Nekromanti Att belöna spelarna.

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Inledningsvis kan jag säga att jag anser att en spelare ska belönas om denne gör något bra, eller åtminstonde om han/hon gör något som leder till en serie händelser som för äventyret eller i alla fall ett sidospår framåt.

Men frågan är dock om sk "fria" poäng bör delas ut om det finns möjlighet för det? I vårt regelsystem får RP i regel poäng när de lyckas med färdigheter, såvida det inte är grundläggande saker som de bemästrat för länge sedan (inga poäng till färdigheten Gå för att ta två steg till höger osv) och sedan någonstans kring 0 (grisodlarrollspelande) till 8 (grümt bra rollspelande, eller pga episka äventyr) poäng beroende på vad som känns bra enligt SL (dessutom får människor i en extra liten bonus på 1-2 poäng för anpassningsförmåga).
Men när en RP är smed/krigare inte får något tillfälle att vare sig kriga eller "smeda" men å andra för spelet framåt på andra sätt så är ju systemet genast jobbigt då jag måste tänka efter hur mycket han borde få jämfört med t.ex. tjuven som använt hela sin färdighetslista på nya innovativa vis men inte hjälpt till ett smack i övrigt.

Och vad ska man tänka på som SL? Det finns ju en mängd saker som kan meritera poäng (kreativiet, inlevelse, framgång mm), men finns det saker som ni tycker är extra vikitiga när/om ni delar ut poäng?

Det kanske hade varit enklare om jag frågat hur mycket en spelare ska belönas i KULT eller Neotech 2 eller nåt helt annat vanligt spel istället för ett spel som (nästan) ingen på detta forum är bekant med, men vägledande svar gillas.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Bra rollspelande (vilket då innefattar rolltolkning, humor, kreativitet och initiativtagande, samt rent flumrollspelande, dvs då man inte gör något för att lösa uppdraget, utan bara ägnar sig åt att spela sin roll) tycker jag ska belönas. Alltid.

/Skuggvarg
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Den där frågan hör väl på vad man vill premiera, spel eller realism. Jag föredrar själv då spel, dvs att jag ger spelarna bonuspoäng för gott rollspelande, goda idéer, allmän gemytlighet och så. Jag ger också avdrag ifall de missköter sig. Detta förutom det deras rollpersoner gjort som att slåss, använda färdigheter, betett sig som de bör, roffat skatter eller vad det nu kan vara.

Allt detta poängande är sedan avvägt så att karaktärerna ska bli bättre i en takt som är lämplig för mig, vilket beror på kampanjens längd.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inledningsvis kan jag säga att jag anser att en spelare ska belönas om denne gör något bra, eller åtminstonde om han/hon gör något som leder till en serie händelser som för äventyret eller i alla fall ett sidospår framåt.

För mig funkar detta inte alls. Jag vill liksom inte pådyvla spelarna min åsikt om vad som är bra. De får spela sina karaktärer och om det innebär att de springer iväg åt ett helt oväntat håll så springer jag med och hittar på i farten.

Jag avskyr också att behöva gradera folk. Att efter ett möte säga "Petra: du får tre poäng, Ulf: du missade en riktigt uppenbar sak så du får bara ett..." går verkligen emot det jag ser som en av grundprinciperna inom rollspel (man kan inte vinna, bara ha kul på vägen).

Jag gör helt enkelt så att folk får förbättringsslag i sådana färdigheter de använt under press och sedan några förbättringsslag de får placera ut själva. Antalet av de senare avgörs enbart av hur snabbt jag vill att folk blir bättre.

Gott rollspel och att föra historien i en intressant riktning är sin egen belöning. Det blir roligare helt enkelt.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
brukar inte belöna spelarna så mycket för om de hjälper min kampanj frammåt... väl rollspelande ehh.. nja kanske... det ska inte beror på om den som rollspelar en karaktär är bra utan karaktären i sig. men jag är ju en sann realist oxå :gremtongue: :gremwink: :gremwink:
karaktärer ska få belöning när de utför någon handling bra... men sedan så finns det ju oxå erfarenhet i visdom så kallat EQ, detta brukar vara ganska frånvarande i många rollspel som jag spelat... om en karaktär gör något bra som inte går att mäta med färdigheter och påverkar personen i högsta grad eller något annat metafysiskt som känslor så borde detta belönas med erfarenhet i EQ.

johan- som har EQ i sitt rollspel Chimera, samt erfarenhet i det mesta i chimera!:)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Som så ofta förr skriver Vindhand smarta saker:

"Gott rollspel och att föra historien i en intressant riktning är sin egen belöning. Det blir roligare helt enkelt."

Jäpp, jag håller med. En spelare som tar ett intiativ som kan göra spelupplevelsen roligare för alla runt bordet "belönar" jag genom att ge lite rörelsefrihet så han/hon får göra det bästa av situationen. På så vis blir spelarna belönade när de gör något bra. Jag belönar enbart rollpersonerna om de har lyckats med något. (nja, egentligen är jag snål med den sortens belöningar också...)

Det här med att belöna rollpersonerna för att spelarna har gjort något bra tycker jag känns dumt. Det fungerade som morot när man var yngre, men idag spelar mina spelare så bra de kan för sitt eget nöjes skull.

