Nekromanti Att göra insektoider coola (spoiler mina spelare!)

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I mitt nuvarande äventyr är planen att spelarna ska få möta insektoider som just börjat vakna från sin mångtusenåriga dvala under en liten jargisk by, som oturligt nog fick slut på gravvalv under kyrkan samtidigt som en viss kosmisk granne sakta närmar sig Mundana och väcker upp en hel del som legat och väntat... Äventyret är ganska enkelt och dess egentliga fokus ligger på rollpersonernas interaktioner innan de ens får möta insektoiderna, men jag skulle ändå vilja göra det till någon slags upplevelse.

Problemet är då att spelarna domineras av varelsemässigt avtrubbade nördar som kommer att tänka "aha, fantasyjätteinsekter variant 1A" av beskrivning i Bestialiska folk, vilket lite förtar hela känslan av att skicka på dem uråldriga, okända varelser som skulle få de flesta mundanier att fly skrikande eller paralyseras av skräck.

Så, hur transformerar jag enklast fantasyjätteinsekter 1A i okända, fruktansvärda varelser som får dem att verkligen spela på det faktum att de ser ut att kunna slita en människa i två delar utan ansträngning?

Kan jag använda det jag får till att lura mina spelare att det i själva verket är demoner får ni bonuspoäng!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Visa inte insekterna förrän en bra bit in. Lek med rollpersonerna istället. Introducera faktumet att de kan slita en människa i två delar innan du introducerar faktumet att de är insekter. Alltså, låt rollpersonerna hitta människor som slitits i två delar. Låt dem höra klickande ljud i mörkret. Gör om det hela till ett skräckäventyr, helt enkelt. Det låter som ett bra upplägg för det. Och nyckeln i ett skräckäventyr är att inte visa monstret. Jobba på att bygga upp och trappa av spänning. Låt spåren efter insekterna komma närmare och närmare rollpersonerna. Till slut kanske en SLP som bara gick några steg bakom dem blir utdragen i mörkret och sliten i stycken.

Och när insektoiderna till slut visas, beskriv dem inte som "insekter" utan som en massa av pansarplåt och hårda, metalliska lemmar, klor och främmande, klotrunda ögon som rollpersonerna kan se sina spegelbilder i. Nämn inte ordet "insekt".

Jag har ingen koll på Eon eller jätteinsekter, men det är så jag skulle lägga upp det.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
De kanske är självlysande och kommunicerar med blinkande ljussignaler. Och så kanske de luktar jävligt illa. Eller fantastiskt gott. Och så kanske de ger ifrån sig fruktansvärda gnisselljud, som syrsor fast mycket värre.

Vill du köra på Alien-spåret lägger de förstås stora ägg. I massor.

Generellt bör de intressanta egenskaper som skiljer dem från kroniskt aggressiva standardmonster.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Kan jag använda det jag får till att lura mina spelare att det i själva verket är demoner får ni bonuspoäng!"

Låt insektoiderna ha ett mänskligt språkrör i byn som kontrolleras med hjälp av antingen telepatisk magi eller feromoner (eller liknande). Språkröret rör sig ryckigt och talar monotont och mekaniskt, det är snabbt rätt uppenbart att en yttre makt har tagit hans kropp i besittning... en uråldrig makt från underjorden... Vanligt daaktroende folk som stöter på språkröret lär ju tro att han är besatt av demoner från "helvetet".
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Ännu mera effektfullt kan det ju bli om detta språkrör har nattliga möten med något omänskligt som rollpersonerna kan se på håll utan att egentligen kunna urskilja vad det är.

