Nekromanti Att hålla tillbaka

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Efter att ha tittat på tio nya episoder av Rurori Kenshin (anime med massa svärddueller) har en sak slagit mig. I filmer verkar det ofta vara så att folk slåss under sin förmåga, för att testa hur bra motståndaren är, tills hjälten/skurken visar sig vara bättre än väntat. Detta brukar yttra sig som någon liten skråma på den förvånade parten.
Så... naturligtvis vill jag konstruera regler som stödjer, nej, stimulerar detta beteende. Litet tänkande ger mig följande:

Man får specificera ett avdrag som görs från ens fv, ej mer än hälften.
Detta avdrag fungerar som en reserv utifall att det går åt helvete och kan användas för att minska en attacks eller en motattacks effekt. Det går inte att på detta sätt omvandla en träff till en miss, men man kan dra ned den till effekt 0, vilket oftast innebär en skråma.

Ex:
[color:blue]I en gränd möter Julia en mörkklädd man med mask för ansiktet. Osäker på vad detta är för en typ håller hon sig avvaktande men hon vill i.a.f. anfalla. Hon väljer ett avdrag av 4 från sin färdighet och får en cl av 9. Med ett kvickt steg framåt riktar hon en stöt med sin trästav mot mannens bröstkorg. Kvickt som en skugga glider mannen åt sidan och en dolk glimmar till i hans hand. Överraskad kastar Julia sig bakåt men lyckas inte helt undgå anfallet (nu återgår hon till sin fulla potential av 13, Mannen vinner med en effekt av 5, med Julias reserv sänks detta till 1). Hon får ett lätt skärsår över magen. En viss oro fyller henne då hon inser att killen är rätt duktig.</font color=blue>

Så vad tror ni? är det en bra idé eller är det bara förvirrande?
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Du kan väl alltid göra någon handling som simulerar detta. Det behöver nödvändigtvis inte dra av cl. Många svärdsmästare kan lära ut det tillsammans med andra typer av finter, parader och annat.. ??

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Estetik

Jag brukar alltid anta att en sr är minst 1minut detta för att lägga in det estetiska. Jag brukar desutom anta att det slag man gör är hela ens förmåga under denna runda.... ett slag kan ge 2-3 träffar eller 1 beroende på situation...

Jag har aldrig förståt folk som hävdat att en stridsrunda är för lång (när den tex är 5s) ens om en attack är en attack. Se en vanlig strid.... 20-30 slag som inte har någon annan avsikt än att driva fram ett läge till slag i en öppning, det är detta slag jag anser att man gör de andra ingår.... så frågan är om man verkligen behöver regler för "förspelet" utan bara lägger till det ändå...
(om man nu inte spelar typ feng shui eller liknande då fatar jag defenetivt poängen)

And
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Estetik

"Jag har aldrig förståt folk som hävdat att en stridsrunda är för lång (när den tex är 5s) ens om en attack är en attack. Se en vanlig strid.... 20-30 slag som inte har någon annan avsikt än att driva fram ett läge till slag i en öppning, det är detta slag jag anser att man gör de andra ingår.... så frågan är om man verkligen behöver regler för "förspelet" utan bara lägger till det ändå..."

Rent spelmekaniskt fungerar detta. Men är det önskvärt? Är varenda färdighetsslag lika med en lång slagväxling? Det tycker jag kommer farligt nära d20 - systemets oskärpa (där ett lyckat anfallsslag inte behöver betyda att man träffar och ett misslyckat slag inte behöver betyda att man missar). Nej, i så fall så är ju frågan om specialtekniker som tackling eller riktade hugg över huvud taget kan användas. Alltså: om man väljer att utföra ett hugg mot handleden, hur många av dessa 10-30 hugg riktas mot handleden? Och så vidare.

För övrigt kan det nämnas att stridsskolor som Katana och Iaido handlar om att döda med ett enda hugg. Det är rätt sällan det går tio hugg innan någon är träffad.

--
Björn

"What's a 'dickfore'?"
--Elim Garak
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Var sak har sin plats... eller regel.

