Nekromanti att höja grundegenskaper...

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Vad ska du med grundegenskaper till?

<I>"Closet Queer 1D6"</I>

Ska man tolka det som att du kom ut men dåligt, eller jobbar
på det /images/icons/wink.gif
Min mor fick "Rage against Alexander 6D6" samt "Bitchy
Comments 5D6" efter att jag titulerade mig som bi /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Personligt, OT och Risus...

"Ska man tolka det som att du kom ut men dåligt, eller jobbar på det."

Garderober är bekväma. Tänkte stanna ett tag till. Fast jag blev tvungen att sticka ut ena benet till sist.

För att prata om det rent speltekniskt (öh?) innebär en låg kliché att det inte är ett framträdande drag, som man inte kan utnyttja särskilt mycket. Med det normala romantiska livet med någon med Roleplaying Geek 6D6, är det faktum att man är bi (et tu?) ganska oväsentligt.

Risus kan för övrigt återfinnas på:
<A HREF="http://www.io.com/~sjohn/risus.htm" target="_new">http://www.io.com/~sjohn/risus.htm</A> Nightowl, bi-bliotekarie.

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Om jämförelser (OT)

Nä, det är nog ingen som har sagt att det skulle vara fel, men jag fick väl det intrycket. Varför jag tycker att de är så nödvändiga, är för att jag känner att jag vill veta exakt var jag har min rollperson, jag vill veta alla hans fördelar och nackdelar, oavsett om de spelar någon roll i spelet eller inte. Det kanske har något att göra med att jag spelat så mycket TV-rollspel och datorrollspel, vad vet jag? Så, även om egenskapen Styrka kanske aldrig kommer att användas i ett specifikt spel, vill jag ändå veta hur stark min person är. Bara ifall att…
Men alla spel har väl någon sorts egenskaper, oavsett vad man vill kalla dem? Det finns ju alltid några värden eller ord som definierar rollpersonen. Västmark hade ju tydligen minst 107 olika sådana, och vad jag förstod var det både grundegenskaper, karaktärsegenskaper, och fördelar/nackdelar (okej, ni kanske inte vill kalla dem så, men jag säger så nu, iaf) som allihop kallades just egenskaper.
En del spel jag anser mig ha koll på: DoD (dock inte nyaste), Amber, Star Wars, Warhammer, Elric, Marvel Saga, Gurps.
En del andra spel jag har: Gary Gygax Dangerous Journeys, Chill, Kult, Zensar.

/Skuggvarg

PS. Man skulle ju gärna tittat lite mer på vissa spel, nyfiken och vetgirig som man är, men möjligheterna har varit ganska begränsade...DS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Att ta saker ur sitt rätta sammanhang:

”Vare sig Nightowl eller jag själv pratar om friform eller lajv. Vi pratar om olika vanliga bordsrollspel som inte har den traditionella uppdelningen i grundegenskaper och färdigheter.”

Ja, och bordsrollspel är precis det som jag också diskuterar. Hänvisningarna till friform och live har sin grund i följande:

Det här var vad jag skrev, förut:
”Jag tycker att grundegenskaper behövs. Om man inte spelar friform, förstås...men vet man sitt eget bästa, så låter man bli att göra det. Friform och live har jag svårt att förstå och acceptera.”

Varpå Nightowl i sitt nästa inlägg sa:
”Så grundegenskaper i den betydelsen begreppet används i Drakar och Eon behövs inte alls i ett spel, även om man inte spelar friform (vilket fö inte har särskilt mycket med lajv att göra).”

Och detta tog jag som att han trodde att jag trodde att friform och live skulle vara samma sak. Det trodde jag dock inte, så som försvar, sa jag därför följande:
”Dessutom påstod jag aldrig att friform och live skulle vara samma sak. Det är två olika företeelser, av vilka jag inte uppskattar någon.”

