Att använda grejor för SSR/MERP till TOR

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Hur användbart är materialet släppt till Sagan om ringen rollspelet/Middle Earth Roleplaying för den som spelleder The One Ring? Jag har ingen koll men utspelas inte spelen under helt olika tidsåldrar?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Att använda äventyr och sånt är nog svårt. Jag har dock använt saker som namn på örter och kollat väderförhållanden då MERPspelare verkar ha älskat den typen av data.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Blandat, skulle jag säga. Känslan i spelen är rätt olika, och MERP-produkterna är ofta väl researchade men tveksamt spelbara. Tolkningarna blir väldigt olika, också.

Så det kommer att bero på vilka och till vad. Överlag funkar det nog bäst att stjäla idéer och upplägg frän MERP.

TOR har varit duktiga med att bestämma tid och plats för settingen, medan MERP är all over the place.

MERP gjorde ofta bra research, men spelbarheten kunde vara sådär.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Kampanjmodulerna kan man alltid ha nytta av.
De innehåller bra information om geografi, folkslag, flora, fauna, historia, politik, språk, valuta och mycket mer.

Ready-to-run äventyren kan du skippa, den typen av äventyr gör du bättre själv.

//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Som andra sagt. Merp gör mycket i att expandera sin setting och ge den innehåll som fyller ut mellan kanon (även om den ibland tar sig en del friheter). Vad som kan användas varierar dock stort. Tex i relation till ToR 2nd Edition är Rhudaurs "hillmen" välbeskrivna i moduler som Arnor och ganska mycket av det skulle nog kunna föras över till tredje ålderns slut, medan det som skrivs om Cardolans politik inte har större värde osv. Och stödet för att flytta materialet från 1640-talet är ärligt talat svagt. Sen går det så klart att hitta detaljer som kan användas men det är svårt att ge några läsanvisningar. (Jag skulle personligen inte läsa Merp för att SLa ToR idag utan den tiden skulle jag i så fall lägga på 1st ed istället. Däremot har jag helt klart nytta av att en gång i tiden ha läst massa Merp.)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
(Jag skulle personligen inte läsa Merp för att SLa ToR idag utan den tiden skulle jag i så fall lägga på 1st ed istället. Däremot har jag helt klart nytta av att en gång i tiden ha läst massa Merp.)
Jag skulle nog basera spelet mer på ICEs Bri, kummelåsar, Väderklint och Vattnadal snarare än ligans. Kanske Fylke också. Skulle säkert dessutom plocka saker om orcher och Dunlänningar från MERP. Och inte minst kartorna.

Men jag är ändå nyfiken på Ligans kommande moduler. Det är kul att jämföra.

//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Bri, kummelåsar, Väderklint och Vattnadal
Ja, bra exempel där den specifika settingen kan flyttas över så länge man inte lämnar närområdet. Det blir mer en smakfråga kring framställning än innehåll på så vis.

(Nu diskuterar vi bara Merp-setting till ToR men att ta ToRs regler och köra i Merps setting är något annat och inget som borde vara så svårt.)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Ja, bra exempel där den specifika settingen kan flyttas över så länge man inte lämnar närområdet. Det blir mer en smakfråga kring framställning än innehåll på så vis.
Jag tror att det kanske blir den stora skillnaden? ICE var starka på genomarbetat innehåll och ligan är kungar på framställning.

Än så länge har ju inte ligan släppt så mycket annat heller. MERP å sin sida hade ju mer än 10 års produktion på tusentals sidor.

Men det ska bli intressant att se vad som släpps och hur de skiljer i omfång, tema och fokus och form.

//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag tror att det kanske blir den stora skillnaden? ICE var starka på genomarbetat innehåll och ligan är kungar på framställning.
Jag menade mest att de är platser som i det stora hela inte ändrar karaktär mellan spelen. Merps Bri är väldigt mycket Bri från tredje ålders slut (alltså ToRs Bri), Kummelåsarna är kullar med gravar och gastar i båda, Riftedal samma sak, och så vidare. Medan andra platser har helt annan karaktär i Merp än vad de har får mot tredje ålderns slut.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Ni som har läst och spelat MERP, har ni hunnit skapa er en uppfattning om hur det skulle funka att plocka över eridor-innehåll till TOR 2e nu när det kommit lite mer material?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ni som har läst och spelat MERP, har ni hunnit skapa er en uppfattning om hur det skulle funka att plocka över eridor-innehåll till TOR 2e nu när det kommit lite mer material?
Det är väl vad inläggen ovan handlar om? Min bild är att det går bra i utvalda delar. Som @EvilSpook skriver går det bra att plocka beskrivningen av Kummelåsarna från Merp om man vill, men inte dess version av Tharbad och så vidare. det svåra är att välja ut vad ur merp som har ett värde utan att också läsa in sig på dem.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Det är väl vad inläggen ovan handlar om? Min bild är att det går bra i utvalda delar. Som @EvilSpook skriver går det bra att plocka beskrivningen av Kummelåsarna från Merp om man vill, men inte dess version av Tharbad och så vidare. det svåra är att välja ut vad ur merp som har ett värde utan att också läsa in sig på dem.
Funderade väl mest på hur väl den nya Ruins of the lost Realms till TOR 2e funkar med innehållet i MERP-modulerna, om nån hunnit reflektera över det.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Funderade väl mest på hur väl den nya Ruins of the lost Realms till TOR 2e funkar med innehållet i MERP-modulerna, om nån hunnit reflektera över det.
Har inte läst Ruins än, men flera platser har inte beskrivits i MERP. I de fall MERP har beskrivningar så får man helt enkelt välja. Intrycket jag fått är att MERPs platser är större, mer detaljerade och mer traditionellt äventyrliga (fällor, skatter, monster).

För äventyr och SLPer är man hänvisad till TOR eftersom nästan allt MERP i Eriador utspelar sig 1409 eller 1640 och knyter an till de tidsperioderna.

//EvilSpook
 
  • Like
Reactions: NSM

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Många av de beskrivna områdena 1640 kan man ju enkelt själv konvertera till obebodda ruiner/ vildmark i slutet på åldern också.
Det finns en MERP-Agmar-modul med Hex-grid-kartor över Angmar och områdena söder om Angmar. Mängder av byar/städer/befästningar utmärkta (utan speciellt mycket detaljer - men det är bra kartor). Och det finns kartor över vissa platser, som Carn Dum. Det kan man absolut ha användning av, om man bara noterar att det mesta är ruiner.
 
  • Like
Reactions: NSM

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det kan man absolut ha användning av, om man bara noterar att det mesta är ruiner.
Om man inte bara vill ha ruiner kan man ju också förlägga äventyren till Gundabad, berget Gram eller Vätteporten som alla är platser som överlever Angmars fall och den efterföljande avpopuleringen.

//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Funderade väl mest på hur väl den nya Ruins of the lost Realms till TOR 2e funkar med innehållet i MERP-modulerna, om nån hunnit reflektera över det.
Inte läst den än heller, väntar på fysisk kopia. Men rätt lite kompatibel gissar jag.
 
  • Like
Reactions: NSM
Top