Nekromanti Att göra studier inspirerande

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Hej forumet!

Jag sitter just nu och bygger upp mina kunskaper och behörigheter i ett gäng grundläggande ämnen inför att söka studier till våren 2015.

I min kamp och mitt äventyr så har jag snubblat över en del resurser som är lättillgängliga på internet i form av verktyg och videor som är vida överlägsna en del föreläsningar jag varit på. Jag läser kurser på komvux för att kunna arbeta samtidigt och vill fördjupa mig above and beyond det som ingår i den vanliga kurslitteraturen.

Några resurser jag hittat för matte är följande:
Khan Academy
PatrikJMT

Det jag är lite ute efter är ifall ni forumfolk vet fler bra resurser för kemi, biologi och fysik? Länkar och sidor både för nybörjarnivå och för repetition motsvarande gymnasiets nivå B/2?
Mitt mål är att jag skall ha godkänt i Kemi 2, Biologi 2, Fysik 2 och Matematik 4, och även om jag har några av dem från långt tillbaka i forntiden då jag gick i gymnasiet så vill jag repetera alla för att bättre vara förberedd.

Alla tips är välkomna, och även länkar som går utanför det omedelbara området som jag frågat om men som ändå är instruktiva och fängslande.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Det är lite tangerande, antar jag, men midnighttutor hjälpte mig fatta envariabelanalysen på universitetet. Det är alltså derivator och integraler, med en del tyngd på matematisk bevisföring. Tydliga genomgångar.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Finns två stora företag som sysslar med s.k. MOOCs (Massive Open Online Courses): Coursera och edX. Båda har samarbeten med framstående universitet. Det är dock troligt att nivån ligger något över gymnasienivå i de flesta fall, men jag är osäker då jag aldrig har använt någon av dem själv. Deras idé är att samla ihop kurser från universitet världen över och som jag förstått det är det helt gratis att hoppa på någon av deras kurser.

MIT open courseware lär också vara bra för naturvetenskap och matematik, men återigen kanske nivån är något hög jämfört med gymnasiet (det är ju universitetskurser som materialet är till).

Jag vet att det finns föreläsningar av fysikern Leonard Susskind avsedda för allmänheten tillgängliga på iTunes gratis. Finns flera serier, men jag tror att för fysik så är den som heter "The Theoretical Minimum" bra om man vill lära sig grunderna i mekanik av en av världens mest framstående fysiker.

När det gäller undervisning på gymnasienivå har jag inte lika bra koll på alternativen, känner väl egentligen bara till Khan academy, som du nämner, och att det ska vara bra för matematik.

EDIT: när jag läser ditt inlägg igen inser jag att mina förslag förmodligen är på högre nivå än du är ute efter. Nåja, jag postar i alla fall, någon kanske finner tipsen intressanta.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Björn Wärmedal said:
Det är lite tangerande, antar jag, men midnighttutor hjälpte mig fatta envariabelanalysen på universitetet. Det är alltså derivator och integraler, med en del tyngd på matematisk bevisföring. Tydliga genomgångar.
Tackar tacakr!

kloptok said:
Finns två stora företag som sysslar med s.k. MOOCs (Massive Open Online Courses): Coursera och edX. Båda har samarbeten med framstående universitet. Det är dock troligt att nivån ligger något över gymnasienivå i de flesta fall, men jag är osäker då jag aldrig har använt någon av dem själv. Deras idé är att samla ihop kurser från universitet världen över och som jag förstått det är det helt gratis att hoppa på någon av deras kurser.

MIT open courseware lär också vara bra för naturvetenskap och matematik, men återigen kanske nivån är något hög jämfört med gymnasiet (det är ju universitetskurser som materialet är till).

Jag vet att det finns föreläsningar av fysikern Leonard Susskind avsedda för allmänheten tillgängliga på iTunes gratis. Finns flera serier, men jag tror att för fysik så är den som heter "The Theoretical Minimum" bra om man vill lära sig grunderna i mekanik av en av världens mest framstående fysiker.

När det gäller undervisning på gymnasienivå har jag inte lika bra koll på alternativen, känner väl egentligen bara till Khan academy, som du nämner, och att det ska vara bra för matematik.

EDIT: när jag läser ditt inlägg igen inser jag att mina förslag förmodligen är på högre nivå än du är ute efter. Nåja, jag postar i alla fall, någon kanske finner tipsen intressanta.
Tack och bock! Att nivån varierar lite är inte fel egentligen. Även om jag studerar på rätt låg nivå just nu så verkar länkarna intressanta och givande. Jag lägger till dem i bokmärkena!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Jag hörde ett tips för att klara av tentor och prov på en podcast för länge sedan. Tänk dig att en Imperial guad commisar står bakom dig med en bolter riktad mot ditt huvud och om du misslyckas kommer han skjuta dig i huvudet eftersom du är en fegis och en kättare mot gud kejsaren. Och då blir du motiverad att inte misslyckas :gremsmile:
 
Top