Att gå på gymnasiet 1993 och vad hette programmen?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Har någon nämnt den här rullvagnen/hyllan med TV och VHS som rullades in när vi skulle se på film?

Jag minns att det pågick kampanjer för att det kändes som möjlighet fanns att få läraren att känna att något kul kundes passa in i läroplanen.

En gång, andra året, diskuterades dödsstraff på samhällskunskapen/filosofin och en kille i min klass lurade läraren att visa "Faces of Death" (tror jag att det var?) för att den skildrade hur hemskt dödsstraffet är. Det blev förstås ett satans rabalder och pausades mitt i den där elektriska stolen-scenen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Anekdot: Gymnasiefester i gemensamhetslokaler där folk bor, roterande (för man är inte välkommen åter), med fylla, snodda CDs, rökning, trasiga dörrar och diverse andra problem.

Anekdot: Klassresa till Prag med fylla, rökning, vinbarer, Malibu med is, trevånings diskotek, peach vodka, inga lärare och ingen koll. Eller, som i kompisens klass, lärarna var fullast.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Äntligen kommer mina skillz som lektor i musikpedagogik till nytta! Som ni har väntat! 😆

Här hittar du läroplanen för 1970-talets gymnasieskola. Där finns information den tidens utbildningar på gymnasienivå. Linjerna delades in i tvååriga yrkeslinjer, treåriga högskoleförberedande linjer samt en fyraårig teknisk linje, vilken ledde till examen som gymnasieingenjör.

Letar du vidare bland GUPEAs dokument kan du hitta mer detaljerad information om Lgy70.

Kör hårt!
/Basse
Lgy70? Nu är vi ju tillbaka på min gymnasietid! :cool:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu är jag inte sådär löjligt gammal att jag gick i gymnasiet 94, jag började först efter den nya läroplanen och gick alltså på program, inte en linje, och fick betyg i IG-MVG-skalan. Men vissa saker hade nog inte förändrats och jag har inte sett någon nämna dem än:
  • Lärare som delar ut långa uppgifter till eleverna för att kunna gå till rökrummet för att ta en cigg.
  • Skoltidningar med redaktion och eget rum för det.
  • Brandlarm och övningar. Ofta.
  • Politiska ungdomsförbund som sprider flyers och osämja.
  • BSS-klotter på toaletterna.
  • Man kan i 9 fall av 10 se vem som går Sam, vem som går Natur och vem som går Estetisk direkt.
  • Cigg såldes på skolans café.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Insparksveckan med alla pinsamheter.

Kemiläraren som hade sparat en inplastad sockerkaksbotten i 5-10 år utan minsta antydan till mögel... Samma lärare bjöd på kakor och saft när vi skrev sista tentan.

Vi spelade extremt mycket chicago på rasterna. Vilket snart uppmärksammades av lärare som undrade om vi spelade om pengar.

Föreningarna som några nämnt. Mufare mot sossar.

I rökrutan vara alla kompisar med varandra.

Smeknamnen på alla i klassen.

Killen som alltid kom 10 minuter för sent på morgonen.

Köerna till lunch.

Lunchens kvalitet som var alltfrån njaee till totalt oätligt.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
BSS-klotter på toaletterna.
Ett gäng äldre killar på Teknisk, de gick i trean när jag gick första året (alltså skarven 91/92) hade i skolkatalogen det året en blandning av tomtekostym (med pilotbrillor) och stjärngossar som såg märkligt mycket KKK ut...OCH en banderoll med texten "I'm dreaming of a White Christmas"... Detta med två lärare på samma foto.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Ska du köra mega-kampanjen med samma rollpersoner?
Flodskörden/Nordiska väsen -> Twilight 2000 -> Mutant -> Alien -> Coriolis ?

:oops:
//EvilSpook
Haha nä så satsigt blir det nog inte. Men vi har tidigare spelar varselklotet/väsen. Nu tar vi dem karaktärerna o lite ologiskt förflyttar dem från 80 till 90 talet. Efter det kommer vi hoppa tillbaka till att bara köra nordiska väsen och spela deras förfäder.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Ledsen OT

@Genesis Jag gick natur och är ca 10 år äldre än du. 74a så vi lär aldrig sett varandra.

Född och uppvuxen i Skranta men spelade alltid rollspel uppe i Granbergsdal (blev många mil på cykel)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
  • Lärare som delar ut långa uppgifter till eleverna för att kunna gå till rökrummet för att ta en cigg.
Kemiläraren kunde också röka i klassrummet mellan lektioner genom att luta huvudet in i dragskåpet och slå på det.
 
Top