Nekromanti Att göra en Logo till ett rollspel - Tips och tankar

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
på senaste DanCon så bytte jag några ord med Dante om just detta förträffliga ämne, då han nämnde att han föredrog att skissa fram en text-logo snarare än att utgå från något typsnitt (då detta gav ett mer unikt utseende).

Jag fyller mest av allt bara 2-3 grå A4 sidor med skisser själv, men det är ju jag det.

Oavsett, vad är era tips, tricks och metoder för att utveckla logos?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Jag brukar utgå från befintliga typsnitt för att hitta känslan jag är ute efter. Jag är inte någon van typograf eller typsättare eller vad nu den korrekta termen kan vara :) så jag behöver hjälp. Nu slutar det alltid med att jag till slut ritar den färdiga loggan själv ändå, men för mig är det ett bra hjälpmedel.

Det andra jag alltid gör är att leta efter befintliga loggor som ser ut som jag vill att min ska se ut.

Sedan leker jag runt ganska mycket med det här. Allt digitalt. Ibland skriver jag ut något för att testa.

Slutligen brukar jag som sagt börja skissa på den loggan jag vill ha, och göra den själv.

Slutkläm: Det här är inte så jävla lätt. En grafisk formgivare tar några tusen för det här, och det är ingen slump :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag föredrar, som redan nämnts, handritade logotyper. Men, liksom Måns gör, är det inte ovanligt att jag botaniserar runt bland en massa typsnitt för att hitta inspiration och rätt känsla.

Sedan fyller jag ett par sidor i ett skissblock med diverse klotter; låter skisserna vila ett tag; och gör sedan prydligare skisser av de klotter jag gillar mest. Sedan upprepar jag processen tills jag är nöjd.

Själva final-loggan gör jag alltid digitalt i Illustrator eller Photoshop. Ibland med en inscannad skiss som grund, ibland på fri hand.

Och ibland har jag förstås en uppdragsgivare vars åsikter jag måste ta hänsyn till. Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig visa de fulaste skisserna för att få de finaste att se ännu bättre ut vid en jämförelse. Det slutar oundvikligen med att kunden vill gå vidare med någon av de fula.

Det går förstås utmärkt att göra snygga logotyper av befintliga typsnitt också. Arfert är duktig på det. Både Fantasy! och Action! har väldigt snygga loggor som dessutom syns tydligt på en kilometers håll.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Varandes en person som har jobbat med sådant så skulle jag säga: Det beror lite på situationen och stilen. Ibland kommer man undan med smärre modifieringar av ett befintligt typsnitt, medan man i andra fall blir tvungen att göra det helt från grunden. Jag har använt olika ingångssätt.

Och sedan har man ju tålamodsfaktorn. Om det är ett viktigt/roligt projekt är jag noggrannare. Om det är frivolt/tråkigt fuskar jag gärna så mycket som möjligt. :) Ens hjärteprojekt får ju mer tid om man säger så.
 
Top