Nekromanti Att döda en jätte...

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Hej, allihopa. Jag behöver litet hjälp. Jag undrar om ni har några egna eller stulna idéer på hur man på ett lurigt sätt kan döda en jätte. Jätten behöver inte vara en jätte utan kan vara en stor demon, en drake eller någon annan sorts varelse. Jag tänker alltså inte på hugg och stick tills jätten dör utan annorlunda sätt att dräpa på. I film ser man detta ofta medan i datorspel mindre ofta. Den film som kommer först till tankarna är Conan förgöraren (den andra Arnold-rullen). Först dödar Conan trollkarlen Toth-Amon genom att krossa speglarna i spegelsalen vars kropp trollkarlen har förbundit sin odödliga kropp till. Senare i filmen dödar Conan demonguden Dagoth genom att slita av dess horn och således dess kraft. Båda dessa dödas är på ett lurigt sätt. Har ni några fler exempel på lurigt dödande?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Hela Shadow of the Colossus (PS2, numera som remake till PS3) bygger ju i princip på just den grejen... Jag har funderat en del på hur man för över den sortens gameplay till rollspel. Hittills har jag inte kommit någon vart... Där handlar det ju mycket om att 1) hitta sätt att komma upp på besten och 2) hitta rätt ställe att stoppa svärdet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
SPOILERS AHEAD, för The Storyteller, Dragonheart och Smurfarna:

I ett avsnitt av "the storyteller" har en jätte gömt sitt hjärta. En modige pojken hittar det och slår sönder det och på så sätt dör den annars oövervinnerliga draken.

I dragonheart delar draken hjärta med en dödlig. Att döda den ena dödar den andre.

I "det förlorade landet" "besegrar" smurferna en drake genom att få en magisk källa att springa upp i drakens mage som då släcker drakens eld. Draken kan plötsligt bara spruta vatten.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det där är skitcoolt. Det enda jag kommit fram till som lösning på sådant där är att göra minispel, med samma grundmekanik som resten av spelet men med små sekvenser av handlingar som måste följas för att lyckas typ. Känns helt B att ställa sig och banka på ett monsters stortå tills det dör liksom. Coolare att vara tvungen att hitta en väderkvarn, slunga sig med dess vingar upp på repet som hänger runt midjan på monstret. Ta sitt förgiftade, torkade kött, lägga i monstrets lunchlåda. Vänta, utan att bli upptäckt av jätteparasiterna som bor på monstret. När monstret blir dizzy, tar man sig upp med sin tältduk och fäller ner framför ögonen på det precis när det går vid ett stup. Sedan ska man bara hoppa av innan man faller med monstret ner i avgrunden. Typ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Du har hittat en jätte inne i ett grott system och vill döda den utan risk att den vinner och maler dina ben till mjöl. Här är planen:

1. Hitta en sidotunnel som är stor nog att jätten skall kunna jaga in er i den men som är smal nog att sagda jätte inte kan svänga eller manövrera lätt i.

2. Gräv en grop. Den behöver vara olika djup beroende på hur stor jätten är men 6 fot bör räcka.

3. Fyll gropen med vassa grejer, bränsle och olja. Spänn upp ett rep som en snubbeltråd i jättenivå innan gropen.

Den följande biten är lättare med en magiker men bör funka utan en.

4. Om du har en magiker ställ honom på ett säkert ställe med en förbered ventriloquist magi redo så att han kan få det att låta som att någon skriker i sido tunneln bortom gropen.

Har du inte en magiker bind fast gruppens svagaste medlem eller en fackelbärare vid en påle ställd bortom gropen med farliga och brandfarliga grejor. Placera resten av gruppen minus en medlem nära gropen och pålen (men på ett ställe där de kan fly) och utrusta dem med lyktor att kasta i den brandfarliga gropen efter att trollet rammlat i. Det kan också vara en ide att utrusta dem med spjut så att de kan se till att personen bunden vid pålen skriker vid rätt tillfällen.

5. (Detta är den kännsligaste delen av planen) Få en person att springa ut till trollet och kasta någonting som kommer förblinda det i dess ögon. Har du 2 magiker så bör detta vara en magiker med en förblindings formel. Har ni råd med förblindande pulver kan vem som helst kasta det. Har ni inte sådana resurser föreslår jag en flaska med olja fastbunden vid en lyckta eller någon sorts gift eller syra i en flaska.

