Nekromanti Att arbeta med rollspel

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Vad finns det för möjligheter för de som brinner för rollspelshobbyn att i framtiden arbeta inom området?

Vad krävs för kvallifikationer?

Kan man leva på lönen från endast detta?

Vilka organisationer kan erbjuda en sådan arbetsmöjlighet?

Vilka arbetsformer finns?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Glöm'et!

"Vad finns det för möjligheter för de som brinner för rollspelshobbyn att i framtiden arbeta inom området?"

Knappt några. Rollspelsförlagen söker huvudsakligen kreativt folk som kan deras produkter. De är dock inte särskilt intresserade av folk som inte har lust att skriva till deras spel, och de är inte ett dugg intresserade av att publicera ditt spel.

Men kan du tänka dig att skriva åt andra, prova att kontakta ett förlag och se vad de säger. Alternativet är att ge ut det själv.

"Vad krävs för kvallifikationer?"

God svenska, arbetsprover, tydligt visat kunnande för produkten, personliga kontakter. De två sista är viktigast.

"Kan man leva på lönen från endast detta?"

Nej. De få som kan det är undantag som har slitit häck med det, och de tjänar inga grova pengar på det, men räkna inte med att du kan göra det.

"Vilka organisationer kan erbjuda en sådan arbetsmöjlighet?"

Dels rollspelsförlagen, det vill säga Neogames, RiotMinds och Järnringen. Jag räknar inte in Rävspel, eftersom Rävspel är ett varumärke som delas av flera egenspelsskapare, och inte Rävsvans heller, då jag inte erbjuder några arbetsmöjligheter alls utom slavarbete på frilans.

Dels Sverok, men då i form av kansliarbete inom föreningen, inte i form av rollspelsskapande. Dessutom är de platserna redan fulla.

"Vilka arbetsformer finns?"

Tre former: självspäkeri, slavkontrakt och frilans. Självspäkeri innebär att man helt enkelt offrar sina surt förvärvade slantar (inhämtade från annat förvärv, till exempel ett helt vanligt jobb) på att ge ut rollspel. Slavkontrakt innebär att man sliter häck åt någon annan på dennes kontor med att ge ut rollspel. Frilans innebär att du skriver ett manus på uppdrag hemma i hyttan, skickar den till förlaget och sedan får en liten kasse pengar och ett ex av grejen du skrev.

Läs gärna lite mer här:
http://www.foxtail.nu/egnaspel.html
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: Glöm'et!

Jag misstänkte nästan att så var fallet. Dock tänker jag iaf prova, även om det gäller under slavkontrakt eller självspäkeri =).

Du som gammal rollspels-räv kanske vet; Hur skaffar man sig lättast kontakter? (bor i kalla norrbotten och är brutalt medveten om att de flesta sådanna kontakter ligger och väntar i södra delen av Sverige)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Glöm'et!

"Du som gammal rollspels-räv kanske vet; Hur skaffar man sig lättast kontakter?"

...har du provat Expressens kontaktbilaga? :gremwink:

Men annars är det på det vanliga sättet: kontakta dem (de flesta har webbsidor med kontaktinformation) och var trevlig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Ytterligare några tips

Krille ger bra tips. Lyssna på Krille. Krille är din vän. :gremcool:

Här kommer några ickeauktoriserade tips:

1. Var nyttig. Hjälp till på diskussionsfora för det bolag du vill jobba för, lägg upp egna regler, äventyr, allt som är nyttigt.

2. Leverera det du lovar. Om du får kontakt med ett spelbolag, leverera det ni talat om. Om det så bara är ett mail, en recension, en SLP eller ett monster.

3. Dyk upp på konvent och spelled bolagets spel. Prata med konstruktörerna.

4. Var realistisk. Det första du måste göra är att visa att du kan nått. Du kommer inte att få skriva ett nytt spel på en gång, utan arbeta dig upp.

Tja, det var väl det jag kom på just nu.

