Nekromanti Att få de yngre intresserade: Drakar och Juniorer

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Vicious Games

När jag först såg den officiella strategiguiden till Final Fantasy XII hos en polare trodde jag att det var något fancy nytt rollspel han köpt, innan jag såg texten. Kanske kunde det funka åt andra hållet? Vi har ju redan där, bland spelarna av japanska äventyrsspel, en kundgrupp som är beredd att lägga ned mycket tid på ett spel som går ut på att ta sig genom en massa engelsk text, mer eller mindre såpoperatiska intriger och märkliga settings. Då krävs det bara riktigt snygg grafik... eh, illustrationer.

Arfert

Facit
Re: Nyrekrytering igen

Tror att Ola an ha en poäng... rollspelens evolution gjorde ju att den typen av enkla spel försvann från marknaden, till och med föraktades av stora grupper rollspelare... vilket helt klart kan ha varit kontraproduktivt för nyrekryteringen.

Big Marco

Läskig
Mina två PEC.

Tror att Ola an ha en poäng... rollspelens evolution gjorde ju att den typen av enkla spel försvann från marknaden, till och med föraktades av stora grupper rollspelare... vilket helt klart kan ha varit kontraproduktivt för nyrekryteringen.

Marginellt isf. Situationen beror inte på att rollspelen har förändrats, utan att omvärlden har det.

Och rollspel brukar oftast jämföras inom sin egen marknad och inte inom en större - en där tid och tillgänglighet står i fokus.

1982 fanns inte onlinedataspel på samma sätt som idag. Knappt ens dataspel fanns. Det fanns knappt ens kortspel. Brädspelen som fanns var i allmänhet tungrodda och ännu mer hardcore än rollspel.

Så det handlar inte om att rollspelet X eller rollspelet Y kan frälsa branschen med nya spelare. Hur spelet ser ut är av ringa betydelse. Det som gäller är att 2007 så ser verkligheten helt annorlunda ut. Marknadsevolution.

De som tror något annat är som skivbolagen, som tror att om 10 år så är fortfarande CD:n sättet att sälja musik.

Rollspel av idag är en nischmarknad, på samma sätt som RC-bilar, Märklintåg eller frimärkssamlande.

Om det är en icke-elektronisk spelmarknad man söker att utforska så skulle jag lägga mina pengar på exklusiva brädspel med höga produktionsvärden. Det är vad som säljer och är inne för närvarande. Just för att rollspelarna och dess gelika fortfarande vill spela spel men kanske inte just dataspel. Rollspelen kräver för mycket och ger för lite kul per satsad timme. Brädspelen är mer lättillgängliga och konkreta.

Så frågan "hur man gör ett rollspel som ökar nyrekryteringen" är felställd och feltänkt.

Big Marco

Läskig
Re: Halvsant i alla fall

Huruvida den doktrinen kvarstår vet jag inte.

Enligt en bekant så står det nedtecknat i deras policymaterial än idag...

Nightowl

Champion

Mitt ex, som var 100% hardcore data- och videospelare, hade massvis med tumstjocka Strategy Guides och Art of... till en hel massa av sina spel, och vägrade spela vissa av dem innan han kunde få tag i strategiguiden.

Det här folket har inget emot att läsa feta böcker. De inkluderar ungar som lär sig engelska för att läsa feta böcker.

Feta böcker är inte problemet.

Erik

krank

Går ondskans ärenden

Feta böcker är inte problemet.
Jag har funderat. Feta böcker kanske inte är problemet - utan feta regelsystem.

Min ödmjuka åsikt i frågan är att framtiden vad gäller nybörjarrollspel är spel med snuskigt lite regler. Spel med en massa spelmekanik och statistik - tja, sånt fixar MMORPG's mycket snabbare och bättre utan att spelare behöver lära sig ett skvatt.

Så, jag tror på sjukt regellätta spel, kanske t.om friformsliknande spel, kan locka nya grupper. Rollspel i folks huvuden handlar fortfarande om tärningar och att flytta figurer på ett bräde - och feta regelböcker (dvs, för de som inte tror att det handlar om lajv).

