Nekromanti Att förråda spelgruppen

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag skulle tycka det var skithäftigt att något liknande hände mig - det vill säga att någonting totalt oväntat hände. Visserligen hade det så klart inte varit jättekul just när ens rollperson blir napalmbombad men det faktum att det ändå kan hända utan att alltid kunna lita på att SL "nog fixar det hela" gör nästa kampanj så mycket coolare. Jag kanske är en immersionist...

I övrigt tycker jag bara att det är viktigt att spelgruppen snackat ihop sig (på en metanivå) innan det riktiga spelandet tar sin början. Så länge alla är med på vision och mål med spelandet så come-what-may-all-the-way-baby.
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Spelgruppen där alla är mystiska enstöringar med privata agendor är dömd att misslyckas.
I beg to differ, jag höll i en kampanj där alla spelarna fick tänka igenom sina karaktärer extra noggrant etc varpå jag talade med dom alla i enrum om deras hemligheter och agendor.

Det hela slutade med att alla rollpersonerna hade olika mål men också anledningar att vara tillsammans och i slutändan så började dom plotta mot varandra.

Både spelarna och jag som spelledare tyckte att det var mycket underhållande. Förmodligen den bästa tiden jag haft som spelledare och den bästa tiden som mina spelare haft under mina äventyr/kampanjer också.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
[ QUOTE ]
Alla har väl lika stort ansvar för spelupplevelsen runt bordet? Oavsett vem som har spelledarhatten på huvudet för stunden.

[/ QUOTE ]

Altså i princip håller jag med dig, alla har ett delat ansvar för att dels ha roligt själv och dels ge andra bra möjligheter att ha roligt.

Tycker dock att i just det här konkreta fallet de saker som känns tråkiga mer berode på SLs reaktioner (via sina SLP) på Kranks RPs agerande än just vad han gjorde. Givet att den beskrivning Krank givit (den är ju trotts allt en partsinlaga) är någorlunda sanningsenlig tycker jag att situationen hanterades ganska dåligt av SL.

/Bjorn
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Nja, alltså Ja alla har ansvar för spelupplevelsen, men SL har störst ansvar då han har störst påvärkan. Och just i den här situationen tycker jag att SL är boven och inte Krank.

//Flurtis
 
Top