Nekromanti Att döda RP eller inte döda RP?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
"Jag är självklart rätt oerfaren än,"
Som sagt.. Du är helt klart på rätt väg.. Av det lilla jag läst från dig har jag fått uppfattningen att du tänker i helt klart vettiga banor.. Om du vill lära dig snabbt så var frågvis här på forumet, men framförallt spela i andra spelgrupper.. Jag har lärt mig väldigt varierade saker varje gång som jag varit i en ny spelgrupp (totalt 3 stycken).. Om ni skiftar mellan spelledarrollerna så tänk efter ibland hur de andra spelledarna tacklar problem och spelledarrollen..

"Ett inlägg jag fastnade för var ditt, [color:\\"green\\"]Han[/color]"
Inte så konstigt när jag var den enda som sade emot dig.. :gremsmile: Även fast jag förstod varför du gjorde som du gjorde..

"Jag undrar - hur borde jag ha gjort för att förhindra detta, i din mening?"
Jag skrev lite luddigt i förra inlägget.. Jag tycker att du borde ha frågat spelaren om han/hon verkligen skulle göra det och kanske dra något argument som att "det är rätt svårt att sno då han är någorlunda uppmärksam mot hela bunten" (rollpersonerna, alltså).. Kanske lägga fram ett förslag om att tjuven kan göra det senare istället, eller be spelaren att själv tänka efter om denne kan utföra sitt agerande på ett annat sätt..

I vissa fall så kanske spelaren har missuppfattat situationen så denne kan ändra sig, i vissa fall kan denne tänka igenom det hela och göra något smartare senare.. Spelare är ju i regel rätt förhastade när de spelar rollspel.. Fast i vissa fall vill spelaren köra på ändå, så låt honom.. Jag tycker att spelledare i rollspel aldrig ska hindra spelarna att göra någonting (man ska ju kunna göra allt), även om du kan väl ibland ifrågasätta när du tycker det är en rätt dum handling, eller hur?

Hur som helst.. Jag tycker det är svårt att hindra spelarna från att göra idiotiska saker, inte för att jag precis är rädd för att diskutera med spelarna, utan för att jag mest brukar "köra på" utan att tänka efter på konsekvenserna, oavsett vad spelarna säger.. Jag tackar för att du tagit upp frågan för då har jag kunnat få ett perspektiv och kunnat även hjälpa mig själv.. Som jag skrev förut så har även jag problem med det..

"När vakterna kom sa visserligen de andra att de inte hade något med stölden att göra, men jag beslöt mig för att inte göra några sådana distinktioner. Trots allt gör deras passivitet dem till medbrottslingar."
Jo, sådant är schysst.. :gremwink: Jag har faktiskt dragit in rollpersonerna i äventyr på detta sätt, något av en klassiker.. Dessutom är det ett bra sätt att få in gruppstraff.. :gremgrin:

Åh! Välkommen till forumet förresten..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som sökte efter temporära spelgrupper i den här tråden
 

Ebbe lille

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
4
Nu förstår jag hur du menar, och jag håller visserligen med dig. Jag borde nog ha gjort tjuven uppmärksam på att det är ganska svårt att vittja fickorna på någon man står och pratar med, särskilt när denne någon står med händerna på börsen i färd med att göra en transaktion...

Det är sådana här grejer som jag måste ta lärdom av och försöka styra upp till nästa gång, helt enkelt. Jag blir faktiskt lite less på en del i min spelgrupp ibland, för det finns vissa element som bara är ute efter att bli så bra och odödliga som möjligt. Tråkigt tycker jag, men roligt tycker andra. Såvitt jag förstår mig på rollspel (jag låtsas inte vara något underbarn direkt) så är tonen i DoD6 rätt nedtonad i jämförelse med många andra spel. Low-fantasy, som jag hört det uttryckas.

Mitt absolut största problem som SL är faktiskt dialogerna. Ibland kan jag staka mig på orden och virra bort mig i meningarna. Man försöker få till en slags mustig gammalsvenska, men det blir mest "Goddag mäster smed!" över det hela, om ni förstår vad jag menar. Jag antar att det kommer med tiden, men det är i alla fall rätt nesligt.

Åh! Välkommen till forumet förresten..

Tackar, tackar... :gremgrin:

/Ebbe lille, som har svårt för uttrycket "Goddag mäster smed!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
"Jag blir faktiskt lite less på en del i min spelgrupp ibland, för det finns vissa element som bara är ute efter att bli så bra och odödliga som möjligt. Tråkigt tycker jag, men roligt tycker andra."
Ja, men så är det ju rätt mycket "ge och ta" under en rollspelsomgång.. Både för spelarna och för spelledaren.. Spelledaren får ju se till att anpassa sig till vad spelarna vill spela medan spelarna får ta lite hänsyn till spelledaren och vara någorlunda seriösa.. Många, framförallt spelaren som aldrig varit spelledare, glömmer detta.. Jag tror det är lite av en mognadsprocess för rollspelare, med både för- och nackdelar.. Fördel eftersom.. ja.. de tar hänsyn, men å andra sidan kan det vara en nackdel då spelarna kanske inte utför handlingar bara för att de tror att det kan göra det jobbigt för spelledaren..

"Mitt absolut största problem som SL är faktiskt dialogerna. Ibland kan jag staka mig på orden och virra bort mig i meningarna."
Ibland blir det helt fel när man försöker uttrycka sig "fint" eller "gammeldags".. Kolla gärna in på min fantasyförfattare som använder sig av samma teknik, alltså tar saker från vår värld och sätter in i sin egen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderade på att sätta ett 'OT' i titeln

<FONT SIZE=1>OT: Off topic, alltså utanför ämnet</FONT>
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Vad gäller det där med slumpmässiga möten kan de vara de mest dödliga - och det är då en rollperson kan bli avlivad. Då de är utmattade och trasiga efter ett tags hårt äventyrande och är på väg in i en stad för att vila upp sig kan till och med de två mesiga rånarna med varsin dolk vara ett dödligt hot som ska tas på allvar. Även om det kanske inte är så hjältemodigt att ge dem alla sina pengar, så är det kanske klokt om man redan måste hålla fast tarmarna på insidan av kroppen med ena handen och greppa svärdet med den andra. Mer slumpmässiga möten till folket!
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Du gjorde helt rätt, om man gor i en strid so där som man inte hade behövt so for man skylla sig själv om det skulle roka hända nogot.
De hade nog tex kunnat fly ut genom bakdörren som troligen fanns nogon stans. Och om jag hade varigt den tjuven hade jag väntat till kvällen med att ta tilbaka sakerna, för man tar inte massor med pengar so som han nog har ganska stor koll po mitt po dan.

Och med olika möten tycker inte jag att man skall go in för att döda rpna utan om de skulle klanta sig ellar att man slor so att man dör do är man död. Och om man gor i strid med massa stads vackter kan man räkna med att nogon dör.


(förlot med att vissa bokstäver ej är som de skall men jag är i brasilien)
 
Top