6. Personen som kastade det förblindande föremålet/formlen på trollet skall nu hålla sig tyst och gömma sig utan att göra ljud. Sammtidigt skall antingen ventriloquist magin eller personen bunden vid pålens skrik få trollet att tro att personen som kastade någonting i dess ögon flydde in i tunneln. (Notera att även om personen som kastar föremålet blir dödad av trollet kan resten av planen fungera då trollet försöker jaga ner personens kumpaner som han ju hör i tunneln).

7. När det hel- eller halvblinda trollet faller i gropen kastar gruppen ner lyktorna och antänder oljan som finns i gropen. Förhoppningsvis brinner eller sticker trollet ihjäl sig i gropen och gruppen kan plundra hans skatter. I värsta fall kommer personen bunden vid pålen sakta ner trollet nog för att alla som betyder något skall komma undan.

8. Festa upp alla pengarna på närmsta bar. Om killen ni band fast vid en påle blev äten av ett troll försök ligga med hans änka.

9. Hitta ett nytt troll...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Så draken äter en offrad jungfru i månaden? Jag kan lösa det här problemet om ni offrar en till jungfru...

Vet du hur många ungdomar som inte svimmar när de ser en drake? Drakar är läskiga! De är läskiga till och med när de inte har fear auras och grejer. Så innan vi kedjar fast den här jungfrun vid klippan så fyller vi henne med så mycket sömndrycker som möjligt. Draken kommer inte reagera på att hon inte är vaken och när han äter henne så kommer han bli sömnig.

När draken somnat i sin grotta (de jäkla ödlorna tar sig alltid tillbaks till sina grottor innan de somnar. Långsam metabolism?) smyger du in snabbt och avslutar fanskapet. Min favorit taktik är att använda en blandning av gift och minst fem spjut stötar i halsen sammtidigt.


Tror ni draken slutar om ni får slut på oskulder har jag kanske en alternativ plan dock... :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det viktigaste när det kommer till att döda stora bestar är att inte hamna under dem när de väl säckar ihop.


Storuggla, annars blir det snopet
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Bon Jovi balista tricket:

(Det här tricker kräver en magiker)

Det finns vissa världar med vampyrer. Dessa brukar gömma sig i herrgårdar och även om du anfaller på dagen måste du slåss med vampyren i hans mörklagda herrgård.

Så vad du gör är att du siar dig fram till var vampyrens kista finns. Detta är stället du säger till er bästa skytt med en balista att sikta på.

Oh, jag glömde nämna balistan och oxarna. Du skaffar en kraftig balista som kan skjuta genom väggar. Du laddar den med en harpun och sedan fäster du en lång kedja/ ett långt rep vid harpunen. Kedjan/repet skall säkras vid oxarna.

När ni sedan avfyrar harpunnen kommer skytten träffa vampyrens kista rakt genom väggen. Du får sedan oxaran att springa bort från herrgården och dra ut kistan i solen med vampyren i den.

Du kan sedan plundra den nu vampyr fria herrgården i lugn och ro :gremsmile:

Missade du? Dra tillbaks harpunen och skjut igen! Det är inte som om du har något emot att ge vampyren extra solfönster :gremsmile:

... Om inte vampyren sover i källaren. Då har du slösat pengar på att hyra en balista och oxar...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
I Generica så har jag en mekanik för att slåss mot gigantiska monster.

Lite bakgrund först:

I Generica så har alla en Defense, en stack marker som man först måste beta ner (med fintar, manövrering osv) innan man har en rimlig chans att göra skada.

Well, jättemonster har också det. Dock, de har en hög marker till. Dessa marker fungerar på liknande sätt, men man kan inte beta av dem genom vanliga vapenmanövrer, utan man måste hitta på klurigheter, tex locka T-Rexen att falla ner i en grop eller lura Gättejäddan Ejnar (som kan stavas fel som ingen annan) att snärja in sig i stålvajrar, eller "Go for the shield generators!" när man ska attackera en Star Destroyer. Först när dessa marker är slut så är monstret hjälplöst nog för att kunna gå in på vanlig strid.

Exempel från Generica:

