Nekromanti Att bygga klasser

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Så jag har, som några kanske vet, försökt bygga ett par nya klasser för en kampanj satt i Wizards of the Coast's Magic the Gathering multiversum.

Problem jag har stött på är att A: jag vet inte hur jag ska göra
B: jag vet inte hur jag ska ballansera dem mot andra klasser
C: jag vet inte om det är bättre att ha många eller få features och special abilities
D: jag vet inte hur jag ska bygga dom så att dom inte bara är "En till sorcerer/wizard klass"

Så jag ställer frågan här, generellt oavsett vad för sorts klass man vill bygga, för vilket ändamål eller vilken kampanj, Vad är det viktigt att tänka på, och hur undviker man de problem som dyker upp, hur gör man klassen ballanserad, etc? Bara langa era bästa tips för klass-skapande i D20 hitåt så blir jag nöjd. PUSS!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,538
Är det här Pathfinder? För då är det rejält svårt och jag hade istället bara letat upp klasser som passar vad du vill ha. För med allt tredjeparts material finns det därute någonstans. Och finns det inte finns 3.5 klasser och translation guides.

Spelet i sig är inte balanserat till att börja med men om du missar ens detaljer knäcker du det helt. Det finns ett par speciellt svaga punkter som magi DC:s och action economy som om man rör dem så exploderar systemet.

Bättre att bara fluffa om grejer. Jag har kört en Warlock vars magi kom från förbannade pistoler och en som var en vampyr och hans krafter var vampyr grejer. Jag har sett någon spela en wisard som en pokemon tränare som frammanar monster som sedan kastar en spell innan de försvinner.

Är det här däremot AD&D eller tidigare eller någon retro klon så gör bara inget dumt overpowered och höj XP kostnaden för att levla.

EDIT: Oh, och advanced class guide kommer snart ut med 10 nya grundklasser. Så det du vill ha finns kanske där.
 
Top