Nekromanti Att bo på första våningen............

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Är det inte väldigt oballt att bo på första plan? Syftar då på lägenhet. Men hus kan väl också räknas in..
Skumma typer, inbrottstjuvar, ungdomsgäng, alkisar, psykiskt sjuka, vandaler, brottslingar, seriemördare, våldtäcktare, typen-som-tar-sig-in-och-börjar-leva-i-din-garderob, störande grannar, har du uteplats med balkongdörr är det bara att gå fram och trakassera dig, är bara att hoppa in - du kan inte ha fönstret öppet, vissa har också fönstrena i maghöjd; the horror, the horror..:sad:

Läst av andra att folk har fått stenar inkastade genom fönstret, det har varit slagsmål precis utanför, folk som inte har koden knackar på för att bli insläppta eller andra ärenden. Därutöver kan folk stå och glo rakt in på dig när du äter eller ser på TV så att du måste alltid ha persiennerna nedragna - men folk kan knacka på för att jävlas. + The big one; om du har en gata precis utanför kan det hända att en bil eller buss har möjligheten att krocka rätt in i ditt hus - och därigenom ditt vardagsrum om smällen är genererar tillräckligt mycket energi.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag har bott på första våningen och gillade inte det. De flesta villor har sovrummet på andra våningen (om de har två våningar), och det är nog en av anledningarna.

Jag har själv sovrummet på andra våningen, trots att jag har en relativt stor tomt, med, som minst, cirka 100 m till tomtgränsen. Om inte annat så borde det vara säkrare vid en zombieepidemi.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag bor ofta på första våningen eftersom jag har katt. Det är väldigt drygt att man måste ha persiennerna nere hela tiden. Men annars är väl det värsta som hänt att någon kastat köttfärs på fönstret.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det beror på var du bor. Har bott på bottenvåningen flera gånger, på Söder och i Bredäng, och har aldrig haft några problem.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Troberg;n99525 said:
Jag har bott på första våningen och gillade inte det. De flesta villor har sovrummet på andra våningen (om de har två våningar), och det är nog en av anledningarna.

Jag har själv sovrummet på andra våningen, trots att jag har en relativt stor tomt, med, som minst, cirka 100 m till tomtgränsen. Om inte annat så borde det vara säkrare vid en zombieepidemi.
Ja, skapandet av falsk trygghet är vanligt i vardagen - vad göra när dom otäcka bryter sig på den första våningen!
Sverige kommer nog snart att få stifta sig bekant med begreppet "hemmainvasion" https://en.wikipedia.org/wiki/Home_invasion
ISIS har förövrigt planer på ett seriemördartåg - dvs att ta sig in och mörda människor direkt i deras hem, sköts det snyggt hoppas dom på en hög 'kill count'.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ond bråd död;n99561 said:
Jag bor ofta på första våningen eftersom jag har katt. Det är väldigt drygt att man måste ha persiennerna nere hela tiden. Men annars är väl det värsta som hänt att någon kastat köttfärs på fönstret.
Så att katten hittar hem igen! Drygt dock med persiennerna som måste vara nere hela tiden. Och att ha fönstret öppet är väl bara att glömma?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Arfert;n99600 said:
Det beror på var du bor. Har bott på bottenvåningen flera gånger, på Söder och i Bredäng, och har aldrig haft några problem.
Hmmm.. Beror nog på tursamhet. Tänker på sådana som klarar sig ifrån olyckor, inte dör/skadas lindrigt/inte alls i bilolyckor, återfår sin plånbok orörd, blir inte dränkt av tsunamin i Thailand 2004 etc. etc.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Men... Den här tråden är ju bisarr. Hur det är att bo på bottenvåningen i ett lägenhetshus beror ju helt och hållet på var huset ligger. Jag vill inte så gärna bo längst ner i huset på Drottninggatan i Stockholm men på en lugn gata i en närförort är ju hur lugnt som helst. Att hävda att den som bor på första våningen utan problem har tur av samma slag som att inte bli dränkt av tsunamin i Thailand är ju bara absurt.

Jag ska dock ha dina råd i åtanke nästa gång jag flyttar, så att jag inte av misstag råkar hamna på bottenvåningen och ISIS hälsar på och skjuter mig. Det vore olyckligt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773

"Åh, men det skulle aldrig hända mig". Men det händer! Man måste bo på den andra våningen minst! Med säkerhetsdörr/grindgaller & allt!
Om jag ska bo på första våningen/hus/villa måste jag få bo i en "gated community".:)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grindsamhälle
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20618163.ab
http://www.expressen.se/leva-och-bo/...---med-vakter/
http://www.expressen.se/gt/har-plane...ted-community/