Men visst, min åsikt om det hela kan ju vara influerad av min bestämda åsikt om att världen inte behöver fler D&D:are, men ändå. Jag tror att det finns en outforskad marknad av t.ex humanister och blivande sådana som mer uppskattar det sociala spelandet, inlevandet och teaterspelandet snarare än regler, förberedelser och statistik. Det finns redan bra nybörjarspel för de som gillar sånt - vad vi behöver är något annat.

Någon behöver utveckla rollspelens motsvarighet till Nintendos senaste konsoll. Säga vad man vill, men den har öppnat nya marknader och fått grupper som annars inte spelar TV-spel att köpa. Något sådant behövs här, tror jag. Vi måste börja vända oss till nya grupper, inte hoppas att samma gamla rollspel som lockade "oss" ska locka den nya generationen.

terje

xenomorf mystiker
Re: Att få de yngre intresserade: Barda RPG?

TV-serien Barda är ju iofs mer orienterad mot lajv än bordsrollspel, men borde ju kunna vara något att bygga på - den har ju garanterat större spridning än något som alla svenska rollspelsproducenter tillsammans skulle kunna åstadkomma. Jag menar kolla bara på deras rollspelsskola.

Sen tycker jag nog att Fjärran Dalar ser ut att kunna leva upp till alla krav man skulle kunna ställa på ett nybörjarspel. Hur denna lovande produkt sen ska nå sin målgrupp är dock ett olöst problem...

Kanske skulle man kunna få in spelen på fantasy-o-sf-hyllorna på bokhandlar? Så skulle Harry Potter kidsen kanske få upp ögonen för dem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Går det att få fram Åhléns policydokument på något sätt så att jag kan välja att bojkotta dem om det är sant?

/tobias

Flurtis

Hero
Gubbe

Rollspel av idag är en nischmarknad, på samma sätt som RC-bilar, Märklintåg eller frimärkssamlande.
Detta skulle jag nog snarare kalla en generations uppfattning. Marknaden för rollspel finns defenetivt bland unga. Dels för att MMORPG inte bjuder på samma möjligheter men också för att många utav MMORPG spel kräver månadsavgifter. Problemet är att få dom att börja spela. Därför måste man ut och Dema rollspel för dom. Jag tycjer Johan K gör ett kanonjobb med det där.

De som tror något annat är som skivbolagen, som tror att om 10 år så är fortfarande CD:n sättet att sälja musik
Nja dålig liknelse. Den utveckling som man ser inom video och audio (Från vinyl till CD) är väll mer kopplad till funktion och ekonomi än upplevelse. Jag menar en gammal Guns and Roses låt låter ju lika bra på Vinyl som på CD.

Om det är en icke-elektronisk spelmarknad man söker att utforska så skulle jag lägga mina pengar på exklusiva brädspel med höga produktionsvärden. Det är vad som säljer och är inne för närvarande. Just för att rollspelarna och dess gelika fortfarande vill spela spel men kanske inte just dataspel. Rollspelen kräver för mycket och ger för lite kul per satsad timme. Brädspelen är mer lättillgängliga och konkreta
Visst det är det som är inne nu! Vem vet vad som gäller inom ett par år. Se bara på USA när D&D 3,5 släpptes. Där fick vi en stadig ökning av rollspelare. Jag tror att vi kommer att få se en växande rollspelsmarknad framöver.

Så frågan "hur man gör ett rollspel som ökar nyrekryteringen" är felställd och feltänkt
Nej, dessutom är det bättre att ställa frågan än att bara deppigt konstatera att "det var bättre för".

//Flurtis, som tycker Marco är Gubbig.

Grog

Swordsman
Re: Mina två PEC.

Om det är en icke-elektronisk spelmarknad man söker att utforska så skulle jag lägga mina pengar på exklusiva brädspel med höga produktionsvärden. Det är vad som säljer och är inne för närvarande.
Det där är intressant men du får gärna utveckla så jag förstår bättre. Exempel?

