Nekromanti Att Förklara Rollspel

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Någon som har något tips om hur man förklarar rollspel för utomstående? Jag hade tänkt mig att jag skulle beskriva hur min älskade start-reklam (riddarna kring det runda frukostbordet) skulle se ut i rollspelsform:

SL: Ut kommer... Knäckebröd!
Spelare: Va, det måste vara knäckehäxan!
(Jag: Spelarna stötte på knäckehäxan i ett tidigare äventyr.)
Spelare: Vi går hem till henne!
SL: Slå ett slag för geografi..

Osv... Nå? Är det en bra idé? Någon som har bättre?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Den reklamen är ju asbra. Du borde skriva ett helt scenario baserat på den :)

"Soylent Green is people!"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
<I>"Den reklamen DÖDAR!!!"</I>
Sig själv hoppas jag i så fall.... måste erkänna att moi inte delar din åsikt.

(Till saken hör att moi inte tittar på TV och att de gånger moi tittar på TV så är reklamen bara ett störande moment - oavsett innehåll)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ursssäkta!

Jag hatar reklam, men den tycker jag faktiskt OM att titta på! /images/icons/smile.gif

Men nu ville jag alltså veta:
Tror ni man kan använda den när man beskriver rollspel lite snabbt, och finns det någon med bättre idéer?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jag brukar bara kalla det "interaktivt sagoberättande" :)

Jämför med en bok (eller film eller vad vet jag). Spelarna är huvudpersonerna och de bestämmer själva hur de ska reagera på det som händer.

/Henrik
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Jag och mina rollspelsvänner är av samma åsikt, men jag vet ingen annan som gör det. Kan det ha ett samband? Vill man särskilt att rollspelarna ska äta mer müsli?

/ Carilion
"Pain is precious"
 

Zuzette

Veteran
Joined
27 Jan 2001
Messages
8
Location
Solstaden
Jag började ganska nyligen med rollspelande och något jag blev ganska irriterad på innan jag började var just att jag inte fick något grepp om vad rollspel var. Jag tyckte att det verkade intressant och jag försökte få tag i lite information, men blev inte mycket klokare av det. Det var först när jag hade testat på att spela en gång som jag kände att jag fick grepp om det. Skulle tro att det är rätt svårt att förklara rollspel på ett bra sätt, men egentligen kan man ju bara dra paralleller med verkligheten. Många utövar en sorts form av rollspel dagligen, låtsas att de är någon de inte är...

Cogito ergo sum
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Ursssäkta!

Canons skrivarreklam med Mr Jim är också mycket mycket bra.
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Jo, även om sagoberättande inte riktigt funkar i annat än fantasy. FAst det låter jävligt pretantiöst(undrans hur det stavas, egentligen) med interaktiv teater. Som sagt tror jag det bästa är för nån att prova spela rollspel för att få nåt som helst grepp om vad det ens handlar om..

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Pretentiöst". Håller med på det planet. Grrr.

Säg interaktivt berättande då. Med betoning på interaktivt; det skall inte vara SL's lekstuga.

Själv är jag ilsken på att uttrycket "rollspel" förlorat i översättningen: "roleplaýing game", ett spel där man spelar en roll, skulle ordagrannt bli rollspelsspel, egentligen.


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vore inte det enklaste att man låter persoen i fråga vara med på ett antal spelmöten, så att de får en uppfattning på vad rollsepl är. Det tycker jag är ett ganska smidigt och enkelt upplägg för att få förklarat vad rollspel är.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svar till Johan och Zuzette.

Jag menar alltså något man kan säga om någon säger:
-Vad gör du på fritiden då?
-Jag spelar rollspel.
-Jaså. Det är sånt med små figurer va?
-Nej, det är.. ööhh..


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag brukar förklara såhär...

...för de som är verkligen intresserade:
" Tänk dig att du spelar 'Fia med knuff' men att du istället får flytta din pjäs hur du vill. Tänk dig att man flyttar över din pjäs till en påhittad värld och att du ger denna pjäs en personlighet och utseende och att den i den imaginära världen kan tala med andra och röra sig hur den vill. Det kanske kan förklara en liten del utav vad rollspel är. "

Till de som frågar sådär lite i förbigående och inte verkar intresserad utav det så säger jag som <B>Sabelkatten</B>. Att det är som en interaktiv bok (eller film) och att man själv är huvudpersonen i den boken (/filmen).

/[color:green]Han</font color=green> som har hört verkligen konstiga förklaringar på vad rollspel är
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Svar till Johan och Zuzette.

Ok, jag vet vad du menar. Just därför så för att svara på din fråga så om vad man ska svara så kan man bjuda in dem.
Sen så kan man ju alltid fråga dem om de har läst fantasy. Då kan man ju utgå från det och säga att man spelar en karaktär som skall ut på olika slags äventyr i en fantaysmiljö. För jag tror att nästan alla har hört talas om eller läst Tolkien.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Top