Nekromanti Att göra ett fanzine?

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Jag har länge gått i tankar om en egen liten serietidning.
Allt är fixar på den kreativa biten. Serierna är gjorda och tidningen är layoutad i pagemaker.
Nu vill jag trycka/kopiera min tidning som är på 28 sidor. Den ska vara i A4-format (dubbelvikta A3)svart/vitt, kanske med ett färgat papper som omslag. ca 100 ex.
Mina frågor är följande: Vet någon något tryckeri/ställe som kan göra detta i Stockholm, och vet någon det ungefärliga priset?
Jag är även intresserad för priset på motsvarande fast i A5!

tacksam för svar
/Mikael Sol

Gör det inte om du inte vill.
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
ring och prata med Sverok Stockholms kansli, tfn 08-653 43 21. De har en kalltryck som oftast är gratis. Helt okej kvalitet, framförallt om man håller sig till enbitars grafik, dvs svartvitt (inga gråskalor).
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
tackar. ska ringa dem.
första nummret har jag dock lyckats smuggla
in som bilaga till skoltidningen på mitt gamla
gymnasium, men eftersom de jag känner i
redaktionen ska ta studenten i år behöver jag
kunna trycka tidningen på annan väg (kan man säga så??).

en följdfråga dock:
Min tiding kommer inte att handla om rollspel, det är inte ens fantasy eller sf i den, tror du att sverok vill ta i den ändå?

en annan fråga
är det okej (tycker ni) att göra en serietidning som webbtidning?
det kan ju ta lång tid att ladda ner bilder som är stora
och hur ska man navigera på en sån site?
tex om en serie är på 10 sidor, hur ska man "bläddra"?
"next" eller "1,2,3,4,5,6,7,8,9,10"??

det där blev konstigt...

MVH/Mikael Sol

Gör det inte om du inte vill.
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Det beror ju på vilka krav man har, det blir ju bättre kvalité än kopiator och smidigare om man ska trycka mycket, men någon toppkvalité är det inte. Väldigt bra att det finns dock tycker jag! De flesta tryckerier är ju tyvärr väldigt dyra... Vi har länge tryckt Runan på ett ganska billigt tryckeri i Linköping men dessvärre är kompetensen och servicen inte den bästa där...

/Joel Bellander, Runan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Min tiding kommer inte att handla om rollspel, det är inte ens fantasy eller sf i den, tror du att sverok vill ta i den ändå?

Troligen tveksamt, men det är ju lite svårt att säga innan man har sett vad som är i den.

är det okej (tycker ni) att göra en serietidning som webbtidning?
det kan ju ta lång tid att ladda ner bilder som är stora


Krasst faktum; har man en sajt med snygga högupplösta seriesidor så kommer ingen att läsa dem (jag har sett ett par såna sajter, och jag iddes i alla fall inte sitta och vänta). Där måste man nog helt enkelt kompromissa, och scanna dem så smått som det går innan det börjar inverka allvarligt på läsbarhet o dyl -- mao, att det inverkar lite på bildkvaliteten får man kallt räkna med.

och hur ska man navigera på en sån site?
tex om en serie är på 10 sidor, hur ska man "bläddra"?
"next" eller "1,2,3,4,5,6,7,8,9,10"??


Jag skulle föreslå det senare; det gör det hela mer flexibelt för läsaren.

--
Åke
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Instämmer med Åke. Det är ruggigt att plåga sig igenom sidor som har kolossala inscanningar. Mitt förslag istället är isåfall att göra det som ett PDF-fanzine istället. Kanske inte mycket smidigare, men där finns en "inbyggd vana" om att filen man hämtar hem iallafall kan vara flera hundra kb och ännu större.

-Hans
 

ion

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
14
Location
Falun
Då var det dags att göra sitt första inlägg i dessa debatter då. Så jag får väl börja med att säga hej på er!

Det här är en personlig inställning, men ja. Det är okay att göra en serie som webbtidning, och om du är väldigt nogrann med hur du komprimerar dina bilder så ska den inte behöva ta så hemskt lång tid att ladda utan att du förlorar för mycket kvalitet på dina bilder. Kan bara komma på ett bra exempel för tilfället, Argon Zark (http://www.zark.com/). Den utnyttjar även en del av det som webben klarar men som papper är dåligt på: rörlighet.
Angående navigationen så brukar mitt allmänna tips vara att utnyttja flera alternativa navigationsmetoder (både 1-2-3-4-5 och Next). På Star Wars hemsida finns en serie, Crimson Empire #0 (http://www.starwars.com/crimson/), som har löst navigationen på ett fränt sätt. Sidan innehåller egentligen inga direkt synliga länkar, men när bilden (och allt som händer i den) har laddat klart så ritas en ram kring bilden och den länkar vidare till nästa sida. Enkelt och effektfullt.

Ja, det var några tips i alla fall, hoppas nån fick ut något vettigt av det. /ion
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
rörliga serier, röriga serier

hmm, de länkar du gav min var ganska roliga.
jag tillhör dock dem som aldrig gillade marvels gamla "serietidningsfilmer". barnprogram där de zoomade och förde kameran över stillbilder på bla Ironman.
därför är jag väl inte personligen så tänd på flash-serier.
det finns redan ett medium för rörliga illustrerade bilder, även känt som tecknadfilm. jag är dock gammal och allt nytt är jobbigt för mig att ta till mig.
jag erkänner dock att intiativet är kul.
star wars-sidans länkningssystem är nog lite för avanserat för min lilla hjärna att lista ut hur de gjort (misstänker program som jag inte har...) :)

På en sida jag såg för ca 4 år sen hade de helt enkelt klippt ut varje ruta så att man såg en ruta för varje sida. men jag tycker nog ändå det är skönast med serier på papper, det är tråkigt att hålla på att klicka fram nya sidor på en hemsida.

narur är ju en stripp och just strippar tror jag kan vara den bästa formen för serier på nätet. de är inte stora och man behöver inte hålla på att bläddra en massa (om det inte är en följetång).

Sist vill jag passa på att berömma rollspel.nu för forumen. väldigt intressant och även kul att få respons på egna idéer!

mvh/Sol

Gör det inte om du inte vill.
 
Top