Att citera verkliga historiska texter i handouts

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hur ser ni på att använda citat från historiska ockulta texter i handouts? T.ex. från en grimoire eller en teosofisk text om Atlantis.

Vad skulle ni anse om att göra detsamma med proto-nazistiska tokstollar som de österrikiska "ariosoferna" från förra sekelskiftet?

I sammanhanget skulle den citerade texten alltså användas för att göra ett otrevligt avslöjande om världsbilden och idévärlden hos en grupp som rollpersonerna kan ha skäl att interagera med.

Personligen tänker jag att det är ok, men att det bäst föregås av en diskussion om lines och veils i början av kampanjen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Tja, när vi spelade Achtung Cthulhu hittade vi tjocka luntor med nazi-ockultism som var 100% historiska. Till precis ingens förvåning. Men där hörde det ju väldigt explicit till konceptet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag har citerat bibeln i några olika sammanhang, så rimlingen tycker jag det är OK.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Beroende på hur pulpigt du vill ha det går det alltid att leka lite med förlagan. Göra den ondare, mer catchy, mer överdriven. Mer Indiana Jones. Eller zooma in på delar som inte är stötande och strunta i de andra delarna.

Ofta med nazism och liknande så vet folk redan såpass mycket att det går att lämna ut de explicita delarna utan att tappa något. Istället bara använda det relevanta.

Vissa passager kan vara under- eller överstrukna, exempelvis.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ofta med nazism och liknande så vet folk redan såpass mycket att det går att lämna ut de explicita delarna utan att tappa något. Istället bara använda det relevanta.
Funderar lite mer på just den här grejen. Ofta räcker det att någon har en SS-uniform i en film för att det skall bli synonymt med ondska. Eller att personen stödde nazisterna på något sätt under kriget för att det skall framgå att en person sannolikt är en ganska dålig människa. Så det krävs egentligen väldigt minimal koppling till någon faktisk nazism för att ändå skapa associationerna.

"Are we the baddies?"
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Egentligen är det bara att köra på. Så länge folk är medvetna om att det förekommer nassar är det liksom inte så mycket värre att man får med sig lite nasse-texter, tänker jag. Behövs ingen explicit varning då, så att säga.

Men det kan vara bra att läsa igenom både en och två gånger och stämma av mot din specifika spelgrupp. Är det en passage om homosexualitet och nassarnas utrotning av HBTQ+-folk, och du har någon i det facket i gruppen, kan det slå an betydligt hårdare än beräknat.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Beroende på hur pulpigt du vill ha det går det alltid att leka lite med förlagan. Göra den ondare, mer catchy, mer överdriven. Mer Indiana Jones. Eller zooma in på delar som inte är stötande och strunta i de andra delarna.

Ofta med nazism och liknande så vet folk redan såpass mycket att det går att lämna ut de explicita delarna utan att tappa något. Istället bara använda det relevanta.

Vissa passager kan vara under- eller överstrukna, exempelvis.
Den text jag tar citaten ur (Theozoologie av Jörg Lanz) är oerhört pulpig redan som det är. Sedan lägger jag till kommentarer i marginalen från en slp för att länka till andra saker som är relevanta i scenariot.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det verkar råda konsensus i frågan. Jag tror också själv att mina spelare skulle vara ok med det, i synnerhet om jag signalerade i förväg att kampanjen kommer inkludera nazi-ockultism och sån skit. Men när jag lekte med tanken på att dela med mig av materialet till andra blev jag lite orolig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det verkar råda konsensus i frågan. Jag tror också själv att mina spelare skulle vara ok med det, i synnerhet om jag signalerade i förväg att kampanjen kommer inkludera nazi-ockultism och sån skit. Men när jag lekte med tanken på att dela med mig av materialet till andra blev jag lite orolig.
Just nazi-ockultism känns som det är såpass "mainstream" som ondska att det blir ganska safe. Så känner åtminstone jag. Men det är ju föredömligt att ägna det ett par extra tankar. :)
 
Top