Nekromanti Att göra handel roligt?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Handel är en sådan där grej som i spel beror lite på - med vissa kan det bli jätteinvolverat, men med andra blir det ett slag.

Om man vill köra ett spel där man kör rymdtruckers eller spice and wolf-fantasy-handelsfolk så tycker jag att man borde kunna ha mekaniker som ger stöd till roligare handel.

En fundering jag haft är att man man drar kort (dolda för motståndaren) för handelsvaror när köp/försäljning sker, såsom "usel kvalité" (-värde), "bristvara"(+i värde) etc. Dessa kan man sedan använda i spel (eller dölja) för att få bästa möjliga deal - så man får igång något slags metaspel. Sedan kan en van handelsman kanske kunna ha nytta av sin färdighet - slå mot andra handelsmannen för att se vad denna har för dolda egenskaper, t ex.

När man sedan ska sälja så gäller lite samma - t ex "mättad marknad" ("dina dyra rustningar har inga köpare, det blev nyss fred") o s v.

Eller nåt. Så att man får känsla av en (någorlunda isolerad) ekonomi.

Har ni funderat på nåt sånt här?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Aningen off topic, men din rubrik satte igång en associationskedja som gav mig en idé om hur man kan få det att bli kul med köpslående, och samtidigt göra det spelmässigt (dvs att en karaktär som är bättre lyckas bättre i prutandet).

Jag skriv i en annan tråd ( https://www.rollspel.nu/threads/57446 ) om ett stridssystem där man manövrerar för position, innan man sätter in en attack. Det slog mig att detta skulle kunna funka för att köpslå också.

Kortversion (läs länkade inlägget för mer detaljer):

* Båda spelarna har en trave marker baserade på rimligheten i deras utgångsbud. Ju rimligare desto fler. Skillnaden i antalet marker markerar också prisnivån.

* Varje förhandlingsomgång så har spelarna fyra alternativ:
** Deal. Försöka göra ett avslut, på den prisnivå man ligger på för närvarande. "OK, jag är beredd att köpa den för 30 silver. Vill du sälja eller inte?"
** Offensiv. Ta bort marker från motståndarens hög. "50 silver för den där gamla lumphögen‽ Är du inte klok?"
** Defensiv. Lägga till marker på den egna högen. "Titta på graveringarna här, det är gjort av den kände smeden Otto, han som smidde Krydolf Barbarens svärd."
** Balanserad. Lägga lite marker på den egna högen och ta bort lite från motståndarens. "Nja, är det verkligen ditt bästa pris? Det är mycket pengar..."

* Spelarna väljer alternativ dolt och slår sina tärningar samtidigt (jag låter tärningarnas färg visa alternativ). Den som lyckas bäst med sin handling är den ende som lyckas, och uppnår då den effekt man vill ha.

MEN, det som gör det intressant är att "Deal"-handlingen har motståndarens marker-hög som svårighetsgrad, så man kan inte lyckas förrän man betat ner den. Dessutom, misslyckas man med deal så lyckas automatiskt motståndaren med sin handling (såvida inte den också var en deal, då är det vem som lyckas bäst).

Lämpligen så rollspelar man också varje runda, så att när man rullar sin tärning så kommer man samtidigt med sitt argument. Typ: Rullar en röd tärning (offensiv) och säger "Så mycket för den loppbitna hästkraken? Den duger ju bara till hundmat! Du får en fjärdedel, inte ett koppar mer!".

På detta sätt så får man prutandet som en fight, där man måste hålla sin egen position och samtidigt få motståndaren att backa på sin, och, när man har rätt läge, försöka få motståndaren att gå med på en deal.

Rätt coolt, tycker jag. Inget man använder på varenda snörstump som ska köpas, men väl för större grejor.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Detta påminner mig on burning wheels duel of wits som man om jag inte läste det spelet fel kan använda till att köpslå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Lijat said:
Detta påminner mig on burning wheels duel of wits som man om jag inte läste det spelet fel kan använda till att köpslå.
Möjligt. Jag har iofs Burning Wheel, men jag har bara bläddrat det lite, jag blev så irriterad på upplägget att jag inte orkade läsa det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Troberg said:
Lijat said:
Detta påminner mig on burning wheels duel of wits som man om jag inte läste det spelet fel kan använda till att köpslå.
Möjligt. Jag har iofs Burning Wheel, men jag har bara bläddrat det lite, jag blev så irriterad på upplägget att jag inte orkade läsa det.
Det stämmer att duel of wits kan användas så och smått liknar det du föreslår. Men leta fram duel of wits-reglerna och läs bara de. De är begripliga utan att läsa resten av boken (i varje fall i gold edition).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har för mig att jag hade något åt det här hållet när jag speltestade Cydonia första gången - man gjorde insatser och och slog.

Men inte är det här offtopic, heller. Som du säger dock - inte vill man köpslå för att köpa lite rep och en sax liksom. Då är det mer intressant om man ser en intressant gammal och synbarligen värdelös staty med svårläst skrift, eller en dammig gammal rustning som ligger och skräpar i ett hörn hos smeden. :gremsmile:

Så någon form av insatser, kanske någon form av krydda i form av saker (regionala omständigheter, handelsmannens omständigheter) som påverkar just denna deal, typ.

Sedan tycker jag RP alltid bör ha valet att inte köpa grejen - men om de förhandlar fram en deal på 10 000 silver så ska de inte vänta sig att få köpa för 5000. :gremsmile:

Några fler tankar?
 
Top