Nekromanti Att göra en/ett värld/samhälle, kartor etc.

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hej!!

Jag skall börja skriva på min DoD-värld i sinom tid, börjar då främst med en världskarta. Men skall jag ha med de största vattendragen, de första skogarna, bergen etc???

Förra världen jag hade tog liksom slut, för jag hade satt ut allt, och tillslut hade ju RP varit överallt. Därför kan det vara bra att lämna mycket så att man ständigt kan hitta på och sätta ut nytt på nytt efter olika scenarion och äventyr, eller?

Hade tänkt att sätta ut alla stora floder, huvudstäderna samt de tre, eller två största städerna efter det. De största skogarna och de största bergen, sedan lämnas resten åt vad som är på tapeten just för äventyret - fattar ni?
Dum eller bra idé?

Dum på sitt sätt, för när det kommer till att skriva upp alla adelsmän etc. som har olika län o.s.v. kan det vara bra om allt som ingår hos dem finns på kartan, men då begränsar jag mig igen.

Sedan tänkte jag på stadskartor, sitter och glor på Kandra just nu. Om jag skulle göra en karta över var stor stad skulle jag behöva göra en karta för minst varenda jäkla huvudstad - jobbigt. Tar sin tid att bara teckna och redigera en karta.
Funderar därför på listor, listor på allt som finns i de stora städerna, alla butiker, gillen etc. så att man kan se vart man kan gå, vilka möjligheter som finns. Med detta i rena textlistor så att man slipper göra typ "100" kartor - stor skillnad i tid som krävs.
Vad tror ni, tacksom för råd och idéer.
:gremsmile:

Nå, världen där allt utspelar sig kommer bara att vara en kontinent av hela den egentligen världen, annars blir det för många länder...
Så, mellan ca 8-12 länder, en kontinent, tycker det räcker bra för en fantasyvärld till DoD.
Eller?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Well..

Varför inte bara rita ut de delar på kartan som är relevanta för rollpersonerna som skapats till denna värld? Sedan bygger du ut kartan allt eftersom de rör på sig. Successivt kartritande är roligast har jag fått erfara.

Annars kan du ju rita ut en kontinent, och sätta ut alla skogar, vattendrag, städer och zeppelinare på denna. För att sedan skapa ännu en (gömd?) kontinent (på andra sidan världen?) om du skulle känna att det saknas äventyrsplatser.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag kan inte säga att jag gillar kartor och sådana förberedelser. Enda ordentliga fantasikartan jag har gjort på länge är liksom denna. Jag föredrar att låta världen utvecklas under spelet, även om världen sällan ligger i sådan fokus framför karaktärerna och äventyret.

Funderar därför på listor, listor på allt som finns i de stora städerna, alla butiker, gillen etc. så att man kan se vart man kan gå, vilka möjligheter som finns.
I min erfarenhet så är stadskartor basically onödiga. De kan möjligen vara coola, men oftast är de ändå onödiga. Visserligen kan man ha problem med att få spelare att inse var saker är i relation till varandra, men i en DoDig fantasyvärld så är det väl troligt att även rollerna är utan större koll på exakt vart är, om du förstår vad jag menar.

Listor på vad som finns är dock bättre att ha (även om jag själv skulle låta även en sån växa fram under spel), så visst, gör sånna. Om man zoomar in och tar med mindre grejer från en större stad är det möjligen bra att lägga in vilken stadsdel listposten befinner sig i.

<font size="1">Edit: fixade länken</font size>
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Jag har alltid tyckt att det värsta man kan göra att begränsa möjligheterna i en spelvärd, vilket man gör när man ritar en karta, även om den bara innehåller de allra största landmärkena.

Allt beror förstås på vilken nivå man vill lägga kampanjerna. Vill man ha något där man reser kors och tvärs över hela värden kan det kanske behövs nån slags översikt. Men om man som jag hellre håller saker på en lite mer lokal nivå (säg, inom samma "land", åtminstånde) så behöver man inte veta vad som finns utanför de grännserna. Man behöver inte ens veta vad som finns inuti landet mer än möjligen de allra grövsta beskrivningarna:
De stora ödemarkerna till öster, den vilda floden som tvärs igenom hela landet till söder, skogarna i norr.