Nå, skall man belöna rollpersonerna tycker jag man ska göra det när de försöker något som är lite för svårt för dem och lyckas, eller när de försöker något som borde vara väldig enkelt för dem men misslyckas. Då skall de få någon sorts poäng i den färdigheten som man sedan kan växla in mot färdighetshöjningar.

/Riz
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nått sånt..

För min del så tycker jag att man dela ut exktra EP för de som sköter sig exktra bra. eller så kanske man kan slå ett eller flera slag på nån kul tabell för extra bonusar.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Gör så! Men för rätt saker

Belöna rollpersonerna för

ROLLspelande
Agerande
Lärdomar/Kunskaper
Och en liten extra grej när äventyret är klart

På det sättet provocerar man fram mer levande rollspel, och alla kan samtidigt förbättra sina rollpersoner genom lite rollspelande och agerande.

[color:\\"red\\"] Impen [/color] - Som vet att han stjälv från WoD, men det är skitbra
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Om du tvunget måste använda EP-belöningsprincipen, ge poäng för olika saker, beroende på vilken rollperson som får poängen. Koboldspelare bör få poäng för alla monster de dödar, alla lås de öppnar och så vidare. För andra passar det bättre att få poäng för alla retoriska poäng de vinner, och vadhelst sådana där kan tänkas pyssla med. Ha helt enkelt en mycket bred poängbelöningstabell, som inte bara är anpassad för ROLLspelare.

Och att ge kobolder mindre poäng är inget bra sätt att uppmana till ROLLspelande.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Och att ge kobolder mindre poäng är inget bra sätt att uppmana till ROLLspelande."

Men att ge icke-kobolder mer poäng än man ger kobolderna då? :gremwink:

*började läsa här när jag började fundera på att skriva ett eget rollspel med regler baserade på AFMBE, fast sönderediterade á la Plutte*
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Ok, tack. Många bra råd, och en del tankeställare också.
Bara för att jag tackar nu betyder dock inte att jag inte vill ha fler åsikter. Ju fler perspektiv man ser desto närmare kommer man sanningen.

Och apropå kobolder så håller jag med, men emedans de kan anses vara et störningsmoment så "mognar" de väl ändå efter en stunds spelande?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Att belöna spelarna (elak metod)

Ett tips om du vill staffabelöna dina spelare:
Ge dem erfarenhetspoängen i godisar, typ M&M's. Sedan får de bestämma om de vill mumsa i sig poängen (då är de förlorade) eller ge dem till Spelledaren och därmed höjja sina värden.
Se spelarna våndas över svåra val! ^_^


Storuggla, äta eller inte?
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Belönar aldrig...

... med typ EP. Detta beror på flera saker. Agerande kunskaperna i vår grupp är väldigt olika. Jag anser att det vore tråkigt för en kille som inte kan agera så bra, att få en sämre karaktär bara för att han inte är lika bra på att leva sig in i karaktären som de andra. I vår grupp spelar vi för att ha roligt och om jag hade ett system för förbättring så vore det ganska likt det som Vindhand skrev nedan.

Kontenta: Varför missunna de som är sämre på att spela sina karaktärer? De har precis samma rätt som de andra att ha roligt och utveklas med sina karaktärer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag tror att det mesta redan har sagts, men en sak som jag brukar premiera (respektive känna mig förbigången när jag inte premieras för) är när man medvetet sätter karaktären i allvarlig risk/obehag eller liknande för att det är vad karaktären skulle gjort.

Det kan vara den gnidne handelsmannen som vägrar lämna det sjunkande skeppet för att hans pengar är där, det kan vara den hjältemodige hjälten som stormar fram mot en mindre arme för att ge kamraterna tid att hinna undan, fegisen som släpper all sin utrustning och spring fast han nog skulle klarat motståndaren osv.

I kort, om de har en roll som tvingar dem att bete sig "dumt" så ska de kompenseras. Det premierar gott rollspelande.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Inga bestraffningar pga dåligt rollspelande. Leder bara till dåliga vibbar. Om någon rollspelar på ett störande sätt kan man tala om det. Om det inte kan lösas med ord kan man inte spela med personen. Bestraffning är aldrig en lösning.
Gott rollspelande förväntar jag mig av alla. Om någon är ovan o därför gör konstiga saker är det inte så illa...(se ovan).

Har delat ut poäng extra till folk som för äventyret framåt, de som kommer med de innovativa lösningarna, de som kämpar för att att få fram ett resultat...de som gjorde riktigt duktiga saker. Sen, beroende på rollspel, kan man få poäng om man gör riktigt coola saker, eller riktigt farliga saker. (om det inte var dumt o farligt, men att hålla bron så att de andra kommer undan är farligt)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag brukar dela ut förbättringsslag i de färdigheter som rollpersonerna använt sig av mest och om de gör någonting rikitgt listigt eller spelar sin karaktär riktigt bra. I övrigt delar jag hellre ut magiska föremål och föremål i allmänhet än pengar. Det är allt för vanligt att spelarna efter ett äventyr springer runt med ett halvt ton guld i snusdosan.
 
Top