Varpå du kommer och påstår att jag skulle sitta och diskutera friform och live. Det gör jag inte. Jag diskuterar bordsrollspel, precis som ni. Som sagt, när saker och ting tas ur sina rätta sammanhang kan det ofta bli väldigt fel. Vad jag menade var ju, som du själv kan se, att jag tycker att man behöver ha egenskaper av något slag, förutom i friform, där de absolut är överflödiga. Och visserligen är friform och live två helt skilda företeelser, men det finns ju paraleller mellan dem, t.ex. så sitter man inte och pysslar med ett rollformulär, utan tyngdpunkten läggs på agerandet.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Skuggvarg on 2001-10-01 21:57.</EM></FONT></P>
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Vad ska du med grundegenskaper till?

Ja, jag förstår ju vad du menar, att det bara är de nödvändiga sakerna man behöver få fram, och resten spelar ju ingen roll, eftersom det ändå inte ska användas i spelet. Men saken är ju ändå att egenskaperna finns där, oavsett om de används eller inte. För mig känns det viktigt att veta min rollpersons egenskaper, oavsett om jag kommer att använda just de egenskaperna eller inte. Det kanske beror på att jag spelat för mycket TV-rollspel och datorrollspel. Du talar om ”Basic Roleplaying” och det skulle vara mycket intressant att få en vettig definition på vad det är? Och om du nu tycker att jag sitter fast i BRP-modellen (vilket du uppenbarligen tycker), så är det inget jag kan hjälpa, jag får skylla på att jag inte ens har en tiondel av den erfarenhet du har när det gäller. Du har säkert spelat fler rollspel än jag hört talas om, och jag kan ju bara diskutera utifrån min egen erfarenhet, eftersom jag inte känner till något annat, men jag vidhåller ändå att EGENSKAPER (och sen får man väl kalla dem vad fan man vill, grundegenskaper, attributes, eller vad fan som helst) är nödvändiga. Jag föredrar att kalla dem grundegenskaper, och menar då en persons fysiska och mentala förutsättningar, medan du vill kalla dem egenskaper och innefattar då karaktärsegenskaper, fördelar/nackdelar, och delar av grundegenskaper. Kärt barn må ha hur många namn som helst, men de behövs väl ändå? Vad händer med Västmark om du plockar bort egenskaperna?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Meditation (OT)

Inte "tror" på meditation? Nänä, visst...det är ungefär som att inte tro på sin tandläkare, när han berättar att man har hål i tänderna. Visst mediterar man i utövandet av vissa religioner, men meditationen i sig har faktiskt ingen religiös funktion. Den är en metod med vilken man kan stärka sitt psykiska välbefinnande och sin mentala balans, och det har bevisats.
Jaja, nog om det. Vill du inte tro på att den skulle ha någon effekt, så är det väl din sak.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Vad ska du med grundegenskaper till?

Men vem har någonsin sagt att det måste finnas med klassiska grundegenskaper? Däremot måste det väl alltid finnas någon form av egenskaper, för att definiera rollpersonen? Om någon säger att det inte ska finnas några grundegenskaper, tolkar jag det som att det inte ska finnas några egenskaper alls. Det spelar väl egentligen ingen roll vad "egenskaperna" heter, bara man är medveten om vad det är för något man vill definiera, och vad som ingår i egenskaperna?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad ska du med grundegenskaper till?

"Du talar om ”Basic Roleplaying” och det skulle vara mycket intressant att få en vettig definition på vad det är?"

Spel som är uppbyggda enligt samma princip som gamla hederliga Basic Roleplaying från Chaosium (översattes till DoD v1 ca 1982) - ca halvdussinet grundegenskaper på skalan 3-18, med vilka man plockar fram grundchanser och en kasse sekundära värden, och en kasse färdigheter på skalan 1-20 eller 1-100 som man slår under med en T20 respektive T100 för att lyckas. Ett antal spel (DoD, Mutant, Cthulhu) drar sin härkomst direkt till BRP, andra är nära besläktade (Pendragon, Kult, Hârn) och åter andra är avlägset besläktade (GURPS, Eon).