Varför insektoiderna skulle bry sig om att ha ett språkrör bland människorna vet jag inte i detalj men jag gillar det eftersom de ger en hint om att insektoiderna är intelligenta varelser kapabla till att kommunicera med andra varelser även om de styrs utav ett såkallat hive-mind (rätta mig om jag har fel, min bok är hos en spelare ca 1.5 mil härifrån). Men kanske vill de ha mänskliga "bladlöss"? Eller en kult som offrar åt dem? Iövrigt får jag lite Lovecraft-vibbar av det hela; en liten by vars invånare hotas utav en omänsklig fasa från underjorden :gremsmile:.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Så, hur transformerar jag enklast fantasyjätteinsekter 1A i okända, fruktansvärda varelser som får dem att verkligen spela på det faktum att de ser ut att kunna slita en människa i två delar utan ansträngning?
Använd de du tror att de vet emot dem. Har de läst boken? Modda då om det som är bekant för dem till något obekant.
Varför inte låta insekterna vara "hjältarna" exempelvis? De kanske har vaknat upp för att kämpa mot Mörkret eller dyl. Låt spelarna få krossa dem bara för att inse för sent att de bara sabboterat för sig själva och världen i allmänhet.

Något jag personligen gillar med insektodier i allmänhet är den mekaniska avsaknaden av känslor/samvete. Om de behöver mat så hämtar de mat där de finner den. Om de anfaller en by så skiter de i om det är en söt liten flicka de klyver i två för att ge stacken lite mer mat. Detta är något jag tycker man med fördel kan spela på då det markant skiljer sig från hur vi människor brukar resonera.
Du kan exempelvis spela på att de hittar ett litet hjälplöst barn (om de är gruppen som skulle kunna tänka sig bry sig om något sådant). Spela på barnets oskyldighet, hjälplöshet, gullighet m.m. med andra ord bygg upp deras känsloband till barnet för att i nästa stund låta barnet drabbas av något hemskt. Fångas, dödas m.m. Helst skall det inte klara sig utan drabbas riktigt grymt av en insektoid som hanterar det som om det lika gärna var en grönsak.

Vill du vara riktigt elak mot dina spelare så låter du dem fångas av insektoiderna. Här kan du verkligen spela på deras känsla av hjälplöshet. Omänskligare fångvaktare kan de inte ha. Låt dem släpas ner en o en till drottningen som dränerar deras psyke. Låt dem bevittna hur insektoidernas käkar upp deras polare. Låt dem tvingas äta nermald sörja som är resterna av deras medfångar. Låt dem vara drogade och försvagade.
Kommer tänka på filmen War of Worlds som jag tycker skildrar rätt bra hjälplösheten man kan känna inför något främmande hotfullt. Kanske värt o låta sig inspireras därifrån lite?


Kan jag använda det jag får till att lura mina spelare att det i själva verket är demoner får ni bonuspoäng!
Blanda in mytologi, rykten och dylikt till att sprida propaganda om det du VILL att de skall uppleva insekterna som. Låt dem hitta någon dammig gammal bok som talar om slummrande demoner under jorden (som kanske ser lite insektsliknande ut). Låt folken och även de som vet bättra prata om demoner och dylikt. Spela på insekternas utomvärdslighet, hur konstiga deras stackar ser ut, slemmigt underligt sekret de lämnar efter sig och dylikt. Om någon har koll på magi - benämn underligheter med den magiska väven i närheten av dem. Kort o gott - bygg upp trovädiga ingame-argument för att de är demoner.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller med det som dom flesta tidigare svarat.
Men för att hålla det kort.
Skräckäventyr=Bra
Starship troopers=Dåligt

Använd dig inte av monstren och som tidigare sagt, använd adjektiv men inte ordet "insekt".

Visa vad dom är kapabla till innan RP´s möter dom.

/poseur- hive-minded
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Det första tecknet var att brunnen sinade...

Såvitt jag ser har du två sammanflätade problem. Bekymmer #1 är att du vill skapa en kuslig, hotfull och obehaglig stämning. Bekymmer #2 är att dina spelare känner sig luttrade och inte kommer att imponeras av att ett rent militärt hot.