Kartor över lag är överskattat. Framför allt så ställer det till problem med skalor =)

Har du ritat en karta så är du sedan mer eller mindre låst vid de relativa avstånden. Visst kan du ge och ta lite, men spelarna tröttnar efter ett tag om du bestämmer dig för att en resa tar en månad att genomföra om alla kartor de sett ditills visat på att det ligger på ett par dagsmarchers avstånd =)

Jag säger: struna i stora kartor som visar mycket. Själv (i en fantasyvärld jag själv jobbar med) kommer jag inte ha någon "världskarta" över huvudtaget. Jag kommer Att beskriva tre olika platser (säg ett område som innefattar ett par större städer och kanske lite av vad som finns där i mellan) i tre olika delar av världen för att för att ge en ide om hur de olika delarna av världen fungerar och ser ut.

Tanken är att om jag som SL (eller vem som helst som SL) känner att det vore kul att slänga upp RP i bergen så kan han göra bergen precis hur stora eller små han vill utan att det spelar någon roll. Han behöver inte rita ut dem på någon karta, eller ens ange exakt i vilken riktning det ligger.

Fan, halva poängen är att när man börjar en ny kampanj med ny rollperosoner (men samma spelare) så kan du i princip börja om på helt ny kula utan att nånsin få slut på ledigt utrymme. Berget som de nya rollpersonerna reser till kan vara samma berg som de gamla rollpersonerna reste till. Men från andra sidan där folk har ett annat namn på det. Eller så kanske det är ett helt nytt berg. Det finns ingen anledning att fastslå det och sålunda är världen alltid flytande. Man kan alltid stoppa in precis vad man vill utan att det kommer att vara ivägen för en själv senare (om man inte vill, förståss =).

Det begränsar även spelarnas metakunskaper om världen "in game": De kanske tvekar att genomkorsa den stora öknen eftersom de inte har en aning om vad som finns på andra sidan (eller om det överhuvudtaget finns något där förutom mer öken).

Men det är inte för alla. Jag vet att flera av de jag ofta spelar tillsammans med inte riktigt trivs om det inte har åtminstånde en grov karta för att ge dem en uppfattning om hur landet ligger.

Men oavsett hur du gör är min rekomendation den här: utelämna så mycket du kan så har du händerna fria senare.


PS. Alvkannibalernas Federation? Underbart!! DS.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, tack så mycket. Nu vet jag precis hur jag skall göra. Jag antecknar de mest relevanta prylarna under spelets gång - men har ingen värdskarta. Då behöver jag inte skriva lika omfattade bakgrund till allt heller. :gremgrin:
Kan dela upp det på ett A4, norra, västra, östra och södra världen, sedan kan jag ju helt enkelt skriva lite om någon viktig kung eller adelsman i den och den delen av världen. Det låser mig inte, för södra halvan kan liksom vara hur stor som helst, och innehålla hur många länder och fler kungan, adelsmän, skogar, berg etc. som helst.
Sedan, vad det kommer till städerna, så gör jag den där listan av vad som kan tänkas finnas, så blir ingen fast där heller, utan bara lite stöd för att kunna utveckla vissa spelscener.
Eller vad tror ni?

Jättetack!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Alla/De flesta städer har väl ett basutbud på saker, så som en taverna/vandrarhem, en krog, någon slags marknadsplats eller stånd/affärer där [rollpersonerna] kan inhandla förnödenheter, osv. Men jag hade lagt in någonting speciellt med varje stad; en industri/känd smedja, ett stort bibliotek, etc. för att göra städerna litet säregna och skapa en distinkt skillnad på [stad A] och [stad B].

Men sedan ligger städer under kronisk förändring. Så jag hade inte ristat in sakerna i sten direkt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, det är ungefär sådana saker som listan kommer innehålla - samt sådana typiska saker som man ibland kan glömma. Allt olika slags verkstäder som faktiskt finns, alla olika "makare" o.s.v. och självklart mycket bitar som hör till den undre världen som också kan glömmas bort eller bli för icke-exakt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sedan, vad det kommer till städerna, så gör jag den där listan av vad som kan tänkas finnas, så blir ingen fast där heller, utan bara lite stöd för att kunna utveckla vissa spelscener.
En lista som jag har kommit att ha mycket användning av är den som finns under Merchants and Services på Medieval Demographics made easy. Det är så många personer som behövs för att livnära en person av det yrket. Om man tittar på exempelvis repslagare (rope-makers) så hittar man 1900. Det betyder att det finns en repslagare på 1900 personer i en stad eller en by.

Är man i en stad med 2000 invånare så finns det 2000/1900=1,05 repslagare. Det vill säga, det finns garanterat en, och chansen är 0,05 eller 5% att det finns en till. Den funkar även på landsbygden: har man 400 pers i en by så är chansen 400/1900=0,21= 21% att det finns en repslagare i just den byn.