A group of heroes are trapped in the remains of a small town terrorised by a huge subterrainean worm that likes to eat people. They have figured out that the worm can only burrow in loose soil. When we join them, Suzy has sought refuge on a roof top, Bob in his tow truck and Harvey in a small rock outcropping overlooking a small canyon. They make up a plan using their cell phones.
The worm is roughly ten times the size of a human, so it gains 100 additional SIZE DEFENCE for its size! Our heroes are in trouble.
Suzy starts to make a lot of noise to attract the worm. The worm, hungry for a Suzyburger rears its ugly head, partly demolishing the house in the process. Bob, using his rodeo skills, makes a lasso of the tow cable and with an expert throw manages to snare the worm, it’s a spectacular success, degree of success is 18, reducing the worm’s SIZE DEFENCE to 82. Bob jumps in the tow truck and floors it. He rolls for driving, makes another success (14) which pulls the worm out of the ground. Suzy topples a bunch of opened paint cans over the worm, confusing its senses (another 13 points down). Bob starts to move, pulling the worm with him. The canyon is a short drive away, so two more driving checks are needed, reducing the Size Defence with another 7 and 15 points, bringing it down to 33. When they reach the canyon, Bob leaves the car, throws his spare can of gasoline into it’s maw (8) and scrambles up hill, leaving Harvey free to set off his explosives on both sides of the canyon (14 and 12), setting off rock slides that partially buries the worm and reduces its SIZE DEFENCE to 0, as well as lowering ordinary DEFENCE by one.
Finally, the heroes are ready to start to actually attack the worm. Mind you, it’s not helpless, it can still fight, but now at least the heroes have a fair chance.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Kanske skulle man kunna dela in de luriga dödssätten i olika kategorier.

1. Putta tungt föremål på jätten. Klippblock, trädstammar, öltunnor, pelare och mycket annat kan av en starka rollpersoner knuffas på jättten som krossas.

2. Försvaga jätten genom att hugga av speciell kroppsdel. Många monster har sin övernaturliga kraft i en speciell kroppsdel. I håret, i hornet, i högra örat eller något annat. Genom att hugga av kroppsdelen kan jätten sedan dödas då den är kraftigt försvagad.

3. Trollformel/magisk vapen. Rp:na måste hitta en trollformel eller ett magiskt vapen som är speciellt skapad för att dräpa jätten.

4. Fälla. Fallgropar, spjutfällor, kruttunnor, förgiftade jungfruar och liknande kan dräpa jättar.

Har ni fler förslag på kategorier?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag mindes just historien om skräddaren som skulle besegra två jättar. Han körde ju taktiken som använts i många andra sagor att slänga sten på den ena så att denne trodde att den var den andra jätten, och höll på så tills de blev så arga att de slog ihjäl varandra.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
En annan klassiker jag minns från en saga jag hörde i min barndom är kappätning. Gossen i sagan sade sig kunna äta mer gröt än jätten. Jätten tyckte det lät löjligt och antog utmaningen. Han såg dock inte att gossen stoppat sin ränsel innanför kjorteln. Så varje sked gossen tog tömde han i smyg innanför kjorteln.
Efter att de ätit ett bra tag sa gossen att nu började hans mage bli full så nu var det dags att tömma den, varpå han tog sin kniv och skar upp kjortel och ränsel i magtrakten så att gröten rann ut på golvet.
Jätten såg förbluffat på och påpekade det fuskiga i det hela. Gossen sa då att det inte var nåt underligt och jätten fick gärna göra det samma.
Jätten tog då sin kniv och öppnade upp buken på sig själv med allt vad det innebär och förblödde under svåra plågor.

List funkar ofta i sagorna på lagom tröga jättar :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
En klassiker är att efter att ni varit på ett äventyr där ni blivit krympta på något sätt (som Alice i underlandet themed dungeons eller för att gå in i en mysrstack eller något. Gm:s älskar sådant här) så sparar ni det som krympte er. När ni sedan träffar jätten får ni honom att bli påverkad av grejen som krympte er.

När ni sedan fått ner honom till er nivå slår ni honom med erfarenhet (och också svärd). :gremwink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Eller dricka själv av förkrympningsmedlet och ta er in i jätten i still med "Fantastic Voyage"! Snacka om potentiell halsbränna!
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Eller dricka själv av förkrympningsmedlet och ta er in i jätten i still med "Fantastic Voyage"! Snacka om potentiell halsbränna!
Sparka honom i nardsen inifrån tills han ger upp!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Troberg said:
I Generica så har jag en mekanik för att slåss mot gigantiska monster.
Det var det jag gillade bäst med Generica när jag läste det för massa år sen. Borde gå att göra många bra varianter med liknande mekanismer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Att ni inte haft ihjäl jätten än! Ni har ju hållit på nästan en vecka nu med den här tråden!

/Recca, trollar tråden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Brynolf said:
Troberg said:
I Generica så har jag en mekanik för att slåss mot gigantiska monster.
Det var det jag gillade bäst med Generica när jag läste det för massa år sen. Borde gå att göra många bra varianter med liknande mekanismer.
Kul att höra!

Jag tror dock att jag snodde konceptet av någon (Rising?), så jag ska inte ta hela äran.
 
Top