Nekromanti Att använda en mänsklig sköld...

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Exempel: Sadistiske Sture har tagit en polis som gisslan och använder denne som sköld mot de andra poliserna. Poliserna som inte ser någon annan utväg skjuter ändå mot Sture + gisslan. Polisen har en skyddsväst på sig.

Nu är frågan: Kommer polisens skyddsväst att skydda två gånger om kulorna åker igenom polisen? Dvs. om västen har 3 i SKY och man slår fram polisens kropps SKY till 1, kommer den totala SKY:n att vara 4 (räknar bara med västens framsida) eller 7 (man räknar med västens framsida + rygg)?

Jag har alltid antagit att man räknar med SKY:n för både fram- och baksida av västen, men en del påstår att det inte är så... Hur ligger det där till?

->>Magnus<<-
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Saddo-Sture

det mest troliga är nog att västen skyddar varje gång en kula åker igenom den.. altså, två gånger (en på vägen in plus en på vägen ut är lika med två gånger).

det borde väll vara GANSKA självklart eller?!

(om västen däremot är byggd för att vara optimalt säker mot kulor, dvs om den blev framforskad i nått udda labb av vetenskapsmän med mycket pengar och stora datorer, så kanske den skyddar mindre åt ett håll än ett annat..)
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Exempel: Sadistiske Sture har tagit en polis som gisslan och använder denne som sköld mot de andra poliserna. Poliserna som inte ser någon annan utväg skjuter ändå mot Sture + gisslan. Polisen har en skyddsväst på sig.

Nu är frågan: Kommer polisens skyddsväst att skydda två gånger om kulorna åker igenom polisen? Dvs. om västen har 3 i SKY och man slår fram polisens kropps SKY till 1, kommer den totala SKY:n att vara 4 (räknar bara med västens framsida) eller 7 (man räknar med västens framsida + rygg)?


Jag skulle säga att den skyddar två gånger. Men, frågan är väl egentligen om man inte borde använda regeln för flera lager pansar. Det 'yttersta' lagret skyddar enligt regeln bara hälften, eftersom ett pansar är byggt så att det fungerar bäst med ordentligt underlag (dvs. en människokropp, inte 'väst mot väst').
I det här fallet kommer ju första träffen att ta i västen på sedvanligt vis, medan andra träffen blir från insidan av människokroppen, och träffar västen som inte har någonting ordentligt på utsidan (dvs. som underlag). Alltså borde skyddet halveras en gång? Okej, Sadistiske Sture har sin kropp där bakom, men inte på det optimala sätt som är brukligt...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Svaret är långt från enkelt

Du räknar inte dubbelt pansar när du amputerar någons bröstkorg med exempelvis ett svärd, eller hur?

Tänk på att rustningen, antag att du har en plåt nu, skyddar runt hela bröstkorgen. Vilket skulle innebära att man måste hugga sönder väldigt mycket mer SKY än bara genom ett lager för att amputera.

Det låter mest logiskt att den skulle skydda två gånger, och det skulle även jag köra med. Men... som sagt... det är långt från självklart och jag fick fundera på det ett bra tag när jag läste frågan.
Det är lika möjligt att den skyddar en gång...
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Saddo-Sture

Varnling på dig med! Håller fullt med, 2ggr upp, låter farligt logiskt.
 
Top