Att gå på gymnasiet 1993 och vad hette programmen?

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Ska inom det närmaste påbörja en kampanj av Flodeskörden möter Nordiska väsen som ska utspela sig 1993. Karaktärerna kommer gå på gymnasiet och jag har försökt kolla lite vad gymnasieprogrammen hette på den tiden.
Hittar att det gjordes en gymnasiereform 91 vilket innebar att det fanns 16 olika gymnasieprogram Någon som har koll på vilka detta var?

Och ni gamla rävar som gick på gymnasiet under 90-talet får gärna dela med er av valfri anekdot, känsla eller detalj från er skoltid ni tycker jag borde ha med mig :)
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag gick ut gymnasiet -94 och gick samhällsvetenskaplig linje. Vidare hade vi ekonomisk, teknisk, naturvetenskaplig, estetisk och fordonsteknisk linje. Det fanns även barn och fritid men jag är osäker på exakt vad den linjen hette. Sen fanns linjen vi bara omnämnde som ’bygg’. Kan den ha hetat byggnadsteknisk linje kanske? Högst osäker.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag är född 1977 och började gymnasiet HT-93. Då hette det Samhällsvetenskaplig linje, Naturvetenskaplig linje, Teknisk linje och Ekonomisk linje.
Detta var i Lund och jag vet att vissa andra kommuner hade bytt till program samma år, så det är blandat för oss -77:or vilka som var de sista som gick linje och de första som gick program.

Edit: även betygsskalan ändrades för programmen, från 1-5 till Godkänd. Väl godkänd, osv. Så du borde hålla dig till 1-5 skalan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag gick Naturvetenskaplig linje fram till 1993. På mitt gymnasium fanns dessutom teknisk linje och diverse praktiska program (fordon, bygg). På det andra gymnasiet i stan fanns framför allt samhällsvetenskaplig linje och ekonomi samt, av någon anledning, frisör!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Anekdot: Skolkatalog. En klass fick i uppdrag att hålla i arbetet med skolkatalogen. Det togs bilder, skrevs skämt osv. Förutom själva klassfotona påminde katalogen om ett cortegeprogram typ.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
De 16 programmen var AFAIK barn och fritid, bygg, el, energi, estetiska, fordon, handels, hantverk (ingen kallade de dock hantverk, utan det var "frisör", "florist" osv beroende på hur de inriktade sig), hotell och restaurang, industri, livsmedel, naturbruk, naturvetenskap, omvårdnad, samhällsvetenskap, teknik

Förutom dessa så fanns det även Individuella Programmet, vilket var individanpassade program för elever som inte hade fullständiga eller tillräckliga betyg.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
E-fester, ekonomisk linje ordnade fest i bygdegårdar utanför centralorten. Gymnasieungdomar skeppades dit på inhyrda bussar. Sprit och vin konsumerades på förfest och i smyg på buss. Dans i bygdegård och alkoholkonsumtion på parkeringen utanför
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Anekdot: föreningar kunde få tilldelat ett "föreningsrum" som de fick inreda och nyttja efter eget huvud. Det innebar att det skapades rätt många löst definierade föreningar vars syfte oftast bara var att få tillgång till ett eget litet krypin där de kunde hänga på rasterna.

Jag umgicks mycket med femenistföreningen som hade bekväma soffor, en dator man kunde spela diverse dataspel på, och nära till kiosken. Och framför allt en stäng/låsbar dörr så man slapp allt annat stök i korridorerna på rasterna.

Väldigt avslappnat och trivsamt gäng dessutom!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Anekdot: Vi hade konstiga scheman med håltimmar eller skoldagar som slutade innan skolbussen gick.
Det fanns därför en fritidsgård i närheten dit man kunde gå för att fördriva tiden.
Där kunde man köpa godis/bullar/mackor/läsk. Man kunde spela biljard eller pingis.
Hade man riktigt tråkigt kunde man till och med läsa Veckorevyn.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
2 åriga rök väl 91? så spelar ni efter det är allt 3 årigt (oklart hur snabbt det infördes dock, kanske tog några år).

Men barn och fritid, elprogrammet, energiprogrammet, bygg, måleri, fordons, samhälls (humanistisk, ekonomisk och samhällelig? inriktnign), natur, estetiska programmet osv...

men tror det också fanns undantag och andra program på orter där ex. industrin eller liknande kunde stötte för specifika behov (kanske att energiprogrammet faktiskt var ett sådant).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Alla skolkade ialf något ibland. Om inte tjugo timmar per vecka så ialf när de hade något roligare för sig, hångla med flickvännen, läsa klart boken i biblioteket osv. Det här absurda som sker idag med ett sms vid 2 minuters sen ankomst var ju saker som inte fanns.

Rätt öppen handel med alkohol som redan nämnts.

Snus på bänkar och tak.

Rökrutor.

Kanske att det här med att de äldsta styrde och ställde inte riktigt gällde på gymnasiet, på högstadiet var det ju så rakt av, niorna var ju livsfarliga på riktigt för en själv när man gick i sjuan och man sprang inte ut på skoj från pingisrummet när de kom utan av rädsla.

Slitna böcker. Men shit, riktiga böcker. Inget taffligt inscannat som kidsen har idag.

Ofta replokaler på skolområdet, kulturskolan huserade rätt många punkband.

Skinnskallar här och var.
 

ingefära

Veteran
Joined
11 Nov 2011
Messages
23
jag började naturvetenskapligt program (jag är ganska säker på att vi kallade det program och inte linje) i helsingborg 1993. vi valde inriktning (natur eller teknisk) inför andra året men fortsatte gå i samma klass. det var bara ett fåtal lektioner som skiljdes åt. vi hade 1-5 betyg men det var något med hur de sattes som kom från det kommande systemet med "godkänd" och "väl godkänd" etc. tyvärr minns jag inga detaljer.

anekdot (typ): på min skola fanns den någon gräns för hur mycket frånvaro man kunde ha per halv och hel termin innan man riskerade konsekvenser för studiemedel och förmodligen annat. höll man sig bara under den så spelade trovärdigheten ingen roll på meddelandena man lämnade på en telefonsvarare för att sjukanmäla sig. jag testade gränsen med mer eller mindre genomtänkta meddelanden utan några påföljder.

många "föreningar" i skolkatalogen där folk klädde ut sig mer eller mindre (allt från de som bara ville vara med på fler bilder till politiska föreningar).
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Jag gick f.ö Humanistisk Linje, vilket jag inte sett någon nämna än. Vi läste tre språk. Som tredje fick vi välja mellan de utdöda språken latin och interlingua*. Jag valde latin, vilket såhär i efterhand nog var klokt :)

*Finns jätteunderhållande filmer på youtube från interlinguaklasser!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Fanns iaf kvar när jag gick på gymnasiet. Gick väl ut...-94?
Ah, men kanske är som @Bolongo säger att det är Lpf94 jag tänker på, jag började 94 och var först ut med bokstavsbetygen och programnamn och alla skulle vara förberedande för vidare utbildningar så inga tvååriga kvar alls.
 
Top