Nekromanti Att dela ut ÄP till en blandade nivåer

Telach

Veteran
Joined
18 Nov 2002
Messages
9
Min spelargrupp är relativt blandad med allt från Lärlingar till mästare. Problemet är så att en mästar krigare som vi har i det här fallet behöver väldigt mycket poäng för att gå upp medan en lärlingspräst inte gör det. Om jag kör ett uppdrag där alla har lika stor del i utgången skall jag då ge alla lika mycket poäng eller skall jag ge krigaren mer på grund av hans nivå? Vad har ni för tankar kring detta?

ps. jag är rätt ny så har ni redan diskuterat detta så länka gärna till den tråden så kollar jag där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Ge lika till alla. Det gör att de lägre nivåerna stiger snabbare och man jämnar ut gapet, vilket troligen gör det roligare för alla.

Egentligen kanske till och med de lägre nivåerna ska ha mer om alla haft lika stor del, eftersom deras förutsättningar är sämre och de därför gjort en bättre insats.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Min spelargrupp är relativt blandad med allt från Lärlingar till mästare. Problemet är så att en mästar krigare som vi har i det här fallet behöver väldigt mycket poäng för att gå upp medan en lärlingspräst inte gör det. Om jag kör ett uppdrag där alla har lika stor del i utgången skall jag då ge alla lika mycket poäng eller skall jag ge krigaren mer på grund av hans nivå? Vad har ni för tankar kring detta?

Nu är mina DoD6 erfarenheter inte så stora... lirade lite i somras dock och då hade gruppens alla 3 spelare samma yrkesnivå. Jag tycker att vilken yrkesnivå man har i DoD6 märks enormt mycket, skillanden mellan lärling och utövare (kommer inte riktigt ihåg vad det heter) blir enorm så jag tror att det kan bli svårt att spela om gruppen är obalanserad i fråga om färdighetsvärden. Men det vet du definitivt mer om än jag... Jag skulle iaf ge de lika mycket (för att låta de med lägre level försöka komma ikapp lite om inte annat) och inte prioritera krigaren bara för att han ska få gå upp i level lika ofta. Det ska (enligt mig iaf) vara bra mycket svårare att gå från mästare till legend än att öka i level från lärling.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ge dem olika mycket ÄP beroende på hur de agerar i olika situationer... Rollspelande tror jag att det kallas *Ironisk*

Så om en spelare som är t.ex Präst får för sig att gå bärsärk och slakta allt han ser så får han kanske bara hälften så mycket ÄP som han borde ha fått pga hans dåliga rollspelande...
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Att ge ÄP efter YN-nivå innebär, enligt min tolkning, att ge efter nivån på uppdraget. Alltså inte nivån på spelarna. Om en mästare hjälper några lärlingar på ett uppdrag så får han Äp efter det uppdragets nivå, inte sin egen.

Kör på det. Det gör jag. Vi ses i jul!
 

Telach

Veteran
Joined
18 Nov 2002
Messages
9
Jag har samma tankebanor men om man kör uppdragen på Mästar nivå så kommer Ronnys dödsfrekvens att öka ännu mer och vi kör ofta aningen enklare än den nivån med då lider ju Ugluk så det hela är ju inte helt enkelt. Men jag har hört att alla börja komma upp i nivåerna nu så det blir nog bra.

bara 13 dar kvar nu... Du vet att jag skall göra en Nidendoms präst eller?
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Våran spelgrupp (OT)

Hmm... kanske inte rätta stället att snacka privat på men ändå...

I just din och min spelgrupp så funkar det ganska bra. Vi kör ju väldigt fria äventyr. Som nu igår t ex. Ugluk har köpt sig en dal där alla får bo skattefritt. Skure (Ronis tjuv) bor där och tjänstgör som spejare. Rickards magiker Fafner är numera mästare och har köpt Ugluks gamla hus. Martin har gjort en helig krigare som jag glömt namnet på. Fafner och Ugluk äger dessutom ett pack trälar med lite personlighet och bakgrund. Tre är dessutom stridsdugliga vilket gör att gruppen blir slagtåligare.

Roni - Lärling. 20 poäng kvar typ.
Martin - Lärling. Vet inte hur långt han har kvar.
Simon - Mästare. Lååångt kvar till legend.
Rickard - Nyligen mästare.
Du - Feting loser.
Jag - SL och Gud. Ner på knä!

Det ska nog funka med din nidendomskille.
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Problemet är i så fall att även om karaktären är lärling så är spelaren väldigt erfaren fast han lyckas klanta sig och då ganska titt som tätt.
 

Telach

Veteran
Joined
18 Nov 2002
Messages
9
Re: Våran spelgrupp (OT)

Min gubbe blir utövare om ca 2 uppdrag så då blir han lite bättre, skall satsa långsikting med honom dock så han blir nog grym så småningom. Känns lite konstigt att rickard är mästare, när jag körde med Telach så gjorde jag nog 10 gånger fler uppdrag men blev bara utövare trots det.. Men det är bara bra, vi behöver nog lite mer eldkraft på våra uppdrag ändå. Men det ser ju bra ut så om bara ronny överlever ett tag så är ju gruppen nivåmässigt jämn fast knappast utrustningsmässigt dock...
 
Top