Sen tar man sin T100: 21 eller mindre så råkar det finnas en repslagare just här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Schysst länk Krille. Dock bryr jag mig inte om att räkna ut antalet, det improviserar jag. :gremsmile:
Men annars var det en fin lista - som jag dubbelkollade efter det att jag skrivit av allt som finns att hitta på Kandras stadskarta - saken var den att innehöll precis samma, förutom det att stadskartan innehöll ännu mer, fast dock onödigt trams.
Men tack, den länken är till stor användning, för många fler än mig!
Kanon!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Och så kyrkan!

Tjosan!

Inför bygget av min religion har jag mailat en historievetare, men han har inte svarat än, detta gäller alla titlar och ämbeten inom kyrkan på medeltiden.
Nåväl, kyrkan kommer i mitt sämhälle också att vara brottets domare - det var väl till det som "domkyrkorna" fanns - som den tidens "rätt" eller?

Till det kommer jag också skriva den civiliserade världens "brott & straff"
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Och så kyrkan!

Svenska ordet "domkyrka" är en översättning av "kathedrala". "Dom" borde därför vara en arkitektonisk term, inte en juridisk.

Medeltida rättvisa skipades vid tinget, därav det svenska ordet "tingsrätt" för den lägsta graden av domstol.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Och så kyrkan!

Nåväl, kyrkan kommer i mitt sämhälle också att vara brottets domare - det var väl till det som "domkyrkorna" fanns - som den tidens "rätt" eller?
Etymologiskt så kommer "dom" i "domkyrka" av latinets "domus", "hus" eller "hem". Domkyrkan var den kyrka där kyrkoledningen höll hus.

"Dom" i den betydelse du tänker på kommer av en indoeuropeisk rot som betyder "lägga", "sätta" eller "ge". Exempel på andra ord på samma rot är spanskans "dar" (ge) och latinets "datum"/"data" ("det som är givet").

Däremot är det naturligtvis en intressant tanke att låta religionsväsendet stå för rättskipningen. Sådant har förekommit och religiösa domstolar är, vad jag förstår, fortfarande vanligt inom islam och judendomen.

Dewil
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Och så kyrkan!

Sådant har förekommit och religiösa domstolar är, vad jag förstår, fortfarande vanligt inom islam och judendomen.
Inom judendomen är religiösa domstolar sällsynta, eftersom ett lands sekulära lagstiftning (דין המלך "din-ha-mélekh" = "kungens lag") har företräde enligt ett urgammalt påbud. Det enda sammanhang där jag har hört talas om rabbindomstolar har att göra med skilsmässor för ortodoxa par.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Och så kyrkan!

Det enda sammanhang där jag har hört talas om rabbindomstolar har att göra med skilsmässor för ortodoxa par.
Tja, det kan ha varit i ett sådant sammanhang jag hade hört talas om religiösa judiska domstolar.

Dewil
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Och så kyrkan!

Alltså behöver jag bara kyrkor och kloster, ingen domkyrka i mitt DoD - för det fyller inte den funktionen jag trodde...
Borde jag sätta in ett ting, eller kan man kanske använda rådshuset till det?

Just nu har rådshusen i min värld dessa funktioner:
Ja, städernas rådsmän (politiker till kungens hjälp) har olika salar i byggnaden där se sitter och hojtar, avgöra och bestämmer.

Sedan kan man även hämta ut pengar där, t.ex. få sin lön om man har ett "statligt" ämbete.

Dit får man också gå för att få rätten att bygga hus, köpa hus etc.
(Stället är så där typiskt fantasy, megastort och har många våningar, tinnar, torn o.s.v.)

De statliga(kungliga) kurirerna här en del av sin verksamhet på den här fronten.

Ja, typ så...
Fattar du Anders, är detta en bra eller dålig idé, som jag kan spinna vidare på och baka in mer i?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Och så kyrkan!

Om du nu läser mitt svar till Mekanurg så ser du vad jag säger kring kyrkorna. Dock - kanske kan jag göra så att just ha kvar domkyrkan till det du sade, där håller kyrkans ämbetsmän till - men du, sitter de där och är viktiga om dagarna, eller bor de även där?

- Adus som aldrig brydde sig om religion så vidare, utan körde på just mytologi och ren historia istället... hrm, synd det.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Och så kyrkan!

Rådhuset är ett bra fokus för politik och förvaltning. Dina tankar går åt rätt håll.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Det bestämmer du väl själv? (NT)

Ja, men jag vill att du skall berätta lite mer liksom, så att jag får mer kött på benen inför idéerna om detta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Och så kyrkan!

Okej det känns tryggt i alla fall.
Så det är bara att jag kliver på så mycket jag orkar i de riktningarna om jag så vill - utan att någon skulle kalla mig för en alltför orealistisk idiot?
 
Top