Att göra i Köpenhamn under vintern

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag och frun ska ta oss en dag i Köpenhamn och jag skulle vilja ha lite förslag på saker att göra, utöver de sedvanliga googlingarna.

Bonus om
- det inte är välkänt.
- det inte är turistigt (ex. lilla sjöjungfrun).
- något förslag har med mat att göra.

Exempel
Perch’s Tehandel är en av Köpenhamns absolut äldsta butiker och en riktig liten pärla. Den slog upp portarna år 1835 och inte mycket har förändrats sedan dess. Man har behållit originalinteriören i engelsk kolonialstil och sortimentet är brett och av hög kvalitet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det finns en intressant ww2 vandring man kan göra genom staden. Görs med fördel med cykel och ni kommer få se mycket av centrala Köpenhamn på det här viset. Ska försöka leta upp den guiden. Jag följde själv en guide som var med i någon historisk tidsskrift. Fann det väldigt spännande och intressant att guida mig själv via en självguide.
World War II Copenhagen: Travel Guide on Tripadvisor

Ni borde ju käka pölse såklart! De röda korvarna.

Återkommer med mer tips allt eftersom, men Köpenhamn har mycket att erbjuda.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Eftersom du ber om tips här känns det rimligt att nämna Faraos cigarrer (ett gäng butiker ganska nära Ströget som påminner om Sf-bokhandeln).

Min kompis skrev boken ”Köpenhamn för foodisar” för några år sedan. I den finns många bra mattips. Jag kan nog skramla fram en del bra naturvinsbutiker också om ni är intresserade.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Enhörning gillar https://denblaaplanet.dk/en/visit-us/prices-and-opening-hours/ vet tusan om det är så speciellt danskt att titta på fiskar, men ändå.

Sedan såg hon till att vi gick och åt "running sushi" någon gång varje gång jag var på besök. Ett löpande band med sushi, man hugger det som passerar och ser gott ut. Tror inte att det heller är ikoniskt danskt, men trevligt om man är hungrig och har gott om tid.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Glyptoteket var fint när jag var där för några år sedan.

Bo-Bi Bar är en liten bar där ni kan dricka öl, röka och äta ägg.

Men jag skjuter lite från höften. Om du ger lite hintar om vad ni tycker om i matväg och annat kan jag nog ge bättre tips.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Jag återkommer ofta till Nørreport, typ Torvehallerne, en ganska sjysst inomhusmatmarknad med smårestauranger och sånt, och sen stråket mot botaniske have och Statens museum før kunst. Och upp mot Nørrebro brukar vara mysigt också, men jag har inte varit i Köpenhamn på några år så jag vet inte om det förändrats.

Edit: missade att det inte får vara välkänt. Men mina tips är lite gemytliga åtminstone.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag gillar Hallernes smørrebrød för att kombinera två av ovanstående tips annars. Thorvaldsenmuséet, Glyptoteket och Statens museum for kunst är väldigt bra konstmuséer.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,889
Location
Marjura
Sanchez. Mexikanskt käk - nog närmaste du kan komma Mexico i matväg i de här krokarna. Nomakock som driver.

Ruby är en bra cocktailbar också.
 

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Kalaset för hygge.
Faraos cigarer och Fantask för SF/Fantasy/Comics
Holm Cider för världens bästa cider.
Davids samling för muslimsk konst
Finns hur mycket som helst
 
Top