Nekromanti Att återvinna kärleken till hobbyn

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Att återvinna kärleken till hobbyn

1982-84 när universitetsstudierna krävde alltför mycket
No offense, men var pluggade du? Jag har pluggat på en skola som är ganska tuff men inte behövt pausa. Låter ganska ovanligt att ta paus i två år BARA pga studier. Men det kanske var andra omständigheter som spelade in också?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Det beror helt på ämnet. Jag som bara läser humanistiska ämnen behöver inte ens plugga en timme om dan för att ta VG i snart sagt allt, språk undantaget, medan läser jag nåt naturvetenskapligt, eller typ kinesiska...oboy liksom. Studiebördan för olika ämnen tycks inte överhuvudtaget likvärdig; det är bara universiteten som försöker lura oss att så är fallet.

Fast å andra sidan har jag haft kursare i tex historia som, till min förvåning, sagt att de pluggar flera timmar om dan, så det kanske bara är jag som är löjligt begåvad eller något...

- Ymir, inflikar
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Jag läste en samhällsvetar-fil.kand. plus studier i semitiska språk i ett tempo av 25-30 gamla poäng (dvs 37-45 nya hp) per termin. Det var nog en kombo av studier och privata händelser som fick mig att lägga spelen åt sidan en tid.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Det beror helt på ämnet. Jag som bara läser humanistiska ämnen behöver inte ens plugga en timme om dan för att ta VG i snart sagt allt, språk undantaget, medan läser jag nåt naturvetenskapligt, eller typ kinesiska...oboy liksom. Studiebördan för olika ämnen tycks inte överhuvudtaget likvärdig; det är bara universiteten som försöker lura oss att så är fallet.
Off topic:
Tror säkert att du är begåvad, men visst är det som du säger. På min yrkesutbildning på Lunds universitet hade vi ca 30 schemalagda timmar i veckan plus en hel del pluggande, jag skulle absolut säga att de studierna motsvarade mer än heltid under större delen av utbildningen. Att försöka ta en 5-poängskurs samtidigt hade jag upplevt som väldigt belastande.
När jag läste beteendevetenskaplig grundkurs hade jag 6-8 schemalagda timmar i veckan och ganska lite självstudier krävdes för VG, det hade inte varit svårt att ta två motsvarande 20-poängskurser per termin så länge inte schemaläggningen krockat för mycket.
En undersökning Högskoleverket själva gjorde förra året visade att 40% av studenterna upplever att deras studier inte motsvarar heltid.

On topic: Instämmer med Draugen om att en paus är nödvändigt ibland för att återfå inspirationen och rollspelssuget. Jag har själv tagit ofrivilliga uppehåll några gånger men ser på kamrater som spelar oavbrutet att de blir lite blasé och lätt fortsätter i gamla hjulspår.

Gordeg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Skillnad på poäng och poäng

Studiebördan för olika ämnen tycks inte överhuvudtaget likvärdig; det är bara universiteten som försöker lura oss att så är fallet.
Ibland försöker de inte ens lura oss. När jag pluggade datateknik hände det ibland att vi läste lite mindre tekniska kurser (som ledarskap) tillsammans med studenter från något program på den filosofiska fakulteten, och att de fick fler poäng än vi för att läsa exakt samma kurs. Hur kan det komma sig? frågar vän av ordning. Jo, för att vi bara ska läsa 20 poäng per termin och om kurserna visade sig summeras till mer än 20 poäng kapade man några poäng från dem utan att göra dem kortare eller enklare. Snygg lösning, men knappast rättvis.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Håller med, och så var (är?) det redan på gymnasiet.... när jag gick på 4-årig teknisk linje för tusen år sedan krävde exempelvis Fysik och Styr- och reglerteknik betydligt större kraft än Historia, Religionskunskap och Svenska... de senare kunde man ju bara glida igenom och ändå få femma i... medan de mer mattebaserade ämnena krävde en betydligt större arbetsinsats... och då var jag BRA på matte, på den tiden.. :gremgrin:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Instämmer. När jag pluggade programmering (räknades som ett samhällsvetenskpligt ämne!) på helfart satt jag sex timmar om dagen fem dar i veckan framför terminalen och hackade cobol. När jag pluggade modern hebreiska på helfart hade jag typ fem lektionstimmar i veckan, resten självstudier. (När jag pluggade hebreiska i Israel hade jag däremot 5x60 minuter lektioner plus hemläxor sex dar i veckan. Det var hårda studier.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Jo, visst är det en rejäl skillnad -- att jämföra en termin konstvetenskap (som jag läste innan) med en termin på läkarprogrammet (där jag är nu) är knappt görbart. Det är inte bara olika arbetsbörda, utan också så pass olika arbetsmetoder.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Altså det mesta beror ju på begåvning och intresse. Vissa läser 300 sidor fackliteratur per dag och behöver bara läsa en gång så sitter det, vissa läser kanske 100 sidor per dag och behöver göra massor med stödanteckningar, läsa 3-4 gånger etc för att ens någorlunda ta till sig det som de läst. Livet är orättvist på det sättet.

