Nekromanti att förlora en kroppsdel

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
sitter här och plitar på mitt regelsystem och försöker komma på hur det nu är ( i verkligheten) när någon förlorar en arm eller ben ofrivilligt.
Jag har för mig att sårchocken får alla artärer att dra ihop sig för att minimera blödning och låter en överleva lättare men sitter fast eftersom jag inte kan dra mig till minnes om hur länge chocken håller i sig... någon som har denna typ av värdelöst vetande i huvudet?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
sitter här och plitar på mitt regelsystem och försöker komma på hur det nu är ( i verkligheten) när någon förlorar en arm eller ben ofrivilligt.
Jag är mest intresserad av hur du utformat regeln om FRIVILLIGT forlorade lemmar. :gremgrin:

/Anders
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
beror på om amputationen sker under läkares överseende eller inte. I så fall går man direkt på reglerna för hur skador stabiliseras men med all den assistans en läkare och dennes utrustning kan bidra med.

Skulle situationen vara att läkare saknas, (man kanske hugger av sitt eget ben för att komma loss från en fälla) så sker detta på samma sätt som om någon skulle skjuta av den med exempelvis en 12,7mm automatkanon eller hugga av den med samurajsvärd...

jag vet att du bara försökte göra dig lustig men....

Det finns verkliga exempel på om det var bergsklättrare eller grottforskare som fastnat och brutit armen och sedan med möda slitit av den och tagit sig till civilisationen och fått hjälp.

Det finns även ett sjukligt tillstånd kallat BIID (Body Integrity Identiy Disorder) www.biid.org där den sjuke frivilligt gör sig av kroppsdelar av psykologiska skäl.


detta är dock inte aktuellt i fallet med mitt rollspel, där risken snarare är att få lemmar bortskjutna, avhuggna eller bortsprängda...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Hmm, någon som var sjukvårdare i lumpen lär dyka upp nu snart och fixa det. Men jag vill minnas att de där hopdragningarna huvudsakligen inträffar vid rena snittytor, dvs för en avhuggen kroppsdel, men inte en avsliten. Siffran upp till en halvtimme ligger i bakhuvudet, men det är tio år sen jag lärde mig sånt så det är en skäppa salt med den infon.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag har för mig att sårchocken får alla artärer att dra ihop sig för att minimera blödning och låter en överleva lättare men sitter fast eftersom jag inte kan dra mig till minnes om hur länge chocken håller i sig... någon som har denna typ av värdelöst vetande i huvudet?

Såvitt jag vet blöder man ihjäl rätt fort om man sliter av en arm eller ett ben, om man inte får ett avsnörande förband. Det avgörande borde vara om någon får ditt ett tryckförband i tid (lyckat slag för "Första hjälpen", motsvarande?). Den eventuella sårchocken har antagligen mycket liten verkan. Däremot kan det vara intressant att veta hur lång tid det tar innan man blöder ihjäl, sårchock eller inte. Det styr ju hur många försök "första hjälparen" har på sig.

Blödningar lär vara en dominerande dödsorsak på det moderna slagfältet, enligt en läkare jag lyssnade till för ett tag sedan. Bla den amerikanska och den israeliska armén har insett detta och utrustar därför sina soldater med prylar och utbildning för att snabbt kunna lägga rejäla tryckförband.

Ett bra sätt att reglera kritiska blödningar tycker jag är att kräva ett slag mot lämplig fysisk egenskap varje stridsrunda (motsv.), misslyckas det så dör man. Statistiskt sett hamnar då de flesta i samma tidsintervall, någon har otur och någon lever lite längre än vanligt. Och man slipper räkna "blodpoäng" eller annat kluddigt.

/Sax, ex-sjukvårdare vid strump-pluggat förband
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
jag kör med ett slag mot Första hjälpen alternativt grundegenskaps bonus från fysik och viljestyrka (om sjukvårdare med första hjälpen saknas)
1 slag per timme om skadan är allvarlig (typ "bara" bruten arm eller ett större sår som dock inte träffat nånstans vitalt.)
1 slag per minut om skadan är kritisk som vitala organ.
SLaget slås mot en något högre svårighet om det är en kritisk skada..
Första misslyckandet innebär att den skadade faller i Koma medan det andra innebär död.

Ett lyckat slag i medicin tar en timme och gör att tillståndet stabiliseras medan ett misslyckat får samma konsekvens för ovan (under operationen slipper patienten slå några slag.) dock först efter 1t10 timmar.

ett slag per runda tycker jag är att ta i. det skulle ju innebära ett blodflöde som går att likna vid en fontän (som i Wastelands) människor är inte så lättdödade när allt kommer omkring,
ta bara det verkliga fallet John Ausonius, även känd som lasermannen, som sköt väl upp till att halvdussin personer med gevär utan att döda någon, det var först när han sköt en person i huvudet, bakifrån, på NÄRA håll som han lyckades ha ihjäl någon.