Serievåldtäktsmannen "Smygarens" favoritmetod var att ta sig in under sommaren genom öppna fönster och altandörrar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Smygaren
http://www.expressen.se/gt/smygaren-...sexforbrytare/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag bodde på bottenvåningen i tio år. Det värsta som hände var att kompisar satt på altanen och ölade i väntan på att jag skulle komma hem.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Bodde i en källare med fönster ut mot trottoarer, några gånger kom någon på det braiga idéen att kissa in i mitt öppna fönster. Annars var det inga större problem
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Krille;n99654 said:
Jag bodde på bottenvåningen i tio år. Det värsta som hände var att kompisar satt på altanen och ölade i väntan på att jag skulle komma hem.
Zoth-Ya;n99657 said:
Bodde i en källare med fönster ut mot trottoarer, några gånger kom någon på det braiga idéen att kissa in i mitt öppna fönster. Annars var det inga större problem
Blir förvånad över att så många verkar ha det ok att bo på bottenvåningen. Har släktingar/bekanta/löst folk som faktist flyttat från sina lägenheter pga att dessa låg på första plan. Bl.a. har skumma, främmande personer gått runt olovligen i trädgården och rekognoserat - som om dom kollar läget inför inbrott. Ungjävlar har kastat in sten genom öppna fönstret när det varit matdags. En missbrukare med aggresionssproblem bultade på fönstret och skrek så de fick ringa polisen. Samt det vanliga: grannar o folk som känner dessa som knackar på fönstret för att de vill bli insläppta - upprepade gånger.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag har bott på botten i olika lägenheter både i lite typ "villaförort" med blandade fastigheter och nu mitt i stan. Det enda som jag känner är lite pissigt är att vi just nu bara har balkong en handsbredd upp från marken med en trottoar precis utanför så att jag inte kan gå ut i någon trädgård. Insynen var lite besvärlig i början men med lite plastfilm och jalusier för fönstren så löste det hela sig utan att jag behöver ha persiennerna nere hela tiden.
Bor dessutom på stora cykelstråket till/från centrum så det är mycket festtrafik förbi.
En gång när jag bodde i "förorten" så rumlade en kille in i min trädgård genom häcken på fyllan. Iofs så hade han varit på fest hos mig innan och orkade inte gå runt när han ville ha hjälp att hitta till universitetet så han räknas väl inte som nån rändom dude...

Jo, en sak till är jobbig, sopbilen parkerar precis utanför sovrumsfönstret varje tisdag så då går det inte att sova med fönstret öppet. Men det gäller nog andra och tredje och kanske fjärde våningen också, den väsnas jättemycket.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Kärlekscraft;n99681 said:
Blir förvånad över att så många verkar ha det ok att bo på bottenvåningen. Har släktingar/bekanta/löst folk som faktist flyttat från sina lägenheter pga att dessa låg på första plan. Bl.a. har skumma, främmande personer gått runt olovligen i trädgården och rekognoserat - som om dom kollar läget inför inbrott. Ungjävlar har kastat in sten genom öppna fönstret när det varit matdags. En missbrukare med aggresionssproblem bultade på fönstret och skrek så de fick ringa polisen. Samt det vanliga: grannar o folk som känner dessa som knackar på fönstret för att de vill bli insläppta - upprepade gånger.
Tycker väl det är ganska ok att folket som man delar samma stad med gör sig lite påminda ibland. Vill jag absolut inte bli störd av mina medmänniskor så får jag väl flytta ut i skogen.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Zoth-Ya;n99697 said:
Tycker väl det är ganska ok att folket som man delar samma stad med gör sig lite påminda ibland. Vill jag absolut inte bli störd av mina medmänniskor så får jag väl flytta ut i skogen.
Det är folk man inte känner, och det slipper man om man bor högre upp - samt att sådana situationer aldrig inträffar om man bor i hus - dom som knackar på skulle aldrig någonsin ringa på ett hus eller gå in i någons trädgård.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Zoth-Ya;n99697 said:
Vill jag absolut inte bli störd av mina medmänniskor så får jag väl flytta ut i skogen.
Amen to that! Flyttar du först Kärlekscraft?

Alternativt så flyttar vi ut ISIS och alla "missbrukare" i skogen så kan vi ordnade medborgare leva ifred på våra bottenvåningar.

#jesuisbottenvåningen
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
kloptok;n99721 said:
Amen to that! Flyttar du först Kärlekscraft?

Alternativt så flyttar vi ut ISIS och alla "missbrukare" i skogen så kan vi ordnade medborgare leva ifred på våra bottenvåningar.

#jesuisbottenvåningen
Det enda hållet jag flyttar åt är UPPÅT. :wink:
Går inte bara att ignorera bort problem som andnöd, cancer eller att missa tåget.
För om du inte kommer till demokratin, så kommer att demokratin att komma till dig!
Snart vid ett bottenplan nära dig................
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Det finns bara en oinbjuden gäst som spelar någon roll när man bor på första våningen, Insekter, ju högre upp man bor, ju mindre insekter, det är det enda som har någon vikt.

/Luna Lovegood
 
Top