Att döpa ett weird fiction rollspel?

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag pysslar lite med ett regelsystem för en (eller nu egentligen flera) weird fiction-inspirerade kampanjer jag hoppas kunna spelleda nu när irl-spelpass börjar bli en grej igen. Grunden är en hackad variant av Unknown Armies 2nd ed (minus de settingspecifika sakerna som adepts och avatars) med diverse stöldgods rövat från Odd Soot (extended conflicts), MUA (kritiska skador), Delta Green (Bonds), mm. Genren är alltså weird fiction (men inte Lovecraft / Cthulhu). Skräck är en del, men inte dominerande. Konceptet kan beskrivas som "vanliga människor i vår samtid möter det Okända".

Texten är skriven på engelska och jag har väl nån slags plan på att dela spelet via drivethru nån gång. Arbetsnamnet är Mysterium men det känns lite väl generiskt så jag skulle vilja hitta ett annat namn som anspelar på det okända, främmande, annorlunda, märkliga och mystiska.

Har DU något bra förslag?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Uncanny Velvet, låter nästan som ett begrepp man känner igen men det är något som inte stämmer med det... Funkar förstås bäst om sammet är en del av spelet på något sätt.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
När jag klurat på att göra en egen Unknown Armies-variant emellanåt har jag alltid tänkt på den som Mindless Pleasures (titeln lånad från arbetsnamnet på Gravity's Rainbow).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
You won't believe what happened next!

Don't Believe Your Eyes

Rendezvous With R... r... eh... The Unfamiliar?

Anomalous Experiences
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Podden Udda Ting har ju det bästa namnet. Sno det. Credda Henrik.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
"Slipstream" och "New Weird" används inom litteraturen för den där sortens litet genreobestämda weird-saker.
Slipstream tror jag används mest om sådant som ligger mellan fin-litteratur (icke genre) och nån lite mer obestämd fantastisk / spekulativ litteratur. Jag siktar på att placera mig djupare ner i genreghettot än så. De främsta exemplen på "New Weird" (Mieville t.ex.) är ofta satta i nån slags sekundärvärld, vilket mitt spel i första hand inte är (två prima exempel på New Weird i rollspel är Cthulhu City och Invissible Sun). Sen tror jag att "New" har fallit bort under de senaste tio åren, jag uppfattar i alla fall inte att det används så flitigt. Jag tänker mer på den moderna weird fiction som Thomas Ligotti, Laird Barron, Gemma Files, Catherine Kiernan, Kathe Koja, Jeff Vandermeer, John Padgett mfl skriver.

Min andra inspirationskälla är pseudovetenskap om "oförklarade fenomen" o dyl, typ sånt man finner hos Charles Fort, John Keel, Jaques Vallée, mfl.
 
Last edited:
Top