Jag är en stark anhängare av strömlinjeformade regler helt anpasade för sin specifika miljö. Är därför en stor fiende till alla generiska system. Givetvis är inte en stridsrunda 1 minut om man slåss i iaido under förutsättning att man inte räknar med den tiden man mäter varandra med ögonen ?
Givetvis tar inte en kort eldstrid några minuter.... jag talade givetvis om Fantasy fight eftersom jag trodde det var det som det hella började (stora svärd, manga o.s.v.).
Jag anser att man nog gör bäst i att aldrig defeniera hur lång en stridsrunda är (det du alla ni som älskar förflytning uttryckt i stridsrundor) utan att varje situation får avgöra det.
Men jag tror ändå att strider i tid generelt skall vara längre och att man bara bör slå de saker som är direkt avgörande. Väljer du att takla visst, det är intressant om du misslyckas och tappar balansen men du kommmer fortfarande (i vanlig fantasy) bli tvungen att göra en fem-sex hugg mot sköld och svärd för att få fram en öppning där du kan angrippa utan att automatiskt spetsa dig själv.
Samma gäller för samtliga manövrar av vikt..... Strid går ut på att driva fram en öppning där du kan skada din motståndare och det är slaget vid öppningen som är det intresanta (eller taklingen, riposten, skotten, sparken o.s.v.)

And
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Var sak har sin plats... eller regel.

"Men jag tror ändå att strider i tid generelt skall vara längre och att man bara bör slå de saker som är direkt avgörande."

Borträknat alla filmfajter samt en och annan boxningsmatch på TV1000, den absolut längsta strid som jag någonsin sett var en uppvisningsmatch mellan en kendomästare och hans toppelev. Den varade i nästan två minuter och eleven förlorade för att han var totalt slut.

Mitt personliga uthållighetsrekord är 35 sekunder.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Meta-teknik

Du kan väl alltid göra någon handling som simulerar detta. Det behöver nödvändigtvis inte dra av cl.

Att det minskar cl är väl ändå rätt fundamentalt för att det skall röra sig om att inte använda hela sin förmåga?

Det jag vill ha är inte en handling "hålla tillbaka" utan en generell mekanik för alla handlingar av den typen. Jag är förtjust i att ha rätt enkla, generella regler som sedan kompletteras med spelarnas beskrivningar.
För en spelare skulle denna regel då kunna användas för att täcka en halvhjärtad stöt med svärdsspetsen, för någon annan ett defensivt hugg. o.s.v...

Många svärdsmästare kan lära ut det tillsammans med andra typer av finter, parader och annat.. ??

Mjo, men då börjar man komma upp i jobbiga detaljnivåer.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Estetik

Jag brukar alltid anta att en sr är minst 1minut detta för att lägga in det estetiska. Jag brukar desutom anta att det slag man gör är hela ens förmåga under denna runda.... ett slag kan ge 2-3 träffar eller 1 beroende på situation...

Hmm... det är ju en smaksak naturligtvis men då kan man ju lika gärna spela AD&D. Litet finkorningare strider än så vill jag gärna ha. Minutlånga rundor blir så totalt orealistiska att det skulle störa mig något fruktansvärt /images/icons/smile.gif

Jag har aldrig förståt folk som hävdat att en stridsrunda är för lång (när den tex är 5s) ens om en attack är en attack.

Det kan bero på att en vanlig attack sällan tar ens en sekund att genomföra. Att förklara vad man gör de övriga 4.5 sekunderna kan vara litet förvirrande.

Se en vanlig strid.... 20-30 slag som inte har någon annan avsikt än att driva fram ett läge till slag i en öppning,

Några sådana strider har jag aldrig sett... visst kan man göra anfall (eller försvar) som är avsedda att öppna ett läge, men efter 20-30 hugg torde man vara så utsliten att man inte orkar med ett "riktigt" hugg.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Var sak har sin plats... eller regel. (ot)

Det bör kanske påpekas att systemet denna regel är ämnad för saknar stridsrundor helt så deras längd är lika icke-existerande :)

Givetvis är inte en stridsrunda 1 minut om man slåss i iaido under förutsättning att man inte räknar med den tiden man mäter varandra med ögonen ?
Givetvis tar inte en kort eldstrid några minuter.... jag talade givetvis om Fantasy fight eftersom jag trodde det var det som det hella började (stora svärd, manga o.s.v.).


manga kan ha rätt mycket gemensamt med Iaido...
Man hinner göra så enormt mycket under en minuts strid att det är litet bökigt att behandla det som en odelbar enhet... om man inte spelar på skalan "du besegrar två av dina motståndare men får en skråma på ena armen, när nästa runda börjar har du en motståndare kvar, slå en gång till... ok du vinner över honom med"

Strid går ut på att driva fram en öppning där du kan skada din motståndare och det är slaget vid öppningen som är det intresanta (eller taklingen, riposten, skotten, sparken o.s.v.)

