Att balansera utrustning i rollspel

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
BEP (belastningspoäng) i all dess olika inkarnationer är väl den bästa lösningen (kompromissen) om man bryr sig om volym och vikt. I alla fall så länge man är överens om vad det ska representera och upplever det som relevant och realistiskt, att man håller med om de val som spelkonstruktören gjort. Bryr man sig inte om volymvikt, så är det för mycket bokföring.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
En annan grej är ju att avdramatisera utrustning. Det spelar helt ingen roll för det är ingen issue i spelandet.
Så har jag alltid kört i Pendragon. Förutom vapen, rustningar och hästar (vilka bör bokföras noga) samt eventuella värdesaker (inklusive kläder) så har rollfigurerna med sig det riddare rimligen har med sig. Om det råder tvekan, används mekanismen Squire roll. Och det blir sällan aktuellt, eftersom mer eller mindre alla utmaningar i Pendragon är krigiska, sociala eller moraliska. Änterhakar och elddon kommer liksom aldrig på tapeten.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Jag har alltid gillat slot-baserade system när det gäller frågan att balansera ”vad kan jag ta med mig denna session”. För det jag behöver balansera är främst min egen uppmärksamhet och hjälpa mitt minne, som spelare. Att då ha tex fem ”rutor” av utrustning gör att de har en större chans att vara relevanta, eftersom jag enklare kommer minnas dem. Brädspeligheten i det hela tilltalar mig också, i varje fall när systemet är öppet med varför designvalet gjorts på detta vis.

Det brukar också bli bättre tidsbalans i karaktärsskapandet, istället för att köpa enskilda spikar och ankor väljer man 3-4 val från en lista. Kan kännas futtigt ibland men kul att komma igång och spela snabbare.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Som SL har jag i många system kört med "tills det blir löjligt" - jag har inga synpunkter på om en RP har med sig ett otal handvapen, ett par extrahjälmar, något strålgevär för krypskytte, etc, jag tänker att de är i en golfbag / i rymdbilen / etc, och har råkat komma med varje gång de behövs. Så länge det inte blir uppenbart helt omöjligt! Ska RPna kånka med sig en vagnslast guldrädisor eller 100 förbannade hillebarder eller tolv tunnor tranbärsvin, då får vi börja fundera på hur det ska lösas. Men annars kan lite extraprylar bara få åka med, för jag tycker oftast inte utrustnings-fiddlande tillför så mycket till spelet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Nästa steg är att anpassa utrustningsbalanseringen till spelmiljön eller berättelsetypen. Ibland blir det lite tokigt om man flyttar ett system från en setting till en annan utan att anpassa tillräckligt.
  • I en dungeon, där man måste bära på allt man har med sig, inte kan få några nya förnödenheter och måste kunna röra sig snabbt, är det rimligt att räkna bärförmåga i vikt och uthållighet, eventuellt abstraherat till antal slots.
  • För en karavan är det snarare lastförmåga i vikt och volym som gäller, där man får avväga förnödenheter mot varuutrymme.
  • På ett rymdskepp spelar det ingen roll vad man orkar bära med sig, utan vad man har licens för att skeppets fabrikatormodul ska kunna producera. Samt vad skeppet har kapacitet att fylla lastutrymmena med.
  • I en modern storstad handlar det om vad man har råd att köpa, inte vad man för tillfället bär på sig.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Ytterligare en balansfaktor är hur tillgängligheten från SL ser ut. Kan spelarna själva säga vad de har eller behöver utrustning tillåtas av SL och reglerna? Och i sådana fall, vad finns det för stöd för SL från systemet att komma ihåg och komma på utrustning att erbjuda spelarna.

Vissa spel har långa utrustningstabeller i spelarboken, där man kan tänka sig att rollpersonerna kan få tag på allt genom att själva söka upp utrustningen. Andra spelformer bygger mer på att hitta användbar utrustning under spel, och här har jag själv flera gånger varit dålig på att komma ihåg det som SL. Så riktlinjer eller slumptabeller / regler för detta hjälper tillgänglighetsbalansen.
 
Top