Nekromanti Att hjälpa en blivande sl...

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Jag ska ge en av mina spelare en snabbkurs i att vara sl till eon, någon som har förslag på sådant som är absolut essentiellt?

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Träna upp krativitet, fantasiförmåga och påhittighet, liksom snabba beslut av vad som inträffar.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
att när saker är hektiska tex. i strid bearbeta vad rp´na gör i den turordning som dom sitter runt bordet.
en person i taget.

se till att han vet hur man spelledar en strid.

övningskör gärna med honom som SL och bara dig som spelare.

men viktigaste av allt be honom att ta det lugnt.

en i vår spelgrupp spelledde som sitt första äventyr
vår resa ifrån lim´alan till soldarn.
han värmde upp med en björn det blev ingen strid men vi blev skrämda.
och han avslutade med ett par rövare så att han fick prova på strid.

Tearlach: inte det bästa men den bästa början.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
För att lära sig reglerna tycker jag det bästa är att spela själv. Om han kan spela med dig som SL (om du nu kan reglerna) vilket han kanske redan gör så lär han sig reglerna rätt fort och lätt. Han bör prova olika karaktärer så han lär sig lite magi regler, strids regler mm mm.

Det som utmärker en bra sl är ju inte kunskap om reglerna utan kreativiteten, han bör alltså kunna komma på saker och ting (detta kan iof dock bli svårt om han inte kan en del av reglerna) själv, detta tror jag inte är så lätt att lära ut utan han bör väl läsa böcker och se på filmer för en bra och lätt insperations källa. Har du något spelat uppdrag (som han spelat) kan du ju låta honom läsa det i efterhand för att se hur du gjorde, det funkar nog hyffsat bra för att lära sig vad man bör tänka på...

// Jan - Med grisen kvar i säcken
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tada! Ymir is back!

Ett ord: Friform. Föreslå helt enkelt att han ger faen i allt vad regelsystem heter och friformar i början, tills han fått in lite rutin. Det blir bäst så.

- Ymir, håller för närvarande på med det omöjliga företaget att morpha ihop Neotech1 och Feng Shui.
 
Top