Det vore rätt tråkigt och ocoolt imho... det är mycket snyggare att göra ett plötsligt utfall som motståndaren inte lyckas försvara sig mot och vinna striden än att behöva banka på fiendens sköld en minut innan han släpper fram en /images/icons/wink.gif
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Varför inte helt enkelt basera detta på rollpersonens FV från första början och strunta i avdragen. Dvs, rollpersonen kan fejka sitt FV olika bra beroende hur bra han/hon behärskar färdigheten i fråga. Slå helt enkelt ett FV slag för vapnet och kontrollera om rollpersonen kan fejka utan att det märks eller han/hon gör bort sig. Ju högre FV ju bättre är rollpersonen på att bemästra sitt vapen och även att fejka med det. Inga avdrag behövs ju egentligen inte eftersom det är svårare att ”spela teater” med sitt vapen ju lägre FV man har. Exempelvis skulle en usel fäktare ha svårt att låtsatsfäkta med en vän och risken är förmodligen stor att denna av misstag råkar träffa sitt mål. En mästare däremot kan lätt hugga av några hårstrån på sin motståndares huvud utan att skada denne.

Hängde man med på den förklaringen eller var den snurrig? Jag har julhandlat idag så jag inte riktigt mig själv liksom :)


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är en idé... tyvärr skulle man då enbart få nakdelar av att låtsas vara sämre, vilket skulle göra det till en rätt ovanlig förekomst...

Hmm... folk verkar inte gilla denna mekanik... måste fundera mer...
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
"tyvärr skulle man då enbart få nakdelar av att låtsas vara sämre"

Det är väl främst upp till vad spelaren vill åstadkomma. Som jag tänkte det kan rollpersonen få fördelar av det på det sätt du beskrev, dvs genom att medvetet verka kassare för att försöka mäta sin motståndares förmåga (tråkigt om motståndaren gör det samma dock :gremsmile:. Hur bra man gör detta borde då bero på rollpersonens FV i färdigheten. En nybörjare är förmodligen ganska dålig på detta eftersom han/hon knappt behärskar sitt vapen vid normal strid. Men en riktig snitsare skulle ju kunna dra nytta av sitt skådespel.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Annat förslag

Okey vi arbetar efter premisen om korta stridsrundor ett slag-ett tärningslag o.s.v. och ett spel som är ganska intreserat av strid och att det utförs i någon form av basic roleplaying klon (du nämnde FV i dit ex).

Att bara dra av fv för att sedan låta en person undvika verkar väldigt märkligt.... det går inte att veta ifall han bara lyckades med ett vanligt undvika slag.

Låt spelaren dra av Fv för att växla in dem mot något annat... +i pareringar och undvika tex så att han eftersom han håller tillbaka kan koncentrera sig mer på vad han håller på med... eller börje använda tex Taktik från EDD (vet inte hur den simuleras i senare utgåvor) väldigt aktivt... Man skulle kunna tänka sig ett system där man får bonusar (eller hellre slipper minus) om man har kunskap om motståndarens tekniker. Man skulle kunna ge spelaren + i taktik för varje Fv man drar av.... vill man göra det riktigt komplicerat så skulle man kunna dra av från varandra istället och göra spelet väldigt staredown betonat.
A drar tex av 4 från sitt Fv vilket ger B -4 på att lyckas med sitt taktik slag vilket gör att han förmodligen kommer att vara ovetandes om sin motsståndares potential vilket borde ge honom plus på tex finter eller liknande.....
Det blir mycket slag och mycket kring detta med strid men det var väll liksom poängen antar jag...

And
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Annat förslag

Okey vi arbetar efter premisen om korta stridsrundor ett slag-ett tärningslag o.s.v. och ett spel som är ganska intreserat av strid och att det utförs i någon form av basic roleplaying klon (du nämnde FV i dit ex).

Det kan nog stämma. Krille anser i.a.f att det är rätt likt pendragon (som är en BRP-variant).

Att bara dra av fv för att sedan låta en person undvika verkar väldigt märkligt.... det går inte att veta ifall han bara lyckades med ett vanligt undvika slag.

