Nekromanti Att bli av med permanent korruption - Hur gör ni?

Myggan

Veteran
Joined
30 Aug 2015
Messages
6
Hejsan!

Konstig fråga kanske, jag vet!

Men jag och några kompisar är en ganska ny grupp som har precis klarat av första delen av introduktionsäventyret (Det förlovade landet) och tänkte hoppa på nästa.
(OBS, om ni inte har gjort detta ännu så kan det komma en gnutta spoilers)
Men jag märkte att del två (Vilddjurets märke) sker 3 månader efter man har tagit sig över bergskedjan Titanerna.
Därför tänkte jag vara snäll mot min grupp och låta dom få bestämma själva lite va de har gjort under den tiden, om ingen överdriver rejält så klart.

Det är en kille i gruppen som har fått 2 i Permanent Korruption och han vill gärna bli av med detta.
Jag vet vad ordet "permanent" innebär så klart, men jag har för mig att jag har läst nånstans i regelboken att det finns ett tempel som kan "rena" ens skugga eller liknande.
Kanske är så att jag minns fel för jag kan inte hitta det i boken igen.

Men hur gör ni/skulle ni ha gjort?
Skulle ni tillåta att en rollspelare åker till ett tempel och blir av med sin permanenta korruption, eller är den kvar där för alltid?
Kanske inte allt på en gång utan man får ta det i doser, att man reser dit en gång, då blir man där i tre månader, sen får man vänta ett bra tag till innan man kan ta en liknande kur igen
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Ska jag vara ärlig skulle jag åtminstone inledningsvis låtit påskina att permanent korruption sitter kvar för alltid; för att ge spelarna inblick i den värld som de flesta spelledarpersoner lever i.

Och eftersom dina karaktärer är i princip helt nya (med bara ett av tre av introäventyren under bältet) så skulle jag tycka att det inte vore hela världen om en av karaktärerna faller ifrån (oavsett skäl: att karaktären fortsätter sin snabba resa mot att bli totalkorrumperad, att spelaren pensionerar karaktären och slår fram en ny, etc).

Hellre det än att såpass tidigt vara för snäll och introducera sätt att tvätta permanent korruption. Det är för tidigt i min mening; när du väl öppnat den dörren kommer du svårligen kunna stänga den igen; och då går du i princip helt och hållet om hela skräcktemat med att sakta och ofrånkomligen förvridas till en styggelse.

Visst: spelar du Symbaroum som ett actionspel där hjältarna på regelbunden basis möter monster och annat som ger permanenta korruptionspoäng är det klart att de ska hitta ett tempel som erbjuder rening. Men jag undrar om det inte istället är så att dina karaktärer lite väl ofta är uppe och sniffar på korruptionströskeln - då är det lika bra att vara hård från början så de lär sig att inte utmana ödet i den aspekten :)

Mer handfast:

Jag skulle framstått som resonabel men kommit med förslag som alla innebär att karaktärens bana som äventyrare är över. Grundtipset är att säga att om spelarens karaktär ger upp sin syndfulla äventyrarbana och istället ser Prios ljus och blir prästnovis så kommer kyrkan ta hand om honom/henne med löften om att i en framtid få belönas med syndernas rening...

I övrigt berättat om rykten som säger att det finns artefakter typ den i regelboken... men då gjort klart att det bara är erfarna veteranskattjägare som hittar sådana skatter. Dvs att: jo, det finns hopp, men ingenting här och nu, utan om du överlever tills du blivit så framgångsrik att du börjat lära känna gräddan av Tistla Fästes skattjägarelit (och därmed har chans få reda på kartor och rykten som leder till sant fina skattgömmor)

...och då, som ett stående alternativ, att pensionera karaktären och slå fram en ny. Er kampanj har ju bara börjat!

Sist men inte minst: better to burn out than fade away! Spela karaktären som varje dag är den sista, så är den snart det, och då kan din spelare offra sig i ett regn av ära, innan hans bror / hennes syster kommer på besök (som då "råkar" vara helt okorrumperad ;-)

Gemensamma temat för alla mina förslag: det är för tidigt för att vara snäll; att introducera permanent rening kommer ta udden av många framtida äventyr, så motstå frestelsen att vara snäll...! :)
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Jag skulle inte låta rollpersonerna bli av med någon permanent korruption utan passande uppoffring. Det finns ett antal Ritualer som renar permanent korruption (Blodsband, Renande eld och Själasten) samt artefakten Skymningsvatten (regelboken) som också renar permanent korruption.

Ritualerna är något som RP kan lära sig antingen av en mästare i aktuell mystisk tradition eller ur ett Ritualkodex. Men de måste köpa Förmågan Ritualist som kostar erfarenhet. Därtill måste de spendera ytterligare 1 Erfarenhet varje gång de använder Ritualen och det finns risk att ritualen misslyckas helt. Att lära sig och använda dessa Ritualer är med andra ord lång ifrån gratis och kan dessutom vara direkt farligt. Är RP beredda att betala priset så skulle jag låta dem ta bort permanent korruption.

?Skymningsvattnet är en Artefakt så tillgången till det styr SL fritt. Att få tag i en sådan rikedom ska självklart vara mycket svårt. Inte något för nyskapade rollpersoner direkt, snarare något som kommer långt senare när de har erfarenheten inne.

Jag skulle definitivt inte låta dem gå till ett tempel och ta bort permanent korruption. Det finns inte heller några regler som stödjer detta.
 

Myggan

Veteran
Joined
30 Aug 2015
Messages
6
?Att låta dom få gå och leta efter skymningsvatten kan bli spännande, bra morot för spelaren!
Låter som att man får massa tips på äventyr med på samma gång, tack så mycket för förslagen!
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag skulle göra som så att jag lät dem åka dit men att det skulle bli en farlig resa dit ????
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag skulle bara låta det hända om spelarna klarade ett äventyr som handlade om att de skulle sänka sin egen korruption, och det skulle ha ett aldeles för högt pris.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Jag hade gett honom en ledtråd som ledde till en ritual där han kan mutera andra till fruktansvärda monster eller döda barn på blodiga altare av järn för att bli av med sin korruption. Sedan hade jag skrattat och skrattat och skrattat.

Att han ska göra något bra och sedan bli av med korruption och alla ska må bra är trams. Det är sådant som gör folk svaga och bortskämda. Låt honom festa på de oskyldigas hjärtan och bli renad genom det i ett fullständigt sammanbrott av rättvisa i universum.
 
Top