Nekromanti Att fånga den rätta känslan.

Haido

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
6
Location
Luleå
Som vi alla vet har Riotminds genom Trudvang skapat sig en annorlunda värld som skiljer sig från den "Normala" fantasyvärlden. Man har återgått till skogen (Läs första sidan i boken). Jag har spelledit några möten, men jag har funnit det väldigt svårt att fånga just den känslan.

Detta beror på den oerhört lilla informationen man får i boken om världen. Vi får säkert veta mer sedan utan ingen tvekan. Jag och flera andra skulle säkert vilja veta hur man fångar den rätta känslan.

Därför om det finns någon som tycker sig ha fått "Trudvang a'la John Bauer känslan" lämna ett Reply och skriv något litet tips.

Tackar på Förhand

Vänligen eran hjärtlige Haido.
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Lite musik av rätt slag kanske också hjälper. Jag tänkte köra med Jan Johansson (Den döde Jazzpianisten och ingen annan):s "Jazz på Svenska" (På CD heter den "Folkvisor")
Citat: "Jag tycker ibland att man hör mer skog i låtarna från Norrland"

Ex nihilo nihil fit
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,944
Det enda jag behöver göra är att titta ut genom fönstret. De snötäckta granarna ger en hyfsat bra inlevelse. Annars är musik ett hett tips, pröva någon mörk, långsam form av dödsmetal. Thyrfing är ett bra döds/black-metalband som influeras av vikingatiden och har med ganska mycket flöjt och synth - funkar skitbra. Vanlig folkmusik är inte heller fel...

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,509
Location
Stockholm
Några tips

Det är viktigt att du får rätt stämning i alla äventyr du spelleder. Vad som är rätt stämning varierar självklart från äventyr till äventyr, och från spelgrupp till spelgrupp, men i Drakar och Demoner 6 och Trudvang är det viktigt att du försöker uppnå en sagostämning.

Försök få spelarna att uppfatta världen omkring dem som trolsk och mystisk. De ska känna att deras rollpersoner är en del av en saga, och att de vandrar genom en rikt illustrerad sagobok. Använd målande beskrivningar av snötäckta grenar och mystiska skuggor. Djupa tjärnar och mörka skogar. Vackra sommarängar och eldfärgade höstskogar. Inte allt samtidigt förstås, men använd starka ord för att beskriva din omgivning.

Om rollpersonerna är ute på natten hör de mystiska ljud, vargar som ylar och ugglor som hoar. Om de är ute på dagen skymtar de varelser på avstånd som snabbt försvinner när rollpersonerna uppmärksammar dem. På natten gnistrar stjärnorna och månen lyser klar och avlägsen.

Ett annat sätt att hjälpa stämningen på traven är att använda nordiska eller nordiskt klingande namn på alla och allt, rollpersoner som spelledarpersoner som monster som föremål. Till exempel, i Vinterskogens Hemlighet heter spelledarpersonerna Gelle, Unn, Hekla, Grote, Stein, Hoske, Horgal och så vidare. Det skulle blivit en helt annan stämning om de hetat Geliandor, Unastria, Hecumbrion, Grumsch, Stunsch, Humsch och… öhh.. Humsch? Detta är extra viktigt för rollpersonerna. Det är deras namn som kommer att nämnas mest, och om de väljer namn som inte passar i sagostämningen blir det svårt att få rätt stämning kring spelbordet.

Undvik att ha för mycket stål med i dina äventyr. Stål är dyrt och sällsynt och besitter mystiska egenskaper i många sagor. För mycket stål, både i vapen och rustningar, tenderar att leda bort mystiken kring detta. Spelarna tänker ”äsch en till snubbe i ringbrynja” istället för att tänka ”aaaha! En kille i ringbrynja, nånting är konstigt, nästan ingen har ju det!”. Detsamma för svärd och mer avancerade vapen.

Begränsa skatterna. Kan låta konstigt eftersom många sagor slutar med att man hittar en stor skatt. Men eftersom sagorna slutar där behöver man aldrig ta konsekvenserna av de stora skatter som delas ut. Det måste du som spelledare göra. Begränsa därför skatterna till några få guldmynt här och där, en vacker tennmugg, en hårnål eller en kopparspegel.

Var väldigt, väldigt sparsam med magiska föremål. Om du introducerar ett sådant, ge det en berättelse, en bakgrund och ett namn. Bestäm någon begränsning som ger föremålet karaktär (”svärdet Trollsorg kan bara användas av en äkta prins, eller en person som härstammar från kunglig ätt”).

MVH

Magnus




Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top