Att hantera väldigt stora grupper

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,093
  • Dela upp gruppen i delgrupper. Tjuvarna i en grupp, slåssarna i en grupp, grupper baserade på fraktioner eller vad som helst. I det gemensamma rummet pratas bara om saker som sker i det gemensamma rummet; grupperna kan sedan göra olika saker och prata inom gruppen.
Jag gillar den idén. Strukturera upp spelet så att de olika grupperna har olika utmaningar, men måste samarbeta. Typ: Vi måste först infiltrera och ta reda på vad som händer, sedan skickar vi in en strikeforce för att slå ut nyckelmålen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
3,082
Location
Sthlm
Men ta in en spelledare till!
Då kan ni dela gruppen när det kommer för många, eller dela fokus om det bara är aningen för många. Problemet 100% löst.


tillägg: Gärna nån du tänker borde hålla på och spelleda men som inte vågat. Annars bara nån annan du vet kommer att kunna 70-80 % av tillfällena.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
3,986
Min erfarenhet där är att om man är 5+ spelare så kommer man inte till tals. Å andra sidan lär det bli avhopp i er mastodontgrupp just på grund av det
Jag borde nog nämna att vi spelat digitalt sen i mars (COVID etc) och att vi ganska ofta varit rätt många. Det har snarare blivit fler än det blivit avhopp.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
3,986
Lite lägesrapport.

Det funkade faktiskt över förväntan första spelkvällen! Alla är taggade på att spela mer och vi har nu börjat ta fram lite förhållningsregler för att undvika att spelet stannar av allt för mycket.

- Du får bara prata under din turn (i strid).
- Regelfrågor tas upp efter spel, inte under spel. SL agerar domare vid oklarheter.
- Om du pillar på kartan, flyttar tokens, eller ritar “på skoj” får du inga xp för kvällen. Total nolltolerans. Skälet är att det inte går att hålla reda på vad alla gör med så många deltagare och även små fnisskämt derailar lätt spelet.

Ett otippat dilemma var att flera i gruppen aldrig träffats, så det kunde vara någon som pratade och flera som helt enkelt inte visste vems röst det var. Vi har funderat på lite olika sätt att lösa detta, men antagligen får det helt enkelt komma med tiden.

På det stora hela: riktigt skoj!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,198
Location
Stockholm
Jag kan rekommendera Vampire med 14-17 spelare. Det var askul. De sprang mest runt och babblade med varandra utspridda över en hel lägenhet. Set upen för det var dock att jag hade tre olika grupper som sprang runt i LA by Night och så en fredag så bara dök de upp allihop när vi hade gott om utrymme. De hade redan massor att prata om. Jag har också spellett mer traditionellt fantasy på runt 10 pers. Det är rätt lugnt. Man måste bara acceptera att folk kommer hamna mellan stolarna och lita på att de som dyker upp har roligt på egen hand. Om de inte har kul slutar de dyka upp och då blir gruppen mindre.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
3,986
Man måste bara acceptera att folk kommer hamna mellan stolarna och lita på att de som dyker upp har roligt på egen hand. Om de inte har kul slutar de dyka upp och då blir gruppen mindre.
Det är typ exakt här jag landat också. Men jag gillar samtidigt att formalisera det lagom mycket, exempelvis med turordning även utanför strid, för att jag märkt att jag lätt glömmer tystlåtna spelare annars. På sätt och vis samma sak som att moderera möten på ett kontor...
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,198
Location
Stockholm
Det är typ exakt här jag landat också. Men jag gillar samtidigt att formalisera det lagom mycket, exempelvis med turordning även utanför strid, för att jag märkt att jag lätt glömmer tystlåtna spelare annars. På sätt och vis samma sak som att moderera möten på ett kontor...
Sure. Fast jag har haft spelare som verkligen var helt ok med att sitta tysta under större delen av sessionen och inte direkt ville bli intvingade till att tala. Så jag ser nog att det finns skillnad mellan turordning på viktiga möten och när man försöker att ha kul med en hobby.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
3,986
Sure. Fast jag har haft spelare som verkligen var helt ok med att sitta tysta under större delen av sessionen och inte direkt ville bli intvingade till att tala. Så jag ser nog att det finns skillnad mellan turordning på viktiga möten och när man försöker att ha kul med en hobby.
Så är det också. Det handlar mer om att se till att alla får en chans att "göra något". Vissa gör det med många ord, andra med få. Men alla vill nog ändå göra någon sorts avtryck på spelet.

Vi har samtalat en hel del om alla hur och vad och varför i gruppen, vilket är givande.
 
Top