Nu kan jag inte uttala mig om hur ett typiskt spelmöte ser ut för er grupp, men mitt intryck är helt enkelt att dina spelare känner sig säkra. Inte säkra i betydelsen att utgången av ett äventyr eller en strid skulle vara given, märk väl. Däremot skulle jag sätta jämna pengar på att spelarna har en kasse oskrivna regler och konventioner att luta sig mot. Så länge sådana finns behöver spelarna inte oroa sig för obehagliga överraskningar.

Som ett exempel kan nämnas det klassiska grottkrälarmodellen. Här står den mäktige barbaren Pushkin, krigarprästen Bingo, tjuven Vidsmyge och magikern Labero inför en port, som allt förmodat leder till hemskheter av rang. De har alla laddat upp med sina bästa dråpartekniker, och Pushkin nickar, sträcker sig efter dörrkläppen, och drar långsamt upp dörren. "Är ni redo?"

Klart som fan att de är redo. Det finns ingen makt i universum som kan skrämma spelarna i det ögonblicket. Sidoeffekten av all förberedelse är trots allt att spelarna psykat upp sig inför att möta de värsta mardrömmar man kan tänka sig... och besegra dem. Känner man sig redo att spöa skiten ur en skräckkälla på lika villkor upphör den att vara en effektiv skräckkälla.

Min lösning är att rucka på de omkringliggande konventionerna som ni normalt sett spelar efter, de som jag förmodar gör att dina spelare känner sig osårbara. En vanlig konvention är t.ex. att tilldela motståndet rollen som just motstånd, som monster. Monster är till för att skicka på spelarna, helst genom tunnlar som tvingar spelarna att slåss eller fly. Monster är till för att nedkämpas utan pardon, och därför är det antingen så att man vinner - och då är det bra - eller förlorar - och då är man död relativt smärtfritt. Redan här har vi alltså en grundläggande säkerhet, en modell spelarna kan använda för att känna att de behärskar situationen. Enligt den här modellen existerar "monster" för spelarnas räkning, som hinder. De har inget eget existensberättigande. Om SL istället utgår från "monstrens" egen synvinkel kan man börja slå hål på konventionen.

Nu för att applicera den lektionen på ditt äventyr. Vad lär egentligen inträffa om en sovande insektskoloni vaknar? Tja, de första ärendena torde vara förnödenheter. Insektoiderna lär ha sovit länge och vakna utsvultna. De sliter förmodligen in de människor som väckt dem i stacken och förvandlar dem till föda. Människor räcker inte långt ur näringsmässig synpunkt, så vad som behövs är mer än så. Är de intelligenta nog kommer varelserna säkerligen att inse att det kan vara farligt att bli upptäckta och ha en öppen väg rakt in till hjärtat av stacken. Man pluggar därmed igen den tunneln och istället en sidotunnel, genom vilken man sänder ut jägare. Samtidigt säkrar man vattenförrådet genom att gräva stora cisterner.

Ovan jord leder detta till att byns brunn slutar fungera. Katakombsgrävarna som försvann rapporteras döda i ett ras, även om det viskas om underliga skrapande och puttrande ljud i de gångarna. Sedan börjar boskap försvinna ovan jord.

Nästa fråga är hur insektoiderna egentligen bor. Varför har de valt den här sovplatsen från början? Sannolikt för att det var en bra plats att bo. Förmodligen ligger de förskansade ganska djupt nere under jorden, och har ett fungerande mindre grottkomplex med vaktutrymmen, en central kammare, ev vattenförråd, lager för föda, ett par ingångar (sannolikt med någon slags vattenlås eller annan säkerhetsåtgärd), och en terräng optimerad för sina egna behov och för försvar av stacken. Som underjordiska varelser kan de förmodligen se i mörkret obehindrat.

