Nekromanti Att återvinna kärleken till hobbyn

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
På senare tid har jag drabbats av likgiltighet inför rollspelande. Samma saker tragglas om och om, och man glider in i spelmässiga återvändsgränder. Det är inget unikt i detta, jag antar att vi alla drabbas av tvivel med jämna mellanrum, men den här är värre än vanligt.

Vad gör man när hobbyn inte ger glädje längre? Letar efter nya spel? Nya spelare? Nya sätt att spela?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
För mig var det upptäckten av indiespelen. Det är nya sätt att spela, och jag behövde inte vara spelledare längre (eftersom många är spelledarlösa). Det har till och med gått så långt att jag börjar få lust att spelleda igen, vilket jag inte haft på länge.

Se för övrigt den här tråden, där många ger sina tankar på hur man kan få en nytändning i hobbyn.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vad gör man när hobbyn inte ger glädje längre? Letar efter nya spel? Nya spelare? Nya sätt att spela?
tycker du svarat ganska bra på det själv men skulle du kunna utveckla lite mer i din tråd så blir det nog lättare att komma med ett vettigt svar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Man åker på konvent och träffar nya människor, testar nya spel och ser nya spelsätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Noir?

För mig kom vändningen när jag läste de konkreta speltipsen i Noir, skrivna an Jonas Ferry. Det startade en lavinartad process och jag har ännu inte hämtat mig. Det var över ett år sedan.

Det ska dock tilläggas att jag inte egentligen sökte efter en nytändning, jag ville bara ha lite cool input. Och det fick jag! :gremsmile:

Efter det slukade jag allt på The Forge och sedan gick det av sig självt.

http://www.indie-rpgs.com/articles/
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Vad gör man när hobbyn inte ger glädje längre? Letar efter nya spel? Nya spelare? Nya sätt att spela?
Ja.

Fejsa fakta: det är få förunnat att njuta av samma aktiviteter hela livet. Människan är ett nyckfullt kreatur, och behöver omväxling.

Just nu händer det mycket spännande inom hobbyn med diverse nytt tänkande, nya approacher och nya sorters spel. Det borde inte vara allt för svårt att hitta en vektor för självförnyelse.

- Kalle
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Som jag ser det finns det två vägar; antingen så söker du, precis som många andra föreslagit, nya spelstilar och spelsätt, eller så går du tillbaka till det som lockade dig att spela rollspel från början.

Så; framåt eller back-to-basics.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gick tillbaka till rötterna och började spela D&D igen. ..och BW. Fast det var nog att återupptäcka D&D, hur jävla kul det var att bara ha kul, som fick igång mig. Och det har även haft den bieffekten att jag testat "prettospel" som jag tidigare inte skulle rört vid med tång.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Ingen har nämnt att man ju faktiskt kan ta en paus från spelandet. Det har jag gjort och suget har kommit tillbaka ganska snabbt igen, säg efter 1-2 månader. Gör vad som känns rätt och inte vad du tror är rätt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Jag gjorde ett speluppehåll 1982-84 när universitetsstudierna krävde alltför mycket och ett 1997-2000 när vårt första barn var på gång.

Men när läget hade lugnat sig, återvände spelsuget.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
och ett 1997-2000 när vårt första barn var på gång.
Det barnet låg i ugnen länge :gremwink:

En paus var det bästa för mig i vilket fall. Jag kunde tänka på annat och sakta men säkert kom spelsuget tillbaka, starkare än det varit på mkt länge.
Nu har jag tex ofrivilligt tagit en paus på ca 1,5 månad och spelsuget är rätt enormt stort. Så känns en paus som rätt sak för dig, ta en paus.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
En adoptionsprocess tar lååång tid. Klicka på länken Faderskapets välsignelser så får du läsa om det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad gör man när hobbyn inte ger glädje längre? Letar efter nya spel? Nya spelare? Nya sätt att spela?
Well, jag skulle nog göra som såhär.
Först & främs skulle jag ta & sätta mig ner & göra en funderar på varför det inte är så lockande i nuläget med rollsepl. Tänka på vad jag vill med det hela, så at säga.
Jag skulle åxå ta & åka lite på konvent, just för att träffa andra spealre & spela med dem. Just at lira med totala främlingar har jag upplevt som välldigt spänande & utvecklande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Flyttad deltråd

Deltråden om hur krävande universitetsstudier kan vara har flyttats hit.

/tobias
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Pröva att spela med en ny grupp och ny stil. Själv tröttnar jag väldigt lätt ifall jag inte får variation i mitt spelande.

//Flurtis
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Tack för alla svar! Kanske bryta upp pausandet med ett konventbesök under våren är en vettig idé.
 
Top