Nekromanti Att göra ruiner intressant?

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Så har tänkt att designa en skog/djungel, känd för att vara farlig/helig, så lokalbefolkningen beger sig inte in där. Settingen är ränessans med fantasyinslag. Eftersom att jag brukar föredra att spelleda andra typer av äventyr, så är jag inte speciellt erfaren i denna typ av miljö. Hur gör man något intressant, spännande, roligt osv av att genomsöka gamla platser?

Till att börja med så är väl en del av det hela att det finns någon gammal stam som fortfarande bor kvar i dessa ruiner. Som antagligen inte är så förtjusta i att någon kommer och rotar i deras förfäders hem/gravar. Och så lite pussel är säkert skoj, idéer på hur man gör bra pussel? Allternativt om det finns färdiga pussel någon stans man kan använda. Gruppen kommer ha en arkeolog med sig som kan tolka texter/målningar så de förstår sådant också, kanske man kan ha illabådanade beskrivningar för att skapa stämning? Målet med expeditionen är att ta reda på historia för arkeologen och dennes vänner, medans andra är intresserade av att hitta rikedomar/magiska föremål osv.

Men jag har lite svårt att komma på något som skulle göra detta väldigt intressant, dock vill jag väldigt gärna få det att bli det... Så har ni några idéer hur man kan ådstakomma detta? Alla förslag är välkomna :)

Typ lite indiana jones över det hela.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Coola fällor, coola monster, udda npc:er påminnande om de man träffar på i ett Silent Hill spel att prata med, en miljö där man kan slakta saker i stora fighter i rum med set pieces (i det här rummet vänds gravitationen, i det här rummet finns speglar som skapar monster när man krossar dem, i det här rummet förvandlas allt som rör golvet till lava), ingen logik (har du med en toalett i en dungeon och det inte bara är en ursäkt för något coolt är du den värsta spelledaren (och spelar nog EON)), ett Lich, en drake av en speciell typ som inte finns någon annanstans, ett hot spelarnas girighet kan utlösa som kommer hota världen, en slumrande gud eller tre, magiska vapen med namn som hatar varandra och planerar världens undergång, rivaliserande äventyrare av det godmodiga slaget, rivaliserande äventyrare som vill döda dig, nazister eller den närmsta stand-inen för dem, glömd teknologi som raderar gränsen mellan fantasy och sci-fi, aliens, portaler till andra dimensioner, fällor som slukar spelkaraktärer hela, gröna djävulsansikten, en mimic fylld med rust monsters, en möjlighet att bli en gud, stammar man kan få att kriga mot varandra genom att ge dem vapen finansierade genom att man säljer droger till sitt eget folk som om man var CIA, folk som rest dit från vår värld och minst en flumph.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Här är en hastigt uppdiktad djungelhistoria:

Du kan ju placera ut ledtrådar som efter diverse strapatser längs vägen leder till en försvunnen stad typ Machu Picchu:

Ledtråd/händelse 1: RP får av en ung, vacker dotter till en professor i arkeologi uppgiften att hitta hennes far som har har försvunnit i från sitt hem. Förutom professorn så är även hans unga, vackra, kvinnliga tyska forskarassistent (nazispionen) försvunnen.

Ledtråd/händelse 2: Professorn har de senaste åren forskat om en mytomspunnen plats som enligt myten ska ha funnits djupt in i Amazonas regnskog. När professorn försvann var han på väg att påbörja en expedition i en by på gränsen till Amazonas för att hitta platsen.

Ledtråd/händelse 3: Rollpersonerna får i byn reda på att en grupp personer med tysk brytning, en ung kvinna med tysk brytning och och en äldre brittisk man har passerat byn bara några dagar innan rollpersonerna anländer. De har tvingat med sig byns två bästa regnskogsguider och gett sig in i regnskogen. Kvar återstår bara en regnskogsguide men han är tyvärr gammal, rör sig långsamt, halvblind och virrig: "Få se nu, var det åt nordväst den säkra vandringsleden gick och är det åt nordöst som vandringsleden som rasar under fötterna pga jordskred finns eller är det tvärtom (rollpersonerna väljer fel oavsett vilket val de gör)", "Jag vet att det går en hängbro högt över den stora floden vilket gör att man slipper korsa den simma/vada över den forsande floden (gubben minns gångbron som den såg ut för 30 år sedan men den har förfallit mycket sedan dess).

Ledtråd/händelse 4: Rollpersonerna hittar en av regnskogsguiderna som har rymt från nazisterna eftersom han förstår att de söker den försvunna staden . Guiden vägrar följa med eftersom myten säger att man kommer att väcka onda andar till liv om man hittar den försvunna staden.

Ledtråd/händelse 5: Gubben blir allt mer trött, uttorkad och förvirrad men tipsar RP om en by med fredliga infödingar som säkert har skickliga vägvisare som kan leda dem rätt resten av vägen. Problemet är att gubben har förväxlat stammen med en annan stam infödingar/urpsrungsbefolkning. Infödingarna gubben tror är fredliga är i själva verket kannibaler. Kannibalerna har en person från den fredliga stammen hängandes över en trave ved. Tanken är att kannibalerna ska äta personen när de dansar regndans samtidigt som de åkalla onda andar. RP måste frita fången. Misslyckas de att frita fången så kan RP stöta på en grupp infödingar från den fredliga stammen några dagar senare som erbjuder dem en vägvisare (i utbyte mot vad?).

