Nekromanti Atlantis, och sen?

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Arbetet med Atlantis drog ut mer än lovligt på tiden, men nu är häftet korrekturläst, speltestat och klart så när som på åtta illustrationer. När dessa levererats och monterats skickas Atlantis på tryck.

Då är frågan, vilken modul skulle vara av intresse härnäst? De vi har liggande, i varierande grad färdiga, är:

1. Masona - en komplett spelvärld till Äventyr. Det finns en gratisversion på hemsidan, men i den tryckta versionen finns det mängder med nytt material och kartor.

2. Trolldom - ett häfte om magiker, trollformler och magiska artefakter.

3. Monster II - ännu mer monster till Äventyr. Alla bilder (utom omslaget) är klara till denna, men en del text saknas.

4. Sagoberättaren - tips och stöd till sagoberättaren.

5. Pirater & plundrare - materialet till denna svämmar över och måste stramas åt. Men mycket är klart.

6. Spelarens bok - massor av matnyttigheter för spelfigurerna.

7. Super Woo! Bara ett arbetsnamn och egentligen inte ett supplement utan ett eget spel, om superhjältar i Sverige!

Tanken är väl att alla dessa ska ges ut, men tiden räcker inte till för att skriva klart alla böcker i år, så jag räknar med en eller kanske två av ovanstående moduler i år.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
5 och 6 tycker jag faller bort för det redan finns. Masona vore roligt tycker jag och även Sagoberättaren (i synnerhet om den tar upp mer konkreta råd på erfarenheter att spela med barn).
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Jag förmodar att du syftar på Pirater! (Eller Sjöfarare & pirater till Eon?) Jag har faktiskt inte tittat på spelet, men förmodar att det riktar sig till en helt annan åldersgrupp, så piratsupplementet kommer även om det kan ta tid.

Masona mår dock ganska bra och får just nu ett välbehövligt tillskott av kartor över städer och andra intressanta platser.

Angående Sagoberättaren. Det låter som en intressant tanke, har faktiskt inte alls funderat över den vinkeln tidigare. Kanske skulle ta och viga ett kapitel åt den vuxne sagoberättaren också, har bara sett det från nybörjarens synvinkel tidigare, alltså barn som Sagoberättar för andra barn. Tack för ett bra tips!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Jo, det är två helt olika målgrupper angående Pirater. Men med det, Sjöfarare & pirater och Kopparhavets kapare finns det en del material redan för den äldre målgruppen. Eftersom jag själv inte har barn kan jag ju inte svara ur det perspektivet, men tanken var så klart att jag intresserades mer av det som var specifikt för Äventyr och samtidigt kändes nytt (för mig). Ser man bara till den yngre målgruppen är det ju något helt annat. :)

Oh! Coolt att du tänkt med speltips åt den unge spelledaren. Hade inte ens tänkt på den vinkel, det är ju också skithäftigt! Det vore riktigt trevligt med tips för båda. För den unge som får det som behövs och för den äldre vad som skiljer sig. Är ju bra om man som äldre inte skrämmer bort yngre spelare första gången för man tänker på dem som gamla spelare. ;)
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Då det gäller spel med barn så är min erfarenhet att man inte ska spela för länge, inte vara för rigid då det gäller regler, barn gillar att improvisera och ser annorlunda på saker och ting än vi. Man måste vara väldigt lyhörd så att man tillsammans kan ta äventyret framåt, ä en om man som vuxen får försöka att styra upp det hela. Sen viktigast av all, sluta när de fortfarande har kul! Då kommer de tjata om att få spela igen :)
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Då det både här och mailledes verkar vara en spelvärld som efterfrågas går vi in i fas två med Masona nu. Uppdateringar kommer i en särskild tråd.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
1. Masona - en komplett spelvärld till Äventyr. Det finns en gratisversion på hemsidan, men i den tryckta versionen finns det mängder med nytt material och kartor.
Texten till Masona är nu i stort sett klar. Det ritas kartor för brinnande livet och jag ska se över bilder som behövs. Det kommer att finnas en mängd infallsvinklar, sagoförslag och även en färdig saga att spela. Masona är anpassad för spelare från sju år, precis som regelhäftet Äventyr, men jag föredrar att kalla denna för en allålders modul.

2. Trolldom - ett häfte om magiker, trollformler och magiska artefakter.
Trolldom är på gång och jag har pratat med en annan skribent för denna bok. Det blir den första modulen till Äventyr som skrivs av någon annan.

3. Monster II - ännu mer monster till Äventyr. Alla bilder (utom omslaget) är klara till denna, men en del text saknas.
Monster II är skrotad, men eftersom alla monster redan är klara med texter och bilder har jag valt att stycka upp boken och inkludera monstren i andra moduler (tex Atlantis, Masona och Pirater & plundrare).

4. Sagoberättaren - tips och stöd till sagoberättaren.
Sagoberättaren går långsamt framåt, mest för att de andra expansionerna tar mycket tid i anspråk.

5. Pirater & plundrare - materialet till denna svämmar över och måste stramas åt. Men mycket är klart.
Efter att ha svällt till enorma proportioner, lagts på is och sedan fått smaka på rödpennan är Pirater & plundrare (alternativt byter vi till dotterns namnförslag Pirater & havsmonster) på gång igen.

6. Spelarens bok - massor av matnyttigheter för spelfigurerna.
Precis som boken för sagoberättaren går detta långsamt då tiden inte riktigt vill räcka till.

7. Super Woo! Bara ett arbetsnamn och egentligen inte ett supplement utan ett eget spel, om superhjältar i Sverige!
På Super Woo! återstår det ett kapitel om hemligheter, ni vet sådana som superhjältar har; hemliga identiteter och annat, samt i stort sett alla illustrationer. Spelet baseras på Äventyrs regelsystem, men det är en hel del som skiljer sig åt. Här finns svårighetsgrader, färdigheter och en del annat smått och gått. Super Woo! får etiketten 10 år och uppåt, men är avsett som ett allåldersspel som du kan komma igång att spela på rasten, en vardagskväll eller vid något annat lämpligt tillfälle.

Nytt är också en fantasykampanj i nutidsmiljö som spinner vidare på händelserna i romanen Gudasagorna (om ni missat den finns den att köpa hos webbokhandlarna, i min Widgetshop eler direkt av mig). Där är vi några kloka huvuden som slagit oss samman. Man kommer inte behöva Äventyrs regelbok för att spela denna, allt som behövs kommer att ingå i boken. Än så länge har kampanjen inget namn,

En annan nyhet är att Äventyr under 2014 kommer att gå ifrån Print on Demand till större upplagor.
 
Top