Nekromanti Att göra en hemsida

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Eftersom vår förenings hemsida sänktes av turkiska hackare i samband med rondellhunds-Mohammed-incidenten har jag under en tid funderat på att skapa en ny hemsida och nu fått plats till en sådan från Sverok.

Problemet är bara att jag inte kan något om hemsidor (den förra var i Wiki-form) och därför undrar hur man gör för att över huvud taget kunna göra något...

Ifall någon har några tips, förklaringar eller länk till något bra guide i ämnet skulle jag vara mycket tacksam!

De använder MySQL genom phpMyAdmin, vilket förhoppningsvis säger er mer än vad det säger mig (Wiki innehåller tyvärr inte så mycket användarinstruktioner...).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ja, alltså...

Varning, först: Jag tillhör den del av befolkningen som avskyr grafiska verktyg, och skriver all kod själv. Mina tips kommer inte att leda till att du får ihop en snygg och bra hemsida idag, eller ens den här veckan.

Det finns tre grejer man enligt mig behöver för att kunna skriva ihop bra hemsidor:

1. HTML. Man bör veta vad HTML är och hur det fungerar. HTML är alltså det språk webläsarna talar. Man använder HTML för att skapa struktur på hemsida, och säger vad som ska komma i vilken ordning etc.

2. CSS. Att kunna CSS gör att man får större flexibilitet i sitt skrivande. Man kan tänka sig CSS som en formatmall - i HTML:en skriver man innehållet, CSS ska ta hand om utseendet. Fördelen med det är att man kan ha en enda fil som säger hur allt ska se ut - vilket gör det grisenkelt att lägga in nya sidor senare och så.

3. PHP. HTML och CSS är väldigt gamla standarder, och de är ganska oflexibla. Därför finns det ytterligare ett lager... Jag gillar PHP. Det finns flera andra. PHP är ett programmeringsspråk. Man kan få PHP att skriva HTML. Jag försökte komma på en bra liknelse, men jag kom inte på någon.


Jag rekommenderar programmet notepad++ för att koda - öppnar man html, css eller php-filer i det programmet så syns all kod med olika färger, så att man lättare kan se vad man pysslar med.


http://w3schools.com/ har rätt bra kurser för det mesta.





---

Sedan KAN man ju såklart helt enkelt tanka ner någon enkel hemsidegrund och fippla så också, men jag tycker att man ska lära sig krypa innan man lär sig gå. Och framfört allt: Om något går fel, så kan man fixa det själv.

Om du inte tröttnat innan du lärt duig grundläggande HTML, CSS och PHP kan jag rekommendera hemsidemotorn Seditio; den är enkel och snabb men kräver lite egen kodning om man ska få till det riktigt bra. För wikis brukar jag rekommendera DokuWiki.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
gör det enkelt för dig; använd ett verktyg som Wikidot eller Wordpress eller Google Page Creator.


..så slipper du snöa in på en massa kod och kan koncentrera dig på innehållet.

Om du VILL snöa in så kan du ju kolla Kranks utmärkta svar. Har inte så mycket mer att tillägga; annat att jag själv mest använder program som Freeway Pro eller Rapidweaver. Men jag är för lat för att handkoda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Har inte så mycket mer att tillägga; annat att jag själv mest använder program som Freeway Pro eller Rapidweaver. Men jag är för lat för att handkoda.
Bara för tydlighetens skull: Jag antar att dessa program fungerar ganska dåligt tillsammans emd wikimotorer, CMS:er och annat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Sedan KAN man ju såklart helt enkelt tanka ner någon enkel hemsidegrund och fippla så också, men jag tycker att man ska lära sig krypa innan man lär sig gå. Och framfört allt: Om något går fel, så kan man fixa det själv.
Jag tycker precis tvärtom. Learning by doing är den bästa metoden. Jag rekommenderar att man letar reda på en hemsidesmall man tycker är snygg, laddar ned källkoden och sedan börjar försöka göra om den till sin egen. Det blir ett pussel och utforskande, och det är betydligt roligare än att sitta med "Hello world" och fula bakgrunder i en månad. Dessutom slipper man lära sig en massa man inte behöver. Sedan när man vill göra något som inte finns i mallen så kan man börja leta reda på guider på nätet. Men då är man målmedveten och vet vad man vill ha.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Inte Freeway Pro, det lirar bra med PHP och MySQL, till exempel.. Har gjort mallarna till många dynamiska sajter med det, och man får stabil, läslig kod som stöder W3C html 4.01 och W3C CSS-standarderna.

Rapidweaver har jag inte undersökt i den frågan.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Personligen föredrar jag någon typ av wikimotor i grunden. Den som jag har fastnat för är Pmwiki. Hur säker den är vet jag inte men den är väldigt lättmodifierad och det finns en ganska stor community som utvecklar egna moduler till den, så kallade cookbooks. Min hemsida använder tillexempel Pmwiki. Allt den kräver är att man har PHP 4.1 eller senare installerat på servern.

Sen är det en del pill med att få alla cookbooks att fungera men det är rätt bra dokumenterat.

Själv använder jag userauth2 cookbooken för att hindra obehöriga från att logga in och captcha cookbooken för att folk ska kunna skapa sina egna sidor i gästboken utan att för den delen bli överöst av spam.

Det finns också en mägnd olika skins till wikin för att slippa den fula defaulten.


I övrigt skulle jag skaffa en bok med hur man programerar PHP och lära dig lite CSS kanske. CSS är dock något man lätt kan bara pilla och experientera sig fram tills man har fått rätt resultat.

se också http://www.pmwiki.org/

och min egen sida http://www.ostro.se/
 
Top