Nekromanti Att återanvända namn, platser, personer, idéer etc.

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Fast i ett annat spel, annan värld, annan grupp. Hur ställer ni er till detta?
Jag är själv väldigt kluven till detta, jag kan tycka det är charmigt i vissa fall (sneglar på Final Fantasy & Legend of Zelda-spelen). Men jag känner även att det är lite tabu och vågar ofta inte återanvända diverse egenskapade aspekter från ett spel till ett annat. Jag skulle jättegärna blåsa nytt liv i en för närvarande död fantasyvärld jag skapade för ett halvt liv sedan, men vågar inte då jag upplever det som att jag "trampar på" min dåvarande grupps bedrifter som att de vore helt oviktiga. Löjligt jag vet, men det är så det är
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Jag tycker det är kul att låta namn ifrån andra spel göra 'cameos' typ. Fantasy personens namn kommer tillbaka i ett sci-fi spel som namnet på ett företaget. Känns som alla spelen är i samma universum, även om det inte är samma värld. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Bara återanvänd grejer. Der är som Moorcoock och hans Eternaln champion ide. Att sätta samma ideer i olika omständigheter gör bara att man kan utforska dem på ett djupare plan.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jag tycker det finns något väldigt tilltalande i att återanvända. Inte minst om de lyfts ur en kontext och stoppas i en annan. Och det kan egentligen vara vad som helst från små detaljer till övergripande teman.

Jag tänker ofta på hur Samuel R Delany återkommande låter sina huvudpersoner (av vitt skilda anledningar) vara barfota på ena foten och/eller ha väldigt grova, valkiga händer, med naglarna bitna aldeles för kort. Det rör sig alltså om helt olika personer i helt olika världar och berättelser. Men de adderar på något sätt ändå lager på varandra, förhåller sig till varandra, fast de existerar fullständigt skilt från varandra och endast har sin upphovsman som gemensam nämnare.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Själv snor och återanvänder jag allt som inte är fastspikat. I första hand saker som inte kom med i spel innan, men även välanvända scener/personer/föremål eller annat, oftast med en lätt makeover. Det är inget jag skäms över, jag ser det som en aldrig avstannande destileringsprocess.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det du beskriver som en risk att "trampa på" din tidigare grupp, Landrim, skulle jag nog snarare se som en hyllning.

Lägg till att det de spelarna gjorde kanske utspelades för en halv generation sedan. De barn som växte upp då, ser dina fd spelare som hjältar. De nya spelarna står i deras skugga (tills de, kanske, lyckas bättre.) Iaf om du mest vill återanvända platsen, inte spela "samma" äventyr.

Det går ju att göra lite skämtsamt, tex en "Jaynestown". Fast det funkar ju bäst om det är samma spelare - och det är väl rent av kanske precis vad du vill undvika?

Jag har vid några tillfällen återanvänt äventyrsupplägg eller plot-twists mm. Och det kan vara bra på flera sätt - det går att förutse vissa saker bättre, att "reparera" det som inte funkade så väl. Lättare att improvisera, tycker jag iaf, när jag vet "ett möjligt utfall". Det gäller bara att liksom hålla i minnet att det är inte samma spelare, det kommer inte att gå exakt likadant.

Mindre element, enskilda scener eller platser, återanvänder jag ofta - om ett "oplanerat" värdshus plötsligt behöver beskrivas i mer detalj, så varför inte använda samma som jag ägnat tid åt att faktiskt planera väl?

Men däremot kanske det inte är bra att planera att återanvända saker, ifall det känns - eller riskerar att upplevas (av spelarna) - begränsande. Det ska ju inte på något plan bli mer "rälsat".
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Sapient;n149796 said:
Det du beskriver som en risk att "trampa på" din tidigare grupp, Landrim, skulle jag nog snarare se som en hyllning.

Lägg till att det de spelarna gjorde kanske utspelades för en halv generation sedan. De barn som växte upp då, ser dina fd spelare som hjältar. De nya spelarna står i deras skugga (tills de, kanske, lyckas bättre.) Iaf om du mest vill återanvända platsen, inte spela "samma" äventyr.
Det jag menar med att det känns som att jag trampar på de tidigare hjältarnas bedrifter är just att deras avtryck på världen var väldigt påtagliga (världen gick under i slutet av kampanjen). Och när jag funderat över att låta den nya kampanjen utspela sig i en alternativ tidslinje, före eller under den ursprungliga gruppens äventyr så känns det som att deras bedrifter inte räknades eller var helt oviktiga.

Jag inser att jag är löjlig som känner så.

