En kort kommentar om trådens ämne:
Jag tror till stor del det här handlar om vad jag i anglofil anda tänker på som edge. Spelet (i betydelsen spelandet) behöver vara edgy för att vara kul. Är det inte edgy alls så är spelandet förutsägbart och tråkigt och kanske känns poänglöst. Är det helt wicked random så är det svårt att connecta och bry sig. Det behöver finnas en edge av okontroll och osäkerhet, men inte så mycket att man främjar sig helt känslomässigt från vad som händer.
Ett klassiskt, tradspeligt, sätt att åstadkomma en edgighet är naturligtvis att ha ett regelsystem som man kan råka dö av i vilken liten strid som helst, om man har otur eller spelar dåligt. Ett annat är det som Genesis exemplifierar med i trådstarten, att man accepterar att någon annan i spelgruppen kan påstå saker om ens egen rollperson som blir sanning.
För att edgighet ska vara rolig krävs förtroende, annars blir det drygt och tråkigt. Det första kräver förtroende för regelsystemet, det andra kräver förtroende i spelgruppen.
Det är en Bra Sak att identifiera i spelgruppen vilken sorts edgighet som gör spelet Mer Roligt för en själv, gemensamt och individuellt.