Nekromanti Atlasboxen

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Är det bara jag som har missat det eller har det inte skrivits något om Atlasboxen efter releasen(något inlägg om fjärran riken bara)? Är kartorna något vettigt eller det är bara ett hopplock från tidigare släppta moduler?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Kartorna är, förutom de som medföljer Geografica och Fjärran riken: En översiktskarta som visar allt samt de två handritade kartorna som även finns i Spelarens handbok. Sammanlagt sex lösa kartor.

Dessutom finns ju karthäftet, och det enda gamla i den är norra stjärnkartan.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nej, du har inte missat något. Att Atlasboxen inte renderat en massa kommentarer är nog för att den känns mest... "jaha...". Åtminstone om man har Geografica Mundana sen tidigare, annars är boxen kanske värd pengarna. Det material som är extra är dock inte särskilt spännande, Fjärran riken är som sagt mest en massa likartade riken och inte särskilt väl beskrivna. Förutom innehållet i den är det dåligt vad gäller språket - hackiga stycken som ser ut att vara inklippta från en längre text utan någon ansträngning att få flyt i texten efter redigeringen, t ex.

Bland de extra kartorna som är med finns några mindre detaljerade ark som ska vara gjorda av någon mundansk kartritare. De funkar ju som handouts till spelarna men det hade ju varit så mycket roligare om de varit felaktiga och skiljt sig lite från hur Mundana egentligen ser ut.

Encyklopedin har jag inte ägnat så stor uppmärksamhet än (känns inte helt friskt att sitta och läsa uppslagsverk a-ö...), men den kommer nog ha sin funktion framöver, t ex för att snabbt få något att gå efter om spelarnas RP slår färdighetsslag i olika kunskapsfärdigheter.

I slutändan så känns boxen mest som en "bra att ha"-pryl men det som kunnat bli det mest spännande och extra för oss som redan har GM blev inte särskilt lyckat (dvs Fjärran Riken).

Mvh / Phelan
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Mest prisvärda modulen hittills...

...är IMHO den i boxen inkluderade Encyklopedia Mundana . I den finns information från var enda hittills publicerad modul samt från ett par hittills inte publicerade moduler (typ Drakar och Cirefalier). Alltihopp i text som är så komprimerad att den motsvarar nästan hela Eon 2:s grundbok! Vad mer kan man begära? Är det något man undrar över är det ju bara att slå upp det i encyklopedian...

Ljusetsriddare - som nog var en av de absolut första i landet att lägga beslag på denna prisvärda modul då han våldgästade neogameskontoret samma dag som de kom från tryckeriet...
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
jag och min spelgrupp tycker att Atlas boxen var ett kanon inköp...
GM: Vi väntade med denna modul tills den kom i boxen, så därför fick vi en hel del extra kul till tillvaron. Går inte riktigt att klaga på den... Mer om cirefalierna och consabers kolonier saknas dock.
FR: Inte så bra, jag diggar Menon-Aun och Lalastra(mansgris), kryddöarna är ganska interessanta oxå allt annat rent ut sagt suger... den borde ha X antal sidor till, och lite mer tanke bakom.
antalet riken är oxå typiskt för få... det känns som det bara måste finnas flera... Varför sket dom i Taupernas dal föresten?

EcM: Väldigt bra, man kan sitta och hoppa runt i den och få tonvis med "ahan". T.ex. hur alla olika pseudodrakar serut.
SPOILER??------------------------------------------------------------------------------------------------------------OBER minus är dock att garandoriska(sp?) tideräkingen börjar vi "katastrofen" något man inte kan hitta referenser till någonstanns i boken, eller i Geografica. man kan väll gissa att det har med "den sjunkna kontinenten" att göra. men jag stör mig iaf på mörkläggningen...

KARTOR: Helt OK, samma med karthäftet.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Rätt tråkigt för oss som redan hade GM

Fjärran Riken var ju precis inte något att hänga i julgranen. Snygga kartor dock, och en fin uppslagsbok :)

Mvh Victor Palm...