Grundmekaniken är utformad så att anfall/försvar görs som ett motståndsslag. Om anfallaren lyckades bra med sitt anfall måste försvararen lyckas bättre med sitt försvar för att helt undvika träff. Man vet hur bra man själv lyckades och kan därför göra en viss gissning om motståndarens framgång. Dessutom skulle reserven endast kunna reducera ett hugg till en snuddträff, inte till en miss. Om man lyckas så bra i sitt anfall att motståndaren borde ha svårt att lyckas och han trots det enbart får en liten skråma, så kan man nog tro att han är bättre än han vill verka.

Det du säger om taktik är dock intressant... skall fundera på om det går att lägga in på något effektivt sätt. Tack för idéerna /images/icons/smile.gif

Det blir mycket slag och mycket kring detta med strid men det var väll liksom poängen antar jag...

Mjo, lagom mycket är mitt mål. Jag vill att reglerna uppmuntrar vissa beteenden som ger ökad känsla till striderna. Jag vill dock inte bryta ned det till en sådan detaljnivå att det blir spelarens skicklighet snarare än karaktärens som avgör (som Eon).
Jag vill ha ett slag per handling, då jag vill att varje handling beskrivs med inlevelse.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Estetik

Jag har aldrig förståt folk som hävdat att en stridsrunda är för lång (när den tex är 5s) ens om en attack är en attack. Se en vanlig strid.... 20-30 slag som inte har någon annan avsikt än att driva fram ett läge till slag i en öppning, det är detta slag jag anser att man gör de andra ingår.... så frågan är om man verkligen behöver regler för "förspelet" utan bara lägger till det ändå...

Personligen tycker jag det kan vara spännande om man slår för varje av ett större antal rundor. I Terra Draconis går sällan första slaget in men om man är lite bättre är chansen stor att man får en liten bonus inför nästa runda och om man då gör något smart även nästa runda (och behåller initiativet) så får en liten bonus till. På detta sätt får man själv uppleva hur man kämpar sig fram till läget när man har ett tillräckligt övertag för att sätta in dödsstöten eller avväpningen eller vad man nu tänkt sig. Striden kan dessutom med två något så när jämna kämpar bölja lite fram och tillbaka vilket kan vara rätt spännande i stället för att slå ett slag och få ett resultat på en gång. Dessutom får man tillfälle att i varje given runda göra en bra eller dålig manöver och på så vis påverka initiativ och vem som får rundans bonus (och alltså gjorde smartast manöver - med viss reservation för tur förstås). Men det är ju bara en smaksak...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Re: Var sak har sin plats... eller regel.

Hej alla

Jag anser att man nog gör bäst i att aldrig defeniera hur lång en stridsrunda är (det du alla ni som älskar förflytning uttryckt i stridsrundor) utan att varje situation får avgöra det.

Phoenix command har löst det hela riktigt bra om man vill få en nästan realistisk bild av hur eld/när strid ter sig men det är tyvärr otroligt långrandigt.

Dougald
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Howdy

När jag möter en för mig okänd fäktare i pisten kör jag inte för full offensiv kapasitet utan hänger tilbaka och är mer defensiv o känner av hur dan han/hon är som fäktare.

Har för mig att i herosystems kunde man välja att lägga en del av sin offensiva förmåga som defenciv och vise versa (någon som kommer ihåg).

Skulle du inte kunna göra nåt i still med att man får sänka sin offensiva förmåga med en tredjedel o lägga till det på sin defensiva o vice versa, typ: Adam har 75% i attack o 66% i parering möter en buse, Adam vill i början känna av sin motståndare o sänker ATT med en tredjel(25%) o höjer sin PAR med lika mycket, han har då ATT 50% o PAR 91%. Dom håller på i några rundor tills Adam känner att nu är tiden inne o han vill gå på offensiven och väljer att sänka PAR o höja ATT hans värden blir då ATT 97% o PAR 44%.

En tanke bara.
Dougald
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tack för alla svar...

Skulle du inte kunna göra nåt i still med att man får sänka sin offensiva förmåga med en tredjedel o lägga till det på sin defensiva o vice versa

Jo, det är nog enklare...

Det var nog ett misstag att försöka hantera "dölja sin sanna förmåga" och "offensivt/normalt/defensivt" med samma mekanik... det är ju rätt olika saker /images/icons/crazy.gif

Tack till alla som hjälpt till /images/icons/smile.gif
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Re: Estetik

Låter intressant kan du berätta lite mer om spelet... utgivare, regelbas, miljö och så.... är det bra... ?

And
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Re: Var sak har sin plats... eller regel.

Fruktansvärt....
Jag använder det dock ibland till figurstrid, aldrig aldrig, aldrig till rollspel....

And
 
Top