Nekromanti Att förbli oupptäckt!

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Det händer hela tiden att rollpersonerna försöker smyga eller gömma sig från faror, men sannolikheten att gruppen lyckas undkomma dem är fånigt liten. Vad beror det på? Jo, det beror på att alla rollpersoner måste lyckas med varsitt slag för åtminstone en färdighet Smyga (eller Gömma sig). Äventyrsgruppen blir här inte starkare än sin svagaste länk. Samtidigt får alla som försöker upptäcka rollpersonerna, eller helt enkelt bara är i närheten, slå varsitt slag. Rollpersonernas motståndare blir alltså lika starka som sin starkaste länk. Oddsen att förbli oupptäckt är helt enkelt alldeles för osannolika om alla rollpersoner inte är ninjor eller gudarnas gunstlingar. Vilka lösningar har ni på det problemet?

Jag sökte men hittade inga vidare trådar om ämnet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Vilka lösningar har ni på det problemet?
Jag är inte främmande för den uppenbara lösningen: att bara en av rollpersonerna slår för smyga. Om man vill kan man rationalisera det så att han visar sina vänner vilken väg de ska ta för att förbli så omärkbara som möjligt, att han håller koll på vakterna åt dem och vinkar fram dem när vakterna står med ryggen till eller något annat klurigt. Det känns i alla fall dramatiskt rätt att göra på det sättet.

Nu var det länge sedan jag råkade ut för det eftersom rollpersonerna bara brukar smyga en och en, men jag är medveten om att problemet finns.

/tobias
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Nu var det länge sedan jag råkade ut för det eftersom rollpersonerna bara brukar smyga en och en, men jag är medveten om att problemet finns.
Ja, när jag spelleder brukar de ju inte hålla handen precis, men vad menar du med en och en? Såvida de inte är på olika platser smyger ju alla tillsammans. Blir en upptäckt så har oftast hela gruppen misslyckats även om bara en person, vid det tillfället, blivit upptäckt (äventyrsgruppen tenderar ju att ha en gemensam agenda).

Att låta en person slå Smygaslaget och hjälpa alla andra är jag inte säker på om jag helt gillar, åtminstone inte till en början. Det innebär helt plötsligt att rollpersonerna blir lika bra på att smyga som den bäste i gruppen. Skulle en i gruppen vara en halvinvalidiserat och enögt åldersnippe med övervikt, som insisterat på att få följa med, så är den lösningen kanske inte så uppenbar.

Med lite eftertanke funderar jag på om en lösning kan vara följande - inspirerat av ditt förslag: den som är bäst visar vägen och om han lyckas så behöver de andra bara lyckas med varsitt SMI-slag för att forsätta att vara dolda.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
vad menar du med en och en?
Jag menar helt enkelt att jag inte har råkat ut för något försök till gruppsmygande, utan de försök som gjorts har utförts av rollpersoner som av någon anledning var ute och sprang på egen hand.

Att låta en person slå Smygaslaget och hjälpa alla andra är jag inte säker på om jag helt gillar
Det är inte en realistisk lösning, det är en spelmässig lösning. Den gör en jägare eller tjuv till en mer effektiv medlem i en grupp genom att låta alla gruppmedlemmar ta del av dennes kunskap. Precis som all gruppmedlemmar tjänar på att krigaren slår ihjäl motståndare. Vill man ha en mer realistisk lösning kan man bli tvungen att acceptera att det faktiskt är svårt för ett helt äventyrargäng att smyga förbi någon, eller så kan man ge en liten bonus på de andras smyga-slag om den person som leder smygandet lyckas med sitt.

/tobias
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Problemet i det hela är ju att ju fler slag, desto större chans är det att även ett äss kommer att misslyckas. Så är det med statistik. Så länge inte förutsättningarna ändras så gäller föregående slag.

Sen kanske tyda resultatet lite till spelarnas fördel. Istället för att spelaren/gruppen blir upptäckta så tycker SLP'n att han hörde nått och undersöker saken närmare. Ge det lite nyans. Inte vara så digital. Sen bara för att en spelare röjer sig är det ju inte nödvändigt att resten av gruppen är röjda.

Eller version på det där med att bästa smygaren slår slaget. Eftersom att han dessutom måste lotsa de andra igenom så kanske han måste ta längre tid på sig.

/Honken - Mina 2 ören...
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Ok... en annan lösning.

Låt oss säga att en person leder gruppsmygandet....

Dennes FV slås med - i CL /person den guidar. Då kan folk välja ifall de vill slå själva eller ge "smygmästaren" minusmodifcationer på CL.

Hur mycket minus ska då det vara? Tja, beroende på hur mycket den assisterade har i smyga borde ju vara relevant, dvs den i exemplet borde då ge mycket minus.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
"Vilka lösningar har ni på det problemet?"
För enkelhetens skull så får den som har lägst FV i Smyga slå ett slag.. För att bara gömma sig kan jag avkräva ett Intelligensslag, om det är högre än Smyga (Färdigheten Gömma sig har jag tagit bort helt).. Och för motståndarna så gör jag tvärtom.. Den med högst FV i Vaksamhet får bara slå ett slag.. Sedan brukar jag säga att det är ett Svårt slag om vakten bara försöker upptäcka passivt, istället för aktivt..