...Fyrahundra kronor fattigare.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
För de som är nyfikna på drakarboken...

...så kan jag nämna att jag skrev ca: 7-8 wordsidor med komprimerat material från den kommande drakarboken som jag lyckades klämma in i Encyklopedian. Ni kan finna typ:

Namnen och en mycket kortfattad beskrivning på hela 30 stycken av Mundanas kända drakar
En kortfattad beskrivning på samtliga av de nio raserna av pseudodrakar
En hela massa av "drakliga" begrepp och uttryck
Några kända litterära verk berörande drakarna
Lite smått och gott från hemlighets kapitlet...

Så för er som är nyfikna så är det bara att leta på... :gremwink:
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Själv gillar jag boxen ganska bra, speciellt som den är ganska billig jämfört med att köpa GM och de andra modulerna för sig.
GM är välskriven, och det är kul att få bra "täckning" på Ebhron, Forion och Stora Arkipelagen. [Fast det visste så klart alla andra, som redan hade den modulen...]
Fjärran Riken är lite tunn, det kunde gott vara lite mer info om rikena, och kanske lite mer påtänkt också. Kul dock att Menon-Aun och Tarhai inte blev kopior av Kina och Japan som vissa fruktade.
Men Encyklopedia Mundana tar nog priset som bästa modul i boxen, speciellt som där finns info från ett antal ej utgivna moduler, om drakar, demoner och annat kul.

Ja, det var väl vad jag hade att säga. Boxen rekommenderas!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Godisverket Encyklopedia Mundana

Men Encyklopedia Mundana tar nog priset som bästa modul i boxen, speciellt som där finns info från ett antal ej utgivna moduler, om drakar, demoner och annat kul.
Sannerligen! Dessutom råkar jag känna till att det lyckats trilla in en och annan hemlighet från resterande delarna av Mundana världen plus en del allmäna förtydlingar och kompletterande material till redan utgivna moduler.
Med andra ord finns där en massa godis för den som orkar läsa i marginalerna. Å andra sidan finns där några förargliga fel också men de ska jag nog kunna leva med... :gremgrin:
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
En godbit...

...är ju till exempel det subtila tillägget till beskrivningen av De övergivnas armé (sid 16). Var det Nallos idé, eller? :gremgrin:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Det enda..

... som jag tyckte var lite synd var väl det att kartorna över Consaber och Asharina-halvön inte ingick. Mina är stulna eller borttappade - vilket som än kommer först.

Men det var inget fel på den alls.. gillar karthäftet mycket, lättare att se vart det bor vad och vart som det är högmagiskt osv.

En sak jag inte riktigt känner mig hemma med är det att kartan verkar bara bli större och större.... det kan förstöra allt. Snart sitter vi med en tjugosex gånger två meter karta och försöker hitta vårt "gamla" Mundana.

Spoiler nedan?
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Men jag är lite skeptisk emot det här med "ödlehumanoider" som verkar bo till vänster på kartan. </font></td></tr></table>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Låter vansinnigt

Tja, det faktum att ett spel har blivit så omfattande att man måste skaffa en uppslagsbok för att kunna spela det ordentligt får åtminstone mig att rygga. Hur praktisk uppslagsboken än må vara.

/Vulf
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vansinne eller partiskhet?

Tja, det faktum att ett spel har blivit så omfattande att man måste skaffa en uppslagsbok för att kunna spela det ordentligt får åtminstone mig att rygga. Hur praktisk uppslagsboken än må vara.
Ok, det är inte första gången jag ser dig kritisera Eon men så är det ju uppenbarligen inte heller ett av dina favorit lir...är det slump måhända att ett av dina favorit spel råkar vara dess största konkurent på marknaden som dock ännu inte har riktigt samma omfång i böcker? För om det här är en smaksak vi diskuterar så lär vi ju inte komma någon vart...

Vad beträffar ditt påstående att man skulle behöva Encyklopedian för att kunna spela så undrar jag på vilka grunder du bygger det? Har du provat att spela eon i nuläget och vad är det i så fall som skulle vara såpass omöjligt att gestalta utan ett uppslagsverk? Och vem är det egentligen som hävdar att man måste skaffa ett uppslagsverk för att kunna spela spelet (utom dig själv det vill säga)?

Vad mig beträffar så är det min erfarenhet att extra böcker knappast behöver göra ett spel mer komplicerat. Tvärtom kan du med hjälp av nya moduler råda bot i så väl förvirring samt erbjuda färdiga paket lösningar för den villrådige spelledaren (som exempelvis inte orkar med att dikta upp ett helt land från grunden som skall va föremål för dennes kampanj).
För den stackars sate som i hybris vill veta precis ALLT om favoritspelet så innebär ju förstås varje ny modul på marknaden ytterligare studier. För en sådan person kan ju encyklopedian vara guld värd - fast något säger mig att ni inte tillhör denna skara?

Så om det är tillgången på böcker som skrämmer dig min vän, låt oss då inte hoppas att favoritspelet ditt gör samma sak som dess föregångare för då drabbas det ju inom sinom tid av samma öde som du nu kallar vansinne, och tänk vad hemskt då har du ju plötsligt fått mer av världen du gillar... :gremcrazy:

Ljusetsriddare - som inte begriper varför det skulle vara vansinnigt...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Låter vansinnigt

Tja, det faktum att ett spel har blivit så omfattande att man måste skaffa en uppslagsbok för att kunna spela det ordentligt får åtminstone mig att rygga. Hur praktisk uppslagsboken än må vara.
Vad grundar du det på ?
Eon grundreglerna ÄR så komplet att det går att spela allt från magiker riddare. Alla viktiga raser dvärg, alv, Tirak, människa utan problem.

Allt det andra som finns är bara Extra godis som inte behövs igentligen men som är fyllda av INSPERATION.

Grundreglerna i Eon innehåller faktist MER fakta om spelvarelser magi och regler än många andra rollspel grundregler gör så faktum ÄR att man får MYCKET för pengarna när man köper Eon..

:gremsmile: :tekopp:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: Låter vansinnigt

"Grundreglerna i Eon innehåller faktist MER fakta om spelvarelser magi och regler än många andra rollspel grundregler gör så faktum ÄR att man får MYCKET för pengarna när man köper Eon.."

I min Eon2-grundregeöbok jag har här, finns inte en rad om varelser eller raser, inte en rad om världen. Är det vad man kallar en komplett grundbok med "spelvarelser magi och regler"?

Jag inhandlade Eon2 för tre år sedan för tvåhundratjuttionio riksdaler och jag fick 300 sidor tabeller och regler. Det kanske är "MYCKET för pengarna" men det är inte komplett. Någonstans.

Egentligen håller jag med Vitulv. Ett uppslagsverk ska ska inte behövas till ett enskilt rollspel. Men på ett sätt håller jag inte med Vitulv. Uppslagsverket behövs och det är egentligen den enda modulen jag skulle betala för.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Partiskhet?

Ok, det är inte första gången jag ser dig kritisera Eon men så är det ju uppenbarligen inte heller ett av dina favorit lir...är det slump måhända att ett av dina favorit spel råkar vara dess största konkurent på marknaden som dock ännu inte har riktigt samma omfång i böcker? För om det här är en smaksak vi diskuterar så lär vi ju inte komma någon vart...
Tja, om du hittar något spel (som jag har spelat) som jag inte kritiserat här på forumet så är du duktig. Huruvida DoD är mitt favoritspel eller inte har knappast med min inställning till Encyklopedia Mundana att göra. Och du kan väl förresten inte på allvar mena att man inte kan kritisera sina favoritspel?

Och du, det är knappast "en slump" vilket favoritspel jag har. Jag förstår inte vad du menar. Skulle blotta anledningen till att jag kritiserar Geografica Mundanas funktion vara en reaktion på att jag tycker om ett annat spel? Nej, jag bygger inte mina värdegrunder utefter DoD eller något annat rollspel över huvud taget. Jag tänker själv istället och väljer att inte tycka om något förbehållslöst bara för att det står Eon på framsidan.

Vad beträffar ditt påstående att man skulle behöva Encyklopedian för att kunna spela så undrar jag på vilka grunder du bygger det?
Att den finns? Om det inte fanns ett behov av den skulle den aldrig släppas? Måste var kanske att ta i, men uppenbarligen börjar Eon (eller skall jag skriva Mundana?) bli oöverskådligt eftersom man väljer att släppa modulen över huvud taget.

Har du provat att spela eon i nuläget och vad är det i så fall som skulle vara såpass omöjligt att gestalta utan ett uppslagsverk?
Nej, jag har inte spelat Eon på några år. Jag tappade sugen redan då för jag tyckte att det började bli oöverskådligt (åter igen, Mundana, inte Eon i sig).

Så om det är tillgången på böcker som skrämmer dig min vän, låt oss då inte hoppas att favoritspelet ditt gör samma sak som dess föregångare för då drabbas det ju inom sinom tid av samma öde som du nu kallar vansinne, och tänk vad hemskt då har du ju plötsligt fått mer av världen du gillar...
Jag är inte din vän, och den nedlåtande tonen kan du stoppa upp.
Du verkar ha hängt upp dig på att jag inte gillar Eon. Fråntar det mig rätten att kritisera spelet då? För att förtydliga ännu en gång så är det knappast på grund av att jag gillar DoD som jag tycker att en uppslagsbok är en bizarr produkt till ett rollspel. Skulle vilket annat rollspel som helst erfodra samma typ av modul så skulle jag totalsåga det.

Vad mig beträffar så är det min erfarenhet att extra böcker knappast behöver göra ett spel mer komplicerat.
Vad mig beträffar så betyder fler böcker mer att bläddra i. Och det är sällan något posititvt när man försöker spela rollspel.

/Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Låter vansinnigt

Vad grundar du det på ?
Eon grundreglerna ÄR så komplet att det går att spela allt från magiker riddare. Alla viktiga raser dvärg, alv, Tirak, människa utan problem.
Har du läst mitt inlägg över huvud taget? Jag har inte skrivit att Eon inte är komplett. Snarare tvärtom, det har skrivits så mycket att man uppenbarligen måste ha en uppslagsbok för att hitta det man letar efter.

Grundreglerna i Eon innehåller faktist MER fakta om spelvarelser magi och regler än många andra rollspel grundregler gör så faktum ÄR att man får MYCKET för pengarna när man köper Eon..
Jo, jag vet att det innehåller mer regler än de flesta andra böcker. Jag är tveksam till att detta är bra. Men innehåller det mer info om varelser och magi? Gissade du eller är det så? Mer än vilka spel? Jag kan inte komma på så många utan tycker snarare att Eon ligger på någon sorts standardnivå vad det gäller info om spelvarelser och magi.

/Vulf
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Rätten att kritisera...

Du verkar ha hängt upp dig på att jag inte gillar Eon. Fråntar det mig rätten att kritisera spelet då? För att förtydliga ännu en gång så är det knappast på grund av att jag gillar DoD som jag tycker att en uppslagsbok är en bizarr produkt till ett rollspel. Skulle vilket annat rollspel som helst erfodra samma typ av modul så skulle jag totalsåga det.
Om man bara fick kritisera det man gillar skulle det knappt inte finnas någon media debatt. Argumentet du gillar inte spelet håller inte.

Totalt intetsägande inlägg men så kn det bli ibland på natten....

Tobbe. Håller med trotts att han gillar eon och inte gillar vitulvs ton...
 
Top