Ledtråd/händelse 6: ?
Ledtråd/händelse 8 ?
Ledtråd/händelse 9: ?
osv

Min grundidé är enkel:

RP får i uppgift att hitta professorn som har kidnappats av nazister. Spåren leder djupt in i Amazonas regnskog. På vägen mot den mytomspunna staden handlar om så tvingas RP kämpa mot diverse strapatser. Stadens döljer en underjordisk stad som innehåller en stor katakomb som kräver att rollpersonerna överlistar diverse fällor (finns GF att ladda ner gratis från Riotminds hemsida precis som alla andra gamla DoD-grejer?) för att nå fram till.

Sedan kan du låta stadens alla gamla döda krigare vakna till liv om/när någon rör skatten. Kanske har någonting spärrat vägen rollpersonerna anlände till skattkammaren från vilket innebär att de måste ta en annan väg (med nya fällor) ut ur komplexet och den här gången med zombiekrigarna hack i häl.

Nazisterna finns mest med för att ge RP en huvudmotståndare i form av människor, extra spänning och för att ingenting är mer Indiana Jones än ett gäng läskiga hollywoodnazister.

Till slut når RP den försvunna platsen och hittar ordgåtor i form av heiroglyfer som pekar ut var ingången till grottsystemet är, varnar för fällor etc. Sedan tar de sig igenom grottsystemet och förbi alla fällor och hittar skatten. Efter att ha hittat skatten så ska de ta sig ut igen. Den här gången jagade av zombieinfödingar. Någonstans mitt i alltihop så stöter RP ihop med nazisterna också.

Alltihop slutar med att det avslöjas att professorn har gömt nyckeln till gåtans lösning i en amulett som han har gett till sin dotter i födelsedagspresent (låt RP lägga märke till amuletten när de får uppdraget av professorns dotter men låt dem inte inse att den döljer någonting då). Detta förstår nazisterna strax innan RP gör det och nu gäller det att fort som attan resa tillbaka till civilisationen eller var professorn och hans dotter nu bor och rädda dottern undan nazistagenterna på hemmaplan för att sätta stopp för allting en gång för alla.

EDIT: För att göra äventyret känns mindre rälsat så kan du har en "spindelväv med platser" som är länkade till varandra och för att ta sig mellan de olika platserna så måste RP passera olika strapatser längs vägarna. Dessutom kan spelarna vara tvungna att utföra vissa saker på var och en av platserna (hitta en ledtråd) för att finna vägen till den försvunna staden. RP ges då större möjlighet att välja väg än om de bara rör sig längs än rät linje från byn på gränsen till Amazonas hela vägen till den försvunna staden. /EDIT

För Indiana Jones rollspel så rekommenderar jag annars att du tar en titt på rollspelet Hollow Earth (du kan ju skippa den ihåliga jorden men använda resten av spelet). De har även några konventsäventyr för gratis nedladdning på spelets hemsida. West End Games har gett ut Indiana Jones äventyr men de är nog ganska svåra att få tag på. Spelsystemet Masterbook har fått mycket negativ kritik så jag tror du ska tänka dig för innan du använder det för Indiana Jones rollspelande. Det finns även ett annat Indiana Jones rollspel (TSR?) som har fått mycket skit så det riskerar också att göra mer skada än nytta om du vill lira Indiana Jones.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Naram Akaris ruiner från svärd och svartkonst äventyrstävling har ruiner i djungel, ond stam som vaktar och ett pussel à la Indiana Jones.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
God45;n86797 said:
säljer droger till sitt eget folk som om man var CIA
Lite OT men har CIA verkligen sålt droger till sitt eget folk eller drog du bara till med något som passade in i sammanhanget?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
God45;n86811 said:
Ohhhhhh.... Det här är sådant jag älskar för jag kommer nu ge dig en länk och den kommer lära dig något nytt och det gör världen bättre :)

http://en.wikipedia.org/wiki/CIA_and...king_in_the_US

http://en.wikipedia.org/wiki/Allegat...ug_trafficking
Jag är ledsen att behöva säga det men du har inte lärt mig någonting nytt om CIA eller Iran-Contras-affären. Det är nog nära på omöjligt att stödja en milisrörelse i ett land som Nicaragua utan att blanda sig i droghandeln som var och fortfarande är en så viktig del av politiken i Nicaragua. Jag ser inte CIA:s agerande som så mycket konstigare än att svenska poliser infiltrerar misstänka smugglarligor utomlands genom att låna ut en buggad, dyr bil till en av de misstänkta i ligan eller att svenska polisen avlönar infiltratörer och blundar för brott som begås.

Man får vara bra naiv om man tror att säkerhetspolisen och övriga polisen alltid spelar med öppna kort och att de alltid använder sig av moraliskt försvarbara metoder. De måste göra avvägningar där den potentiella nyttan alltid måste vägas mot den potentiella skadan. Jag tycker det är stor skillnad mellan att påstå att CIA säljer droger till sitt eget folk och att de använder sig av droghandeln i Latinamerika som en operativ metod för att nå sina syften. Men visst det är som så mycket annat här i livet en definitionsfråga vad man menar med att "sälja droger till sitt eget folk som om man var CIA". Jag drar ett streck i diskussionen här eftersom vi är bra OT nu.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

God45;n86797 said:
(har du med en toalett i en dungeon och det inte bara är en ursäkt för något coolt är du den värsta spelledaren (och spelar nog EON))
Du har blivit tillsagd hur många gånger som helst att inte förringa dem som har andra spelstilar än din egen. Eftersom du uppenbarligen skiter i det så stänger jag av dig en vecka. Använd tiden till att tänka över ditt uppträdande och din ödmjukhet.
 
Top