Nekromanti Ataxatropi = nödvändighet = Farligt

Praetori

Warrior
Alla besvärjare/magiker/SL känner förmodligen till ataxatropins nödvändighet. Dock har jhu ataxatropi den lilla farliga egenskapen att den ej går att dissipera kontrollerat.
Detta skapar en hel del farliga konsekvenser.

Min primära fråga/huvudbry är: När ataxatropi dissiperar okontrollerat får besvärjaren +Ob2T6 på alla slag mot PSY inom filament/antal rundor efter den okontrollerade dissipationen. Magikern måste jhu klara ett slag motsvarande filament antal T6 mot PSY för att inte förlora ett quadosh. Får magikern då slå sitt PSY slag omodifierat (eftersom alla svårigheter och skador egentligen inte börjar verka förrän i slutet av rundan), eller lägger man till de 2 T6orna direkt (vilket drastiskt ökar risken för quadoshförlust)?

Fråga 2.
Effekten Riva Väv specifierar att filamenten i den besvärjelse som rivs "dissiperar kontrollerat". Ataxatropin dissiperar alltid okontrollerat (då det ligger i aspektens natur), vad gäller?
Drabbar den okontrollerade dissipationen närmsta varelse (såsom artefakter), eller vad?

Då en magiker går runt med en 10-20 magnituder i aktivverade personliga besvärjelser å nån lägger riva väv, och magikern fumlar med PSY slaget....så tynar han typ bort.

Effekten riva väv kan alltså bli en farlig offensiv besvärjelse (förutsatt att den man lägger den på har en del aktiva besvärjelser).

Min egen åsikt är att alla hemska saker jag beskrev torde vara de regeltekniskt riktiga.

För att tillföra lite mera så kan ni jhu tänka på en ny effekt oxo. Den kallas "......" och är en försåtsminering för besvärjelser, den är ataxatropiskt och gör att samtliga filament i besvärjelsen dissiperar okontrollerat om någon försöker manipulