NYHET Atlas Lovecraft

Oscar Silferstjerna

Vadå Vasp?
Den här boken finns ännu bara på franska (tror jag), men innehåller ett antal kartor med text på engelska. Någon här som har skaffat boken? Detta är alltså inte en rollspelsprodukt, men jag tror att en hel del av materialet kan användas på det sättet. Svårt att inte bli sugen!

P. S. Bokens kartograf Laurent Gontier skriver i ett FB-inlägg i gruppen H. P. Lovecraft att han hoppas att även någon utländsk förläggare vill ge ut boken. Kanske är rentav någon i Sverige sugen att ge ut en engelskspråkig översättning? Eller vad säger ni på Eloso, @adrian_of_arcane_lore? Det är förmodligen en bok med viss kommersiell potential.

Det franska förlagets text:

”This unprecedented atlas offers to bring Lovecraft’s fictional locations to life, combining meticulously crafted maps, architectural plans, archival documents and original artworks.

From sketches of the Antarctic expedition from At the Mountains of Madness, to marine surveys of the submerged city of R’lyeh, through topographic renderings of the Nameless City, the book provides countless geographical and cartographic representations of the iconic locations in H.P. Lovecraft’s universe. Readers will discover Providence and Massachusetts as Lovecraft knew them, as well as detailed city maps of Arkham, Innsmouth, Dunwich and others.

Enhanced with period photographs and original illustrations, this unique volume offers a coherent visual reading and spacial logic of Lovecraft’s stories, while also providing readers with an additional key to grasping its significance, depth, and underlying horror.
  • A unique dive into the Cthulhu
    Mythos: a must-have for SFF,
    horror and RPG fans
  • Striking topographical accuracy
    and thorough historical research
  • Numerous early 20th-century
    American photographies
    and illustrations inspired
    by cosmic dread”

Last edited:
Ja detta vore verkligen något för Eloso! Jag kan ställa upp som översättare om en sån behövs...!

Jag tolkar tystnaden i den här tråden som att Eloso helt enkelt har fullt upp med andra projekt. Men nog borde det finnas andra svenska förlag som skulle kunna vara intresserade? Exempelvis Hastur Förlag. Eller kanske ellerströms. De har ju båda gett ut andra Lovecraft-grejer.

Last edited:
Det kan hända att bokens upphovsman och Atomic Overmind Press håller på att etablera kontakt för en engelsk utgåva:

Jag hade helt glömt bort Kenneth Hites Tour de Lovecraft, som nämns i FB-posten du länkar till, men ser att jag tydligen har skrivit om den boken tidigare här på forumet.

Video med unboxing av denna bok:

Edit: Jag hajar att det kan framstå som något off topic att plötsligt posta om en annan bok i den här tråden. Men förläggaren från Atomic Overmind Press tänker sig alltså de här två böckerna skulle kunna komplettera varandra.

Last edited:
Back