De som inte har bra i Smyga smyger inte.. Så är det bara.. Om spelarna är dumma nog att tycka att alla ska smyga framåt så får de väl göra det, men de får skylla sig själva om smygningen misslyckas..

/Han som funderar på att byta namn på Smyga till Lönndom, för det är faktiskt ett bättre namn
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Kommen från de döda [OT]

Hej där! Det var länge sedan jag såg dig på forumet.. Välkommen tillbaka..

/Han som nog inte hade reflekterat över det om han inte läst en gammal tråd för ett litet tag sedan
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Kommen från de döda [OT]

Tack, kanske bara ett gästspel, kanske inte. Vem vet? Jag kommer och går som en.... ja, nånting =P
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Man slår inte alls för smyga och låter istället vakterna få FV i Smyga som negativ modifikation på sitt höra-slag, det fungerade bra för mig och åtminstone halverade antalet tärningsslag, samt att det tillåter alla att gå tyst även om man bara har 3 i Smyga.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En möjlighet kan ju vara att alla slår ett slag, men att ledarens differensvärde läggs till de övriga smygarnas färdighetsvärde. På detta vis kan ledaren visa vägen och underlätta för de andra, men det kan fortfarande gå fel om någon annan är klumpig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,012
Location
Umeå
Frågan är väl också när man ska slå för smyga slaget. Jag brukar nog bara göra det när någon försöker sig på någonting speciellt med smygandet. Så om gruppen bara ska smyga runt knuten där en vakt står en bit längre bort så slår jag bara nått PER slag för vakten för att se om han överhuvudtaget reagerar.

Ska däremot nån RP smyga fram och försöka norpa åt sig hans nyckelknippa som hänger bakom honom, så kommer det att bli smygaslag som ska lyckas.
Försöker de göra det hela gänget samtidigt så kan de definitivt få misslyckas.

- Zire
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag delar din filosofi om en spelmässig smidig lösning, men ett mellanting som jag hade kunnat tänka mig är att den främste smygaren får slå ett slag inledningsvis och om detta är bra har han lyckats förmedla sin kunskap och gett lite tips baserat på situationen (kan med fördel rollspelas), och på så sätt ge resten av gruppen en bonus på sina egna slag, då alla får slå.
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Lösningen är sunt förnuft. Jag slår vad om att det står någonstans i Regelboken att du ska använda de regler du anser förnuftiga, ändra efter behag eller helt enkelt kassera. Det enda du behöver göra är att följa vad du anser vara trovärdigt (utvärdera och eventuellt ändra) och sen vara konsekvent.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Lösningen är sunt förnuft."

Oscar Wilde said:
Common sense is very uncommon
Jag tror nog att Brunalven kan lista ut den själv, och om det nu redan står i regelboken, varför rapa upp det igen? Ge ett vettigt förslag istället, till exempel i stil med Zimmermans förslag som i sin enkelhet är riktigt, riktigt utmärkt.
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Han frågar, jag svarar. Hur ska jag veta vad han har listat ut eller inte? Mitt svar är konkret, dock utan en regelmässig lösning.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Zimmermans förslag lät riktigt smart. Får fundera på om att implementera det. Dock inte dne lösning jag (eller vi) valt. Vi kör att de som lyckas med slaget förblri dolda, de som misslyckas. Alltså misslyckas en så upptäcks dem, men inte de andra.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mitt svar är konkret
Nä, brunalven hade ju redan märkt att det var en skillnad på reglerna och det sunda förnuftet. Det var ju just därför han postade ett inlägg här på forumet.

Det är som att svara någon med "tja, du skulle kunna skriva ett inlägg om det på ett rollspelsforum och se om någon hjälper dig. Det kan funka."

Liksom, hello-o? det var ju just vad han gjorde. Men var inte ledsen, jag brukar skriva ännu mer corny grejer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Zimmermans förslag är smart, men jag tycker det blir bättre tvärtom: Jag kan tänka mig att det blir roligt (och att det påverkar gruppmentaliteten) om alla smygare får riskera att fumla, däremot tycker jag inte att de olika vakternas uppmärksamhet behöver flukturera så mycket.

Därför; om den mest uppmärksamme vakten hör smygarna, då hör alla vakter smygarna. Däremot behöver inte den bästa smygaren vara den som alltid smyger mest ljudlöst; ibland kan det vara ninjan som fumlar och för oväsen. Det är alltså roligare att avgöra vem som smyger dåligt än vem som lyssnar bra.

Så alla smygare slår varsitt slag på motståndstabellen mot den bästa vaktens FV i Lyssna (=alltså ett slag med 10-FV i Lyssna som minusmodifikation).
 
Top