Vi kan förmoda att insektoiderna förmodligen i all hast pluggar igen det nyöppnade hålet med sten, grus och sekret om det finns att tillgå. Jag bryr mig inte om hur omänskliga insektoider ska föreställa; de är lika intresserade av att överleva som andra varelser. Däremot lär de knappast vara intresserade av att kommunicera med de konstiga djuren ovan jord, varelser som de dessutom aldrig kunnat föreställa sig; något gemensamt språk lär inte heller finnas till. De varelserna kanske kan vara intressanta på andra sätt, dock. Ett exempel lär vara som byggmaterial. Människoben är ett hyfsat substitut för trä, trots allt, och i katakomberna finns en hel del skelett. De stolpar som upprätthåller tunnlarna är också bra byggnadsmaterial - således kan det hända att en hel del gångar i katakomberna börjar rasa in. Insektoider har dock välfungerande luktsinnen, och vet att hålla sig undan från grupper av inkräktare om de är ensamma.

Märk väl att ovanstående är saker som SL vet, inte spelarna. Spelarna bör inte ges möjligheten att nyktert uppskatta hotet. Syftet är istället att ge SL verktygen till att frammana en dunkel, men sammanhängande bild av något väldigt främmande.

Med andra ord, säg att folk börjar försvinna nere i katakomberna på allvar. Om spelarna beger sig ditned är risken stor att det enda de upptäcker är klädslamsor och blodspår. Det är mörkt, och fackelljuset når inte långt. Knarrande och skrapande ljud ekar då och då, på gränsen till det hörbara, eller är det bara inbillning? Längre in börjar man stöta på fastklämda eller -klibbade människor, djur eller både ock, fortfarande vid liv; de som kan gnyr ömkligt ut i mörkret (de är föda som väntar på att transporteras ned i stacken). Vissa gångar är raserade, fallfärdiga, eller stadda under vatten; andra är blockerade av hårdnande sekret. Svaga, fräna dofter hänger i luften.

De spår man finner leder till en uppenbart nygrävd gång som går ned under vatten - vilket naturligtvis gör facklor oanvändbara. Väl på andra sidan, i kompakt kolmörker, väntar en insektoidvakt - det första mötet om man inte haft oturen att springa in i patrullerande insektoider i katakomberna proper. Insektoiden anfaller i total tystad och försöker hindra offret från att fly, varpå det släpas in i födokammaren för lagring och görs fast där. Eftersom det är önskvärt att maten håller sig länge vill ser insektoiden till att inte döda inkräktaren om den inte måste.

Andra saker att tänka på är att på samma sätt som att insektoiderna saknar behov av ljus, har de inte heller nödvändigtvis samma vana att hålla sig på marken som människor. Med andra ord kanske den där höga kammaren har en insektoid hängande i taket i väntan på inkräktare.

Jag nämnde tidigare vikten av att se det hela från "monstrens" synvinkel. Må så vara att insektoider inte är människor och därför inte lär tänka på samma sätt, men en del släktskap lär ändå finnas. Precis som vi inte känner empati med en myrstack lär insektoiderna knappast bry sig om människoliv ur en etisk synpunkt, så där finns inget direkt utrymme för dialog. På samma sätt som de flesta av oss inte känner ett djupt hat inför myror lär insektoiderna dock inte hysa antipati mot människorna, och kan nog tänka sig att öppna kommunikation, om än bara för att luska ut mer om inkräktarnas skumma beteenden. Det innebär inte att insektoiderna skulle känna sig föranledda att hålla överenskommelser eller undvika att äta upp spelarna efter avslutad diskussion.

Vad kan då spelarna göra? Det tristaste i mitt tycke är att låta spelarna egenhändigt besegra insektoiderna med vapenmakt. Givet alla fördelar insekterna lär ha på hemmaplan får det vara en bra patetisk fiendeinsats för att förlora mot spelarna, och en patetisk fiende är inte skrämmande. Ett alternativ är att komma upp med bevis för att något hemskt håller på att inträffa därnere, och någon fingervisning om vad det kan vara för något. En tredje möjlighet är att kommunicera med insektoiderna, kanske efter att ha blivit infångade som bytesdjur. Möjliga argument är många, men ett kardinalproblem för insektoiderna lär vara hur stort Jargiska Imperiet har vuxit sig, och hur chanslös en stack skulle vara mot legionerna.

