Recca said:Jag fattade precis att nåt var konstigt. Underbart aprilskämt.![]()
Det var ett skämt, men Lyras kommentar är helt äkta.

Recca said:Jag fattade precis att nåt var konstigt. Underbart aprilskämt.![]()
Arfert said:Det var ett skämt, men Lyras kommentar är helt äkta.![]()
Arfert said:Min dotter, Lyra 10 år, kom med den ultimata invändningen till hen: "står det hen så tänker man att det en tjej, aldrig en kille" Hen är i hennes värld en synonym till hon. För det låter som en tjej.
* Invalid (OK, den var dålig, inget snack om det)
* Handikappad (den ansågs nedlåtande)
* Rullstolsbunden (den ansågs fel, eftersom bunden var för drastiskt)
* Rullstolsburen (den ansågs fel eftersom "buren" har två betydelser, och den ena föll på samma argument som ovan)
* Rörelsehindrad (de med andra handikapp kände sig utanför)
* Funktionshindrad (då var alla med, men det antydde ju att de inte var lika kapabla som andra)
* Brukare (det aktuella ordet, som i mitt tycke dels är slätstruket och intetsägande, dels för tankarna till narkomani)
Som t.ex. "hen"?Arfert said:Brynolf said:När du nu säger det så håller jag med. Hen låter inte neutralt i mina öron. Samtidigt låter nog hum mer manligt än kvinnligt. Man kanske borde komma på en helt ny vokal, som saknar all kulturell barlast. Det skulle kunna bli verkligt neutralt.Arfert said:Rymdhamster said:Jag är bestört över alla generelaiserar med "hen" istället för att använda den korrekta formen "hum".
Min dotter, Lyra 10 år, kom med den ultimata invändningen till hen: "står det hen så tänker man att det en tjej, aldrig en kille" Hen är i hennes värld en synonym till hon. För det låter som en tjej.
Hum funkar bättre, låter mer neutralt.
...eller ett helt nytt ord.