Nekromanti Att hela en Elementar?

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Hm..så, jag har funderat och letat, men inget hittat. I linje med hela jordgastar vs golems fann jag mig undra på hur användbara de båda är i strid.

Jordgastar; skitdyra men skitcoola. Blir de skadade kan de, liksom andra vandöda, helas mha nekrotropi. Detta antar jag iaf.

Men jag har inte hittat ngt om hur en Golem helas? Den tar visserligen inga extraskador, ej heller får den blödningstakt etc.. Men skadad blir den. Så, min fråga blir till Er;

Vad händer då en, i detta exempel, Golem skadas i strid?Kan man hela en Golem? Eller är det meningen att den ska "nötas" ned i längden? :S

Om ingen redan löst detta/diskuterat detta genom hus-/forum-regler, eller funnit en referens någonstans, skulle första tanke vara att tillföra geotropi i någon lämplig form.

Jag står nog mest fundersam kring varför skadade elementarvarelser inte nämns någonstans.

Synpunkter?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Oj, intressant fråga.

Jag kommer direkt på två alternativ.

För det första så är ju Elementarer skapade dels med elementarkraft coh dels med biotropisk enermgi, detta kan ju innebära att de kan läkas av hela trauma besvärjelser som vanligt.

Det andra alternativet är att de kan läkas med det element de består av, på samma basis som vandöda helas av nekrotropi.

Eller så kan de inte helas? Jag vet faktiskt inte.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det hade varit najs om man kunde använda effekter som Jordharmoni för att läka en jordelementar. Bredda användningen av effekten på ett schysst sätt.

Tyvärr har den "fel" varaktighet för en läkeeffekt men det går ju att ignorera eller ändra.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Tycker jag låter som en utmärkt idé;

Jordharmoni+ geo-/pyro-/pneomo-/ hydrotropi i en lämplig besvärjelse för att hela elementarer. Det ska ju inte vara helt lätt :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker verkligen inte att harmoni-effekterna ska kunna hela elementarer; de går uppenbarligen ut på attläta magikern skapa en magisk koppling till ett element, som ges liv genom 'gestalta', dvs biotropi. Att samma effekt skulle användas för att hela elementarerna motsäger helt hur den är formulerad. Bättre då att skapa en ny effekt för detta ändamål:

Elementarreparation
Biotropi 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär

Effekten återställer under varaktigheten 1 poäng trauma i minuten på en golem (gnom), sylf, undin eller salamander, och andra hypotetiska varelser som frambringats med effekten 'Gestalta', såsom umbraler och lumialer. För varje extra magnitud effekten vävs med helas ytterligare ett poäng trauma per minut. Kosmiska varelser är besjälade, och frambringas hädanefter med 'Nedkalla', och kan därför inte påverkas av denna effekt.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag håller med dig i teorin, men inte i praktiken. De varelser du nämner besitter inte biotropiska fält, och torde därmed inte gå att hela med biotropi.

Antagligen finns det en "hela elementar"-effekt för varje element. Eventuellt hade "hela gnom" (eller "restrukturera geotropiskt fält" som kanske är ett bättre namn också kunnat användas för att reparera andra objekt som besitter geotropiska fält (statyer osv), "hela kryon" för att förstärka kryotropiska fält, osv.

- L
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Man bör väl börja med att bara besvara fråganvad gör att varelsen blir skadad? Är det fysiskt sönderfall eller är det att de magiska strömmarna som blir skadade?
Är det bara fysiskt borde harmoni fungera. Är det bara magiskt borde ge liv fungera. Kanske till och med helande effekter. Annars
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Som jag ser det borde det duga med vanlig Hela.

Hela uppbyggnaden av den fysiska kroppen till elementarerna sker via Biotropi och först i slutet så väver man in elementarern i gestalten.
 
Top