Så i slutändan, det viktiga är att som SL ha en plan, en rationaliseringsgrund, och att frånta spelarna de saker som får dem att känna sig trygga. Låt dem förlita sig på känsel, luktsinne och avlägsna ljud, på vibrationer i en smal, klaustrofobisk tunnel; låt dem skymta en rörelse bortom facklans sken; ta ifrån dem facklor och elddon; släng ned dem i en kolsvart grop fylld med gnyende, sårade människor; låt hårda fingrar av kitin nyfiket stryka deras hud. Och, för all del, låt dem bli sårade eller till och med sönderslitna, om spelarna litar för mycket på sin egen osårbarhet.

-Björn, som spånar rakt av
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: Det första tecknet var att brunnen sinade...

Har också varit orolig för att använda insektoider då det som redan nämnts lätt blir så avigt och fel. Men när du lägger upp det så här så kan ju tom dessa varelser funka. Helt klart mycket tänkvärda saker du säger, inte bara för insektoider utan i allmänhet. Det där problemet med att spelare är alldeles för trygga är nått jag försökt trixa med en del.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Om du vill att de ska framstå som demoner, använd då det spelarna tror om demoner. Om spelarna tror att demoner är saker med vassa klor och tänder, har en halv humanid form, lever på själar osv osv så välj orden i varje situation så att det framstår som just så. När en insektoid slurpar i sig innanmätet på en människa säg att det ser ut som om han slukar hans själ. Säg att de för ljud i från sig som skulle kunna förknippas med demoner som tjattrande, höga vrål och skrik. Några insektoider har mentala förmågor, det skulle kanske spelarna förknippa med demoniska förmåger om det används mot dem. Placera nån insektoid incident nära nått övernaturligt ställe som ett kloster, en magikers stuga ett gammalt slagfält eller liknande. Insektoider ser ju ganska så demoniska ut från första början och egentligen inte så insektslika ut. Låt dom hitta en gammal dammig bok med illustrationer på "demoner" där en insektoid är med på en av sidorna. Vill du dra en fuling så kalla dem för demoner inför spelarna, vet inte hur det skulle påverka dem men men :gremtongue:

Vad är det som säger att insektoider inte är fysiskt manifesterade demoner som lyckas upprätthålla sitt leverne på mundana genom deras stack beteende. Det står ju redan en massa skumt om dem hur de har nått slags gemensam psykotropisk hivemind. Vad är det som säger att det inte är ett stort fält som upprätthåller deras fysiska manifestation, där drottningen med hennes närmase är mäktiga magiker som håller detta fältet igång med insamlade själar. Därför som de inte får dö innan de kommer ner i stacken. När insektoider lämnar stacken och dess fält ökar deras behov av själsliga energier kraftigt så de kan inte visas allt för länge utanför.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Det första tecknet var att brunnen sinade...

Wow, det var inte dåligt... ska se hur mycket av det jag kan använda utan att göra en halv kampanj av de här insektoiderna :gremwink:

Mötet i fråga är förresten imorgon, så jag vill passa på att tacka alla för råd och idéer. Om någon nu verkligen vill tillägga något är risken för att det drar över flera spelmöten ganska stor, så det är inte för sent än.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Det första tecknet var att brunnen sinade...

Tackar så mycket för det inlägget Eleas! Väldigt inspirerande, jag ska försöka dra in något liknande i min jargienkampanj. Fast då är det demoner och inte insektoider det är frågan om.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Det första tecknet var att brunnen sinade...

Tack för svar i den här tråden kommer också från mig!
Jag funderar på att sno idén och köra ett insektoidäventyr i Lagath. :gremwink:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ta en titt på thri-kreen (mantis warriors) i D&D, framförallt Dark Sun-kampanjvärlden. Jävligt originella som jag minns det, hoppar runt, har fyra armar och är coola som fan.
 
Top