Jag har funderingar kring att ge ut (gratis på nätet till att börja med) två varianter av mitt spel; ett rent brädspel och ett rollspel. Dels för att spelet har ett egenvärde som brädspel, dels för att det kan locka spelare som vill ha mer att plocka hem rollspelet från nätet och börja spela.

Storuggla

Champion

"Vad som skulle behövas är alltså någon som kan övertyga kedjor som säljer dataspel att de borde sälja lite rollspel också, samt ett rollspel som är så attraktivt (på något sätt) att de som går in i sådana butiker skulle vilja köpa det."

Sidvägs relaterat, Guardians of Order hade långtgående planer på att släppa sitt Big Eyes Small Mouth - mangarollspelet - i två versioner: Dels en normal utgåva i hårdpärm och med färg och grejjer, och sedan en i samma storlek som Tokyopop har på sina mangaalbum med nedbantade regler och mer tips och förslag på hur man spelade. Stora boken skulle säljas från samma hylla som andra rollspel medan den lilla boken (BESM Vanilla som den skulle heta) skulle sortera under mangaavdelningen och plockas upp av folk som inte spelat rollspel förut men läste manga och tittade på anime.

Planerna gick i stöpet när Guardians of Order fick pengaproblem, köpte en megafon och gick i konkurs, i den ordningen. Den stora versionen av BESM släpptes sedemera av White Wolf, som förklarat att de inte vill veta av Vanillautgåvan.
Jake Richmond (han som gjorde spelet Panty Explosion och Classroom Deathmatch) har hintat att han har liknande planer, fast att han bara skippar den stora utgåvan och siktar direkt på mangafansen, men inget har kommit av det än.
Haja vad Yaoi Explosion skulle sälja...

Storuggla, kadisch

Mogger

Hipsteranka

Det är en lysande profilering. Manga som manga liksom. Problemet är alla rollspel som inte kan knytas lika intimt till en populär subkultur, men kanske kan man ändå tänka i de banorna? Deckarrollpsel bredvid deckarromaner, serierollspel (som Supergänget) bland serietidningar o.s.v. Slängde inte Ä-Spel med rollspel i Conan? Undrar hur det föll ut?

Arfert

Facit

det här är ju en grej SVEROK borde ta upp med Åhlens, om de inte redan har det...

Arfert

Facit
Re: Att få de yngre intresserade: Barda RPG?

När det gäller Fjärran daler så handlar det mest om att jag inte har de finansiella muskler som behövs just nu...

Skulle iofs kunna göra en liten bok med bifogad karta, men det räcker inte... Spelet behöver "paketeras" på ett helt annat sätt för att få ut det med störst impact.

Wilmer

Hero
Friform

Seriously, det är ascoolt. Mitt rollspelande uppstod spontant och helt fritt från rollspelskulturen som ett sätt att spela dataspel när man inte hade en dator eller några oavklarade spel. Efter ett tag märkte vår grupp att det var mycket coolare att ge sig ut i världen på improviserade äventyr jämfört med de strike rolllösa korridorpusselspel de var från början.

"Du står i ett rum, det finns en dörr ut. På golvet ligger en stock, en borr och en glaslins. Ett litet ventilationshål sitter över dörren, ljus kommer in genom ett fönster av okrossbart glas."

När vi satt och spelade som bäst (när det övergått till något som var en FF9-klon) frågade en äldre scout om vi satt och spelade rollspel, vi hade aldrig hört ordet förr och sen spellede han det coolaste äventyret vi någonsin spelat. Det funkade betydligt bättre som intro än att någon av oss hade hittat en box i en affär, dessutom var det gratis.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Nyrekrytering igen

Jag ska lätt få mina barn rollspelsintresserade. Försöka iaf. Går rätt bra med mina brorssöner. De gillade Drakar o Demoner och Spindelkonungens pyramid.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Gubbe (ot)

Jag menar en gammal Guns and Roses låt låter ju lika bra på Vinyl som på CD.
Skitsnack! Alla vet ju att vinyl låter mycket bättre! Dessutom luktar det godare. :gremcool:

/Anders