Från USA finns även historier som handlar om hur folk som blivit skjutna tagit sig till sin bil, kört till akuten som legat flera minuter bort och dött under operationen..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,686
Location
Värnhem, Malmö
Det intryck jag har fått är att det går rätt lätt att döda en människa, men att det är avsevärt svårare att döda en människa snabbt. Jag gillar Burning Wheels system där ett obehandlat sår efter ett tag övergår till en värre sårtyp (lätt till måttligt, måttligt till svårt och så vidare). Detta system använder jag med vissa modifikationer i mitt eget system -- efter en viss tid ska man slå ett vitalitetsslag för att inte förvärra sina sår. Om såret har gjorts stabilt genom vård finns inte denna risk -- så länge man gör vad en sårad person bör göra, det vill säga hålla sig lugn och vila. Om man går upp och ränner eller, gud förbjude, strider är risken överhängande att såret åter går upp och börjar blöda. Detta gör även ett lätt sår genom lite otur och oförsiktig beteende kan utvecklas till något riktigt hemskt. Att få in en direkt dödande skada är dock svårt -- de flesta dödsfall sker efter några timmars blödande och smärta.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
ett slag per runda tycker jag är att ta i. det skulle ju innebära ett blodflöde som går att likna vid en fontän (som i Wastelands) människor är inte så lättdödade när allt kommer omkring

Förvisso, men här handlade det väl om avhuggna kroppsdelar? Där kan jag tänka mig att fontänliknelsen inte är helt fel. För mer "vanliga" skador kan det dock ta längre tid.

Tex wikipedia har säkert mer artiklar i ämnet. Sök på "trauma" och leta vidare.
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Nu svarar jag ju lite sent, men så är det att vara mitt i en flytt. Som sjuksköterska i grunden och då med akut- krigs- och katastrofsjukvård som inriktining, kan jag ge följande information:
- blodkärl drar bara ihop sig vid kapning, inte avslitning och ger dig 1-3 minuter att snabbt snöra av den kapade lemmen
- kapas en arm förblöder man på mellan 20-40 minuter
- kapas ett ben förblöder man på 10-15 minuter (snabbare om det är kapat vid låret)
- punkteras aortan (stora kroppspulsådern, typ mitt i magen) har man max 10 minuter på sig innan man förblöder

En rolig detalj är att man kan förlora upp till 1/5 av sin blodvolym innan man blir negativt påverad, dvs förutom tung yrsel även börjar tappa koncentrationsförmåga, koordination osv, så efter bara ett par minuter börjar man få det riktigt jobbigt att sätta första förband på sig själv.

En annan detalj är att artärer gärna glider lägre in i en kroppsdel när de har kapats, så många som råkar ut för avkapade lemmar tenderar att sätta det avsnörande förbandet för långt ut och fortsätta blöda ändå...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Bra info tycker jag och den kan säkert komma till användning framöver.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
ok. känns som 3t10 SR (a´ 6 sekunder) känns som en mer realistisk frist. Fast varför man ska hålla på och mikro-mäta i SR när det ändå tar flera minuter för själva förblödningen känns inte relevant.

Dessutom händer det inte alltid... ...är också nått att tänka på-

hmm, kanske 1t10 -5 minuter istället, få 0 att räknas som att blödningen inte drar ihop sig..
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
wow, nu svarar jag riktigt sent här, men jag skyller på att jag knappt loggat in senaste året.

Snittskador på artärer sluter sig vanligen effektivt och kan hålla sig slutna uppemot 60-90min. Avhuggna kroppsdelar är de bästa amputationerna.
krosskador är klart svårare eftersom den öppna änden på artären då trots sammandragning får mekaniskt svårt att sluta tätt, med partiell fortsatt blödning som följd.
Skottskador är värst då såväl kärl som övriga vävnader skadas strukturellt av stötvågen som orsakas av moderna höghastighetsvapen (äldre vapen med lägre hastighet är marginellt snällare). Här fortsätter blödningen endast i lägre takt istället för att avstannas.

Vidare sker kärlsammandragningen i en bifasisk tidslinje, där först reflexmässig sammandragning av de involverade kärlen sker och håller nga minuter som WhitePaladin skrev, härefter kommer en period utan kärlsammandragning innan personen börjar gå in i chock och med aktiverat stressystem. Stressen ger en mer generell sammandragning av alla kärl i kroppsdelen, som kan vara så stark att blodtillförselns stryps, jmfr köldskador, stressaktiveringen är den som räcker allt från 30-90min, helt enkelt beroende av hur stora förråd av stresshormonen adrenalin och noradrenalin personen har.
Det kritiska är således två perioder:
1. efter reflexsammandragninen släppt (innan adrenalinet hunnit verka effektivt) - 3-5 till 10min efter skadan
och
2. efter att adrenalinets verkan upphört - efter 30-90min efter skadan
båda dessa effekters duration kan motivera FYSslag el motsv.

kontentan är att blödning är alltid irrelevant under själva striden, men den kan döda dig efteråt.


och btw, min erfarenhet sträcker sig till att arbeta som läkare varav nga mån på rättsmedicin.
 
Top