Vad jag har funderat på är att bygga om världen så att inte bara tidslinjen är alternativ utan även världen är en alternativ version av den tidigare skulle kunna fungera för min del
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Det finns alltid en pub som heter Den Flygande Galten i mina spel. Oavsett setting. Använd den gärna. Låt galten flyga fritt till andras spel, likt den flugit mellan mina.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Landrim;n149803 said:
Det jag menar med att det känns som att jag trampar på de tidigare hjältarnas bedrifter är just att deras avtryck på världen var väldigt påtagliga (världen gick under i slutet av kampanjen). Och när jag funderat över att låta den nya kampanjen utspela sig i en alternativ tidslinje, före eller under den ursprungliga gruppens äventyr så känns det som att deras bedrifter inte räknades eller var helt oviktiga.
"Du menar 'drömmarna'? Alla har dem. Du vet, de där spöklika drömmarna om att det kommer en grupp äventyrare som får världen att gå under. Ja, det är väldigt märkligt att alla medvetna varelser i världen verkar ha exakt samma dröm, då och då. Men... Det är väl något som gudarna har ställt till med? Eller något annat av världens mysterier som lärda män kan grotta ned sig i under åratal, medan vi som måste slita för brödfödan faktiskt inte har tid att ägna oss åt sådana meningslösheter..."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Mina kampanjer börjar ofta med att gruppen dödar den förra äventyrar gruppen som jag spellede i den settingen.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n149877 said:
Mina kampanjer börjar ofta med att gruppen dödar den förra äventyrar gruppen som jag spellede i den settingen.

Snälla, snälla, snälla du, säg att du utan att berätta varför, bjuder in den nya gruppen som gäster till den gamla gruppen, sen dödar dem och fortsätter med "ni kan gå nu"

Eller typ en Battle Royal mellan grupperna. Tror jag skulle bara bli helt shockad och sitta där med öppen mun och undra hur det där gick till.

Kan se framför mig också, man kör vidare lite, sen möter man 4-5 stycken längre fram på vägen... Man ser dem på håll, men någon börjar snegla lite på nykomlingarna. Sakta men säkert börjar alla titta på dem och undrar varför de ler osv.. Tankar som "Men de är ju fem stycken, det är bara 4 på vägen.. Men det kan ju inte.. Nä det vore konstigt.. Alltså, han skulle väl ändå inte..?"

:p
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
.113;n149884 said:
Snälla, snälla, snälla du, säg att du utan att berätta varför, bjuder in den nya gruppen som gäster till den gamla gruppen, sen dödar dem och fortsätter med "ni kan gå nu"

Eller typ en Battle Royal mellan grupperna. Tror jag skulle bara bli helt shockad och sitta där med öppen mun och undra hur det där gick till.

Kan se framför mig också, man kör vidare lite, sen möter man 4-5 stycken längre fram på vägen... Man ser dem på håll, men någon börjar snegla lite på nykomlingarna. Sakta men säkert börjar alla titta på dem och undrar varför de ler osv.. Tankar som "Men de är ju fem stycken, det är bara 4 på vägen.. Men det kan ju inte.. Nä det vore konstigt.. Alltså, han skulle väl ändå inte..?"

:p
Varför inte köra mindfuck av alltihop, grupp A blir medveten om en annan grupp (B) som får äran för saker som ständigt överskuggar grupp A. För att inte visa sig sämre så försöker grupp A hela tiden göra allt mer storslagna saker för att visa sig bättre än grupp B, men lyckas aldrig med detta. De får en möjlighet att resa bakåt i tiden för att sätta käppar i hjulet för grupp B och ta åt sig äran för deras bedrifter innan grupp B får chans att göra vad de gjorde. Men fram emot slutet så inser grupp A att det var deras framtida och höglevlade jag som var grupp B hela tiden och genom att hindra grupp B från att genomföra sina storslagna bedrifter så har grupp A gått och blivit grupp B, som i sin tur retar upp grupp A. Som i sin tur reser bakåt i tiden för att ta åt sig äran innan grupp B hinner göra det, men som sedan inser att de blivit grupp B. Som i sin tur retar upp grupp A som reser bakåt i tiden för att ta åt sig äran innan grupp B hinner göra det...
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Guran89;n149823 said:
Det finns alltid en pub som heter Den Flygande Galten i mina spel. Oavsett setting. Använd den gärna. Låt galten flyga fritt till andras spel, likt den flugit mellan mina.
Själv har jag alltid med värdshuset "Katten och gurkan" nästan standardnamn på värdshus i mina värdar. i alla fall så länge inte värdshuset spelar någon viktigare roll i äventyret. utan är mer ett av de "dussin värdshus" som äventyrarna tar in på titt som tätt.

Är rätt säker på att jag stulit det namnet från någonstans. Men kan för mitt liv inte komma ihåg varifrån
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,154
Reddokk Fheg;n149988 said:
Är rätt säker på att jag stulit det namnet från någonstans. Men kan för mitt liv inte komma ihåg varifrån
En eller annan video på internet, kanske?
 
Top