Nekromanti Att göra spel i Flash...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,940
...vore ju skoj att kunna. Jag gillade Risings senaste spel, och letar man runt lite på nätet så märker man att det går att göra fantastiskt coola spel. Kolla bara in den här flash-versionen av Sonic. Otroligt snygg och häftig.

Nå, två saker:

1. Vilket är ert favoritflashspel?

2. Gör ni själva spel i Flash?

- Vulf
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kolla bara in den här flash-versionen av Sonic. Otroligt snygg och häftig
Jag hatar folk som gör spel av redan kända speljättar. Liksom, jag spelar hellre riktiga Kung Fu/Super Mario ä något spel som någon dumbfuck från Vermont slängt ihop för att han suger för mycket för att använda egna idéer. Å så är det meningslöst att använda Flash utan vektorgrafik. Liksom, använd Director istället i så fall.

1. Vilket är ert favoritflashspel?
Teagames' BMX Backflips samt de andra Teagames-spel på BMX-temat. Jag är särskilt förtjust i varianten där man rejsar mot sin egen skugga (=sin egen bästa tid). Det är skitkul att testa varianter för att klara sig förbi varje hinder så snabbt som möjligt.

På andra plats kommer Struma's Soap Bubble. Jätteenkelt spel, men jag älskar verkligen atmosfären i det spelet, och svårigheten ligger på helt rätt nivå. Nu har tydligen Struma gjort ett Soap Bubble 2, men det kan inte jag spela av någon anledning.

Förresten: Jag föraktar alla som i den här tråden kommer nämna spel från Orisinal. Grafiken är så tjusig att man bångnar, men det är fanimej inte vettiga spel. Inte ett enda av dem.

2. Gör ni själva spel i Flash?
Well, ett har jag ju gjort, men frågan är om det blir så många fler. Jag är egentligen mycket mer förtjust i Director, och vill nog hellre göra spel i det programmet. Men tja... Jag orkar ju aldrig. Det blir som Katten Riving Adventure; liksom. På Amigatiden hade man ju bara fnyst åt en snubbe som inte kom längre än så med ett spel, men nu med PC, när man ju egentligen borde kunna göra mycket bättre och snyggare spel än man åstadkom förut, så är man primitiv till och med jämfört med ens prestationer i högstadiet.

Men visst, innan jag dör ska jag göra ett riktigt bra platformsspel, om så blott en enda bana, samt ett riktigt bra sidscrollande shmup. Frågan är vad man ska göra det i.

Förresten; vad använder ni andra spelmakare som sprite-editor när ni tillverkar spel? Photoshop är ju fullkomligt uselt när man ska designa små spritar och behöver full tydlighet. Jag vill ha en editor med två vyer; förstoring och normal storlek, och när man skall rita något i förstoringsvyn så skall muspekaren förvandlas till en liten fyrkant som visar exakt var man kommer sätta en pixel om man håller ned musknappen. Alltså; muspekaren skall inte bara bli lika stor som en pixel i förstoring, som fallet är i Photoshop, utan bete sig som om den rörde sig över en stor grid, pixel för pixel, på den förstorade vyn. Å så vill jag nog gärna kunna ha en gammal hederlig palett framme. Även om PC:n kan visa miljoner färger, så vill jag gärna göra mina spel med blott 32 (eller aningens fler) färger.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Förresten; vad använder ni andra spelmakare som sprite-editor när ni tillverkar spel? Photoshop är ju fullkomligt uselt när man ska designa små spritar och behöver full tydlighet. Jag vill ha en editor med två vyer; förstoring och normal storlek, och när man skall rita något i förstoringsvyn så skall muspekaren förvandlas till en liten fyrkant som visar exakt var man kommer sätta en pixel om man håller ned musknappen. Alltså; muspekaren skall inte bara bli lika stor som en pixel i förstoring, som fallet är i Photoshop, utan bete sig som om den rörde sig över en stor grid, pixel för pixel, på den förstorade vyn. Å så vill jag nog gärna kunna ha en gammal hederlig palett framme. Även om PC:n kan visa miljoner färger, så vill jag gärna göra mina spel med blott 32 (eller aningens fler) färger.
Jag tillverkar visserligen inte spel, men jag brukar använda Pixen för pixel-pushing. Det har åtminstone två vyer och kustomiserbar palett, men jag har aldrig ens tänkt på muspekar-grejen, så det måste jag kolla.

(här gjorde jag en paus när jag skrev inlägget, så vill ni få en optimal läsupplevelse bör ni vänta ett par minuter innan ni läser resten)

Nej, det har den nog inte. Och det finns ingen windowsversion heller, så... eh... nu vet jag inte riktigt hur jag ska avsluta det här inlägget... :gremtongue:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Straight outta the BOX!

Jag brukade inte ha några direkta favoritflashspel, utan provade de intressanta som dök upp på http://www.newgrounds.com

I lådan så tipsade dock Insignia om Arcane, och hot damn, nog blev jag imponerad alltid. Snygg Lovecraftiansk problemlösning. Här är första säsongen: http://weirdweb.net/hints/arcane-miller-link.html
Andra säsongen: http://www2.warnerbros.com/web/arcane/home.jsp?fromtout=AEG
Andra säsongen, storformat: http://www2.warnerbros.com/arcane/swf/Arc2EpisodeX.swf
(Byt ut X mot avsnittsnummret)

Ofelia har en fanservice-blooper i episod 2, andra säsongen. Sånt är kvalitet.

Och på tal om spel ur lådan, Orisinal.
 
Top