M.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Hur jag gjorde

Jag började med att praoa på Neogames efter rekommendation av Silversurfan (!). Två år senare kände jag att jag hittade lite fel häråvar i böckerna och kände att sånt skulle jag kunna hitta innan de trycktes. Jag ringde och mailade till Neogames och till slut fick jag en klase texter att korrekturläsa. Sen frågade de om jag ville frilansa. För en dryg månad sen så snackade jag och CJS om att man skulle kunna praktisera på kontoret, jag stack ner till Arbetsförmedlingen, tjötade en massa och sen fick jag en heltidspraktik. Så nu sitter jag på kontoret om dagarna...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Con Game (OT)

R. Talsorian Games gav ut ett litet brädspel för sisådär tio år sen som hette "Con Game". I det så kunde man ge upp sitt välbetalda jobb som hamburgervändare och satsa sina surt hopgnetade slantar på att kasta sig ut i spelproduktionens underbara värld. Det är på fallande lätt att gå i konkurs i det spelet...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
I remember like a year ago (långt)

Då var jag inne i dina tankebanor. Jag tänkte ge dig lite av mina erfarenheter och tänkesätt. Efteratt ha diskuterat med "gissa vem" (ja Krille så klart) så insåg jgatt det itnevar tal om att jobba för rollspelsföretag. Du klarar dig helt enkelt inte på lönen om du bor själv. Bor du hemma har du i alla fall råd till fika och bio.

Dessutom hade jag itne ett dugg lust att skriva för befintliga spel. Hell, jag ahde ju ett eget maffigt spel som jag ville lansera. Och jag hittade intressenter som sedan försvann. Jag frösökte själv hitta finansiärer men i såpdana fall mnåste du se vad de kan tjäna på din produkt och det är förmodligen inte så mycket. Om du däremot hittar en drömdeal för en finansiär kan u ge ut ditt spel oberoende slavkontrakt. Dessvärre kommer du förmodligen inte kunna leva på det. Och då har jag iten enes pratat om markandsföring. Varför skulle man köpa ditt spel? Förmodligen finns det en hel del varianter på det redan. Etablerade.

Jag skrev ett spaceoperaspel på svenska. Mig veterligen finns bara Stjärnornas krig ute (och det är väl inget som görs till det nu) vilket skiljer sig från mitt spel i flera avseenden (och liknar det i andra) och Krilles Skymmningshem AI vilket itne rä släppt än (men jag och Krille är itne konkurenter - eler hur Krille :gremlaugh: ).

Jag kommer släppa mitt spel om allt går som det ska. Mitt liv är helt messed up nu med korrläsning (och många fel kommer kvarstyå ärjag övertygad om) och 1000 andra grejer som filmmanus och träning som måste fixas. Tjejen blir galen (tack och lov älskar hon mitt spel). Så se till att ha TID och satsa 100%. Annars blir det inget. Jag ämnar trycka mitt spel själv. Och jag räknar inte med att göra någon vinst på det. Jag har fått erbjudande om hjälp vilket för mig är rena skattgruvan. Hade itne ens trott att det skulle g¨å så väl.

Så här ser det ut idag. Kan du räkna ut en annan väg så ska jag vara den första att gratuelra dig. Det är hårda ord men vi lever inte 1985 längre då det var andra spelregler. Då jag insåg det här så blev jag ganska besviken. Fast jag trodde att Target games fortfarande fanns och att de fortfarande ville ge ut ett spacespel för det sa de ju 195 då jag snackade med dem och avr 12 bast så jag hade nog mindre koll ändå.

Men jag önskar dig lycka till gånger 1000. Hoppas du finner en juste väg som inte är praktik utan ett riktigt jobb. Testa utomlands. Fast då måste du vara grym på engeklska. Mitt råd är dock som man säger till manusförfattare: "Don't give up your dayjob". Eller, om du vill syssla med liknande grejer, söäk dig till dataspelsindustrin (jag var uppe på ett av Sveriges större dataspelsföretag - en industri som är nästan lika tunn som rollspelsindustrin och såg att deras gamedasigner hade precis de kunskaper jag hade; de stt och gjorde rollfpormulär för olika monster som skulle vara med i spelet och skrev äventyr på ett något mer annorlunda sätt. De hade dock råd att ha Neotechregler för de striderna beräknas av datorn så de tar ju ingen tid. Det gillar jag), utbilda dig till TV-producent med mera. Då får du i alla fall en skälig lön och får jobba med liknanade grejer. Spel får du nog göra på fritiden.

M;assa lycka

Niklas
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
Jag har satt det som mål att överleva på att skriva rollspel, men jag är samtidigt såpass realistisk att jag insett ett antal saker:

*Sverige är bara att glömma. Marknaden är patetiskt liten, och precis som Niklas73 skriver så räcker eventuella intäckter på sin höjd till fika och bio. Därför är det den utländska marknaden som kan rendera intäckter, och Nordamerika har där den allra största (även om jag tror Tyskland är den största marknaden i Europa).