"Du har säkert spelat fler rollspel än jag hört talas om, och jag kan ju bara diskutera utifrån min egen erfarenhet, eftersom jag inte känner till något annat, men jag vidhåller ändå att EGENSKAPER (och sen får man väl kalla dem vad fan man vill, grundegenskaper, attributes, eller vad fan som helst) är nödvändiga."

Jag har i debatten utgått från att "grundegenskaper" är en term som beskriver de vanliga dryga halvdussinet värden som beskriver de grundläggande fysiska och mentala egenskaperna hos en rollperson (STY, STO, FYS, SMI, INT, PSY, KAR, typ). Enligt BRP-modellen är de näst intill onödiga, eftersom de aldrig används. Andra spel lyckas bygga in dem på ett sätt där man inte kan undgå dem; exempel är d20-systemet (ta skill rank plus attribute bonus plus en kasse modifikationer plus en tärning) eller GURPS (alla fysiska egenskaper bygger på DX eller ST, alla mentala egenskaper bygger på IQ; höjs någon av attributen så höjs samtliga färdigheter som bygger på dem). Spel som klarar sig helt utan dem är till exempel Castle Falkenstein (det görs ingen regelmässig skillnad på vad som i BRP skulle ha varit en grundegenskap, till exempel Physique, på vad som skulle ha varit en färdighet, till exempel Fencing, och på vad som skulle ha varit en bakgrundsegenskap, till exempel Status - ett värde är ett värde är ett värde, liksom). Västmark har i sin tur en helt annan lösning som ligger någonstans mellan de två sista modellerna. Fler modeller finns säkert.

Var och en av dessa alternativa modeller klarar av att simulera sina respverkligheter riktigt väl, trots att grundegenskaper saknas eller behandlas annorlunda, varför jag vill mena att de är ungefär lika nödvändiga för spelet som fönsterhissar är för en bil. Ibland är de praktiska att ha, men för en cabbe är de totalt onödiga.

"Vad händer med Västmark om du plockar bort egenskaperna?"

Då har du bara färdigheter kvar, och förlorar en del av den cineastiska känslan, en stor del av flexibiliteten och så gott som hela poängen.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Meditation (OT)

<I>"och det har bevisats"</I>

Det finns folk som inte tror på att USA har gått på månen,
trots "bevis".
<A HREF="http://www.mohammedi.freeserve.co.uk/moonshots.html" target="_new">http://www.mohammedi.freeserve.co.uk/moonshots.html</A> Det där är en filosofisk debatt som knappast passar på
Rollspel.nu i egentlig mening. Hur kan man vara så säker
på någonting? Jag blev förvånad när jag såg att Krister
Sundelin var skeptisk till huruvida gener finns eller inte.
Ännu mer förvånad när några kompisar hade alternativa
synsätt på att se jorden och hur det ser ut utanför den.

Men, som sagt var. Det hör knappast hit till dessa forum
i sin nuvarande form.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Vad ska du med grundegenskaper till?

<I>"Då har du bara färdigheter kvar, och förlorar en del av
den cineastiska känslan, en stor del av flexibiliteten och
så gott som hela poängen."</I>

Kort och gott: Sunkigt friform /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Mer OT än du kan tänka dig

<I>"Med det normala romantiska livet med någon med Roleplaying
Geek 6D6, är det faktum att man är bi (et tu?) ganska
oväsentligt."</I>

Sen finns det ju de som har olika syn på romantik - Som jag.
Jag tycker det är riktigt mysigt med ett brädspel,
levande ljus, ett gott vin och hjärtevännen. Byt ut brädspel
mot någon annan variabel som fungerar precis lika bra,
såsom: Fansin, Rollspel, MUD eller något snarlikt.

Geek-romance är underskattat /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad ska du med grundegenskaper till?

"Kort och gott: Sunkigt friform "

Nänä! Sunkigt friform skulle inte ens ha haft färdigheter. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Meditation (OT)

"Jag blev förvånad när jag såg att Krister
Sundelin var skeptisk till huruvida gener finns eller inte."


Skilj på min åsikt angående verkligheten och min åsikt angående spelvärldar. Min skepsis till gener gällde mest i Mundana, en spelvärld som klarar sig rätt bra utan gener. Faktum är att de flesta fantasyvärldar klarar sig rätt bra utan gener, men det finns alltid några realismkobolder som vill ta in geners inverkan på korsbefruktning mellan arter i fantasyvärldar. Mitt svar till dem är helt enkelt att det inte är så läbbans säkert att gener ens finns. I en värld där magi finns och drakar skiter i aerodynamik och grundläggande newtonsk mekanik, hur ska man ens kunna vara säker på att gener finns och fungerar? Korsbefruktningen funkar om det står i regelboken, och det behöver inte ha ett jota att göra med adenin, tymin, guanin och cytosin och deras inbördes ordning i deoxyribonukleinsyra.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjaaaa...

Utan några siffror så har man ju friform. Eller?
Man kan ju också ha egenskaper utan siffror.. Räknas dom också?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Re: Meditation (OT)

En kiropraktor har länge nekats av läkare för att ha nån effekt, likadant tycker <EM>jag</EM> om meditation..
Om nån vill höja sin PSY m medidation i rollspel så kan jag gå m på det, men den höjningen är knappast långvarig..

/[color:green]Han</font color=green> som å andra sidan inte testa meditation
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mer OT än du kan tänka dig

"Geek-romance är underskattat"

Tänk om man kunde få andra att inse det... (Fast Vavva ansåg ju att nördar var bättre älskare, för de har bättre fantasi.)

Påminner mig om en ytterst skum dröm en vän en gång hade: En kvinnlig seriefigur han hade hittat på (superhjältinna) kom farande och bad honom beskydda henne mot mig, eftersom jag tänkte utsätta henne för ett Öde Värre Än Döden: Att följa med och FISKA! Till saken hör att "jag" dök upp i min "hemliga identitet" som mänsklighetens beskyddare - från en tidigare, lika bisarr dröm - och försökte få med henne ("men abborrana nappar idag, jag lovar"), varpå ett klassikt super-slagsmål nästan utbröt...

Själv skulle jag tycka det var helromantiskt att kampera i skogen och plocka bär och fiska sik, men alla jag känner med samma synsätt är upptagna eller fel kön och hetero. :-(
(Jag fortsätter att umgås med dem och andra skogsmullar i hopp om att hitta en passande person, men att söka partners bland gamers har aldrig ens fallit mig in - se hur ens egna fördomar sätter krokben för en. Lajvare däremot... det är fasen vad romantiskt/erotiskt det är med medeltida kläder.)

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
*blev klokare*

Ja, nu förstår jag innebörden av BRP iaf. Visste inte ens att det hade funnits ett spel som HETTE så...heh...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Tack! =)

Tack för att det finns fler personer än jag som tycker att friform suger. Nej, jag har inte prövat friform, men jag vet precis vad det innebär, så om jag slipper eländet, är jag bara lycklig. =)

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Meditation (OT)

Nä, iofs inte, men vi har ju faktiskt skrivit att det är Off Topic, och att vi överhuvudtaget kom in på Meditation berodde ju på att jag tyckte att det var ett sätt att höja Psyke i rollspel, så lite relaterat är det iaf.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Vad ska du med grundegenskaper till?

Nä, helt rätt. Friform saknar väl allt, utom just berättande? Och har man väl kommit så långt att man skippat allt speltekniskt, tycker jag att det inte bör få kallas rollspel längre. Då kan man lika gärna ta upp Bröderna Grimm och läsa sagor för varandra istället.
Rollspel är rollspel...friform däremot, är en avart, som är mer besläktad med teater. *ler*

/Skuggvarg

PS. Insåg just att jag har drömt det här...jag har små underliga framtidsdrömmar ibland, jag får se en liten snutt av framtiden, och fattar inte ett skit, sen när jag råkar på den snutten i den verkligheten, så känner jag igen den. Det hände nu. Har man någon användning av såna mysko framtidsvisioner, egentligen? DS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top