Att det är skillnader på olika kurser och program är dock ett odiskutabelt faktum. Har själv läst Civilingenjör Teknisk Fysik och paralellt läste jag under en period på ca 1½ högskoleingenjör Kemi-analysteknik och min erfarenhet är att "kurstempot" mellan dessa två utbildningar är ungefär 3 till 2 även om det varierade en aning från läsperiod till läsperiod (mestadels beroende på mängden lab).

Kan ärligt säga att jag knappast la ner märkbart mer än 40h per vecka under denna period, visst det fanns enstaka "toppar" under tentaperioder eller framför allt under "trånga" labbperioder men annars var det inga större problem.

Enda jag ångrar i sammanhanget är att jag började denna "dubbelläsning" när jag gick tredje året på teknisk fysik, dvs jag läste åk 3-4 parallelt med åk 1-2, hade jag börjat ett år tidigare hade det varit smidigare efterssom andra året inte alls är lika labintensivt som tredje.

/Bjorn
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

medan de mer mattebaserade ämnena krävde en betydligt större arbetsinsats...
Du gick inte någon estetisk linje, hör jag... Själv gick jag estetisk konst- och formgivning åren '97-2000 ungefär, och hujj... Jag tror jag gjorde 4-5 tal ur boken på tre år, ändå gick jag därifrån med MVG och VG i MaA och MaB.

Men å andra sidan har jag mattehuvud och känsla för strukturer och samband, medan mina klasskamrater i trean gymnasiet (MaB) frågade saker som "men hur kan X vara 3 i det där talet, när det är 7 i det där talet?"

De relativa betygen försvann inte med 1-5-skalan... =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

tror inte ni gjorde fjärdegrads ekvationssystem på estetisk linje... ;-) eller? Och era räkneexempel handlade om hur man skulle styra en biltvätt med alla möjliga och omöjliga variabler...

Såg ju humanist-klassernas matteböcker.. deras svåraste/sista var ju det vi klarade av första månaden på teknisk linje.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

tror inte ni gjorde fjärdegrads ekvationssystem på estetisk linje... ;-) eller? Och era räkneexempel handlade om hur man skulle styra en biltvätt med alla möjliga och omöjliga variabler...
Ungefär, ja.

Jag är glad över mina mattebetyg, men inte fan är jag stolt. Jag har inte förtjänat dem.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Haha, jag läste Matte B på komvux, för att bli behörig att plugga vidare till kapten. Det var i prinicip det lättaste jag varit med om i hela mitt liv. Jag läste halva boken, och gick på hälften av lektionerna, och kom därifrån med ett MVG i bagaget (vad jag nu ska med det till, ett G hade räckt). Det absurda i historien var att det fanns elever som hoppade av kursen för att den var för svår. Då måste man ju fan vara utvecklingsstörd (och jag har såklart inget emot utvecklingsstörda, men de är generellt dåliga på gymnasiematte).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

när jag gick på 4-årig teknisk linje för tusen år sedan krävde exempelvis Fysik och Styr- och reglerteknik betydligt större kraft än Historia, Religionskunskap och Svenska... de senare kunde man ju bara glida igenom och ändå få femma i... medan de mer mattebaserade ämnena krävde en betydligt större arbetsinsats... och då var jag BRA på matte, på den tiden..
Jag vet inte om det är för att du hade mer allmänbildning än mig, eller för att det var olika på våra skolor, men för mig var det raka motsatsen. Matte och tekniska ämnen där man bara behövde förstå tog ingen tid alls. Liksom, förstå kan jag göra på fem minuter. Men att plugga in en massa fakta -- det tar ju tid.

Däremot på högskolan var det tvärt om. På Chalmers gick en hel del tid åt att plugga, men när jag läste Franska på Örebro universitet så lade jag ned kanske 15 timmar i veckan.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Tja, jag har varit lärare på prop-kursen i matte man går (det är frivilligt men i princip integrerat med nollningsperioden så alla går den) i samnand med att man börjar läsa till civilingenjör i uppsala och man repeterar det mesta (i alla fall mer än hälften) av det man gjorde på den gamla NT-matter (enligt uppgift ungefär mitt imellan matte A-D och A-E) och den kurser är på 12 tvåtimmarslektioner under två veckor.

Visst, det är skillnad mellan att repetera något man oftast kunnat någorlunda en gång i tiden och sedan glömt och att lära sig från grunden. Men jag har inga högre tankar om vad man lär sig på gymnasiets mattematik. Skulle jag styra skulle kraven vara mycket högre!

/Bjorn
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Då måste man ju fan vara utvecklingsstörd (och jag har såklart inget emot utvecklingsstörda, men de är generellt dåliga på gymnasiematte).
Tack för dagens skratt.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Att återvinna kärleken till hobbyn

Att poängen är olika mycket arbetsinsats på olika högskolor tror jag beror till stor del på olika ekonomiska situationer på högskolorna. Jag som pluggar på Chalmers har i princip schemalagd tid 8-17 varje dag, vilket ju inte alls är sant på handels göteborg och GU. Till viss del så är det väl olika traditioner och skillnad i vilken sorts kurs man läser, men det är nog inte bara det.

Sen är det inte bara mattekurser och sådant som betyder mer jobb en vad poängen säger, de mesta ovärda 1.5 poäng jag någonsin tagit var skissmodelteknik (där vi var schemalagda alla 1.5 poängen och alla jobbade minst lika mycket till, flera jobbade 4-5 gånger så mycket).

/Marcus
 
Top