*Det är otroligt mycket jobb för väldigt lite resultat. I alla fall i början. Jag har frilansat litegrann, men jag har knappat fått några hutlösa mängder pengar för det. Oftast har det varit annan ersättning, typ en posterkarta, men meningen med att frilansa och göra sådana saker är att man lär sig arbetssättet och kanske lyckas göra sig ett namn.

Men å andra sidan kommer du vara tvungen att slita i många långa timmar för att uppnå den kvalitet som de flesta företag kräver.

*Det är inga rikedommar. Inte ens de som lever på att skriva spel bor på lyxhotell och äter Beluga kaviar. De flesta får en total intäckt som motsvarar medellön, kanske lite mer, och får detta för något som kanske tar 60 arbetstimmar i veckan i anspråk, om inte ännu mer.


Kort och gott: du måste vara beredd att offra en hel del tid för "konsten", och dessutom utgå från att pengarna kommer vara lika med noll till en början. Sedan kan du nog leva på det, men den grundläggande förutsättningen är att du inte verkar i Sverige...

(Eller att du har jättetur och lyckas publicera en originell storsäljare; titta till exempel på Eden Studios eller White Wolf.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ytterligare några tips

Det absolut viktigaste tipset jag kan komma med är följande:

Do it and do it well.
If you merely talk about doing it, it won't get done.


Om du vill skriva rollspelsprylar, sätt igång idag. Vänta inte tills i morgon. Ta egna initiativ, vänta inte på att något ska hända. Kontakta spelutgivarna på eget bevåg och ha något konkret att att visa på: "Det här har jag gjort själv; så här skicklig är jag."
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Ytterligare några tips

Tack föär alla bra produkter. Men jag tror som Entombphoiac: Sverige kan man glömma. Tyvärr. Ditt citat kommer väl från manusvärlden tror jag. Känner igen det väl. Det stämmer

Niklas

Utbildad manusförfattare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Förvånande

Några saker som alltid förvånar mig när jag pratar med oprövade kort som vill "komma in" i branschen är:

1. En övertro på sin egen förmåga. Det är väldigt, väldigt ofta jag hör eller läser kommentarer som "spel X suger jättedåligt, jag kan göra bättre själv på en vecka" eller "äventyret X var superdåligt, jag skriver bättre i sömnen". 999 gånger av 1000 är det skitsnack, och alla som verkligen, verkligen kan och vill göra bra grejer måste komma ihåg att spelbolagen ALLTID för höra från ganska otrevliga människor att "era saker suger, jag kan göra bättre än er" och sen dyker aldrig något upp. Detta påverkar bolagens inställning till alla, även de vettiga människorna.

Ett bättre sätt att närma sig branschen är att säga "spel X har en rolig idé och jag har idéer på hur det kan bli bättre, i mina ögon alltså" eller "äventyr X var inte precis det jag vill ha, men jag har skrivit ett äventyr som ni kanske vill titta på?".

Läs mer om det här:

http://www.white-wolf.com/Games/Pages/GameWriter%27sGuidelines.html

Läs särskilt det som gäller för Vampire. Roligt, bitskt, bittert och allt för sant. Det kanske inte är lika illa här i Sverige, men vi har vår beskärda del av människor som till varje pris vill hata det spelbolagen ger ut. Eller förnedra någon annans material... vilket inte är bra för någon, särskilt inte de vettiga som vill "komma in" i branschen.

2. Det finns (eller fanns) en myt om att man bara fick skriva rollspel i Sverige om man tillhörde den "inre kretsen" där alla höll varandra om ryggen. Beviset på detta skulle vara (eller varit) att samma namn alltid dök upp om och om igen i alla möjliga rollspelspublikationer.

Oroa er inte över det. Det finns igen inre krets (ja, förutom i Mutant dårå). Alla som skriver regelbundet har kämpat som djur för att komma dit de är idag (oavlönade hobbyister till största delen), och vi känner varandra för att vi skriver rollspel, vi skriver inte rollspel för att vi känner varandra.

Det enda (?) som behövs är som Anders säger: visa att du kan, så får du skriva mer. Sluta snacka om att göra rollspel, GÖR rollspel (en allmän uppmaning alltså, inte riktad till någon speciell, det är viktigt att prata om att göra rollspel också, men nån gång måste man leverera. Om man vill "in i branschen" alltså. Alla vill inte det).

Så enkelt är det. Men paradoxalt är det inte så enkelt som man kan tro: man måste kunna leverera till en viss kvalitet. Om och om och om igen...

M.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Pålitlighet och kvalitet

Det finns (eller fanns) en myt om att man bara fick skriva rollspel i Sverige om man tillhörde den "inre kretsen" där alla höll varandra om ryggen. Beviset på detta skulle vara (eller varit) att samma namn alltid dök upp om och om igen i alla möjliga rollspelspublikationer.
Detta missförstånd berodde på att det var just dessa så kallade "inre-kretsare" som skrev saker som gick att publicera.

Det har varit tämligen lätt att ta sig in i branschen genom att skriva åt till exempel Sverox. Ett exempel på detta är Thomas Allvin som började med att visa sin duglighet genom att punktligt levera välskrivna artiklar till dåvarande Sverox-redaktören (undertecknad). Detta ledde till att jag litade på honom och erbjöd honom att delta i andra projekt.

(Det var många andra som också hörde av sig till Sverox och erbjöd artiklar som jag då ville ha. Men de skrev aldrig klart sina åtaganden och därför blev de inte heller publicerade.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Failed wannabes

Ditt citat kommer väl från manusvärlden tror jag. Känner igen det väl. Det stämmer
Det kommer huvudsakligen från journalistsvängen. Jag är nämligen vetenskapsjournalist till yrket. Det finns massor med journalist-wannabes, men de ägnar sin tid åt att dricka bärs och drömma om yrket istället för att dricka kaffe och få jobbet gjort.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Failed wannabes

"Det kommer huvudsakligen från journalistsvängen. Jag är nämligen vetenskapsjournalist till yrket. Det finns massor med journalist-wannabes, men de ägnar sin tid åt att dricka bärs och drömma om yrket istället för att dricka kaffe och få jobbet gjort."

Jag har mina misstankar om att det även var därför som IT-bubblan sprack.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Snacka om schyssta sanningar...

Do it and do it well.
If you merely talk about doing it, it won't get done.
Den där klichén går väl att tillämpa på allt från teoretiska fysiker till hockeyspelare. Det är väl också en sådan där sak som är en kliché för att det är jävulskt sant.

Tyvär? lever vi ju i en tid där det inte längre räcker med stor talang eller mycket hårt arbete för att lyckas innom de flesta områden utan offtast krävs både och...

/Bjorn
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Failed wannabes (OT?)

Det finns massor med journalist-wannabes, men de ägnar sin tid åt att dricka bärs och drömma om yrket istället för att dricka kaffe och få jobbet gjort.
Så sant som det är sagt. Dessvärre biter kaffet värre än öl på alla som kämpar. Hmm. Vad vill jag ha sagt med det? Inget egentligen, mer än att kaffe och jävlar-anamma inte räcker hela vägen. Det enda det garanterar är en lagom uppkörd kista...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Re: Failed wannabes (OT?)

Inget egentligen, mer än att kaffe och jävlar-anamma inte räcker hela vägen. Det enda det garanterar är en lagom uppkörd kista...
Du har rätt där -- de två räcker inte i sig utan måste kompletteras med talang och den erfarenhet man får genom svettigt arbete. Oavsett hur mycket kaffe jag dricker kan jag inte teckna lika bra som Åke Rosenius.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
Re: Journalistinflation (OT)

Det finns massor med journalist-wannabes, men de ägnar sin tid åt att dricka bärs och drömma om yrket istället för att dricka kaffe och få jobbet gjort.

Fast "journalistsvängen" har fått en sådan inflation de senaste åren att de som dricker öl förmodligen snarare sörjer än något annat. En av de kollegor jag hade när jag jobbade på redaktionen i Eksjö sa, när jag hävdade att det var väldigt svårt att få tag på journalistjobb, att man "måste vara 20 år gammal och ha 30 års erfarenhet". Annars får man inget jobb som journalist.

Och tyvärr är detta nog sanning. Det utbildas drygt 1000 journalister om året i det här landet, och det finns knappt jobb till en promille.

Så, bara för att jag själv är en arbetslös "wannabee" per din definition innebär inte att jag är en latmask som snackar och inget gör. Typ.

Fast å andra sidan tillhör jag helt fel åldersgrupp för att få jobb överhuvudtaget just nu (=under 25), så jag har helt enkelt gjort det så svårt för mig som möjligt redan från början.

Och bara för att klargöra mig ytterligare så kan jag säga att jag förstår precis vad du menar. Men alla "wannabees" är inte initiativlösa slöfockar. Eller... mja. Alla utom jag :gremwink:
 
Top