Nekromanti Ataxatropi

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Lyfter ut den här frågan från annan tråd. Jag har en ataxatropiker i gruppen. Vad jag/vi kunnat läsa oss till ur de gamla magisystemet kunde inte ataxatropiska dissipationer kontrolleras. Gäller detta fortfarande?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
I grunden här antog jag väl att just "denna" (icke specifik besvärjelse) kaos magin slungas mot en (och inte bara uppenbarar sig på platsen där målet är), för att en "omdirigering" skulle kanske funka.

Så min tanke blev en undran (eftersom kaos magi kanske är "okontrollerbart") om det inte helt enkelt gick att "rikoschettera", eller "rutschkana", en slungad kaos magis bana bort från en själv... eller mot ett annat mål.

Men som sagt, detta är ju bara om magin i sig själv är en slungad typ av magi. Om det är en punk/mål-uppenbarad/manifesterad (eller vad man nu än kan kalla det) typ av magi, då funkar ju inte "omdirigering". Då kanske det skulle handla om att "förflytta" den bort från sig själv på något sätt... eller kanske något som att "punktera" kaos magin på väl valda "ställen" i magin, så att de mer allvarliga effekterna av magin "pyser ut" i fel riktningar, eller tappar "styrka" eller något, när den väl går av.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
En intressant tanke. Helt klart.

Men det hade jag nog tolkat som en typ av dissipation. Alltså ett hanterande av magin i fråga. Och, åtminstone i Eon III, så var det inte möjligt men ataxatropin. Men det är en intressant avart av det hela du tar upp och jag skulle nog kunna tänka mig en magiker någonstans i Mundana som forskat och försökt på det en hel del. Månne ett äventyrsuppslag...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Ett sätt att kontrollera ataxotropi vore att transformera det till något som går att kontrollera, eller så kan man se det som att man slår ett "kontrollera-slag" för att skademinimera ataxotropin. I vilket skulle jag nog inte låta ataxotropi vara regelmässigt omöjligt att kontrollera, däremot kan man låta dissipationstabellen för ataxotropi vara extra hårt och kanske ge ett avdrag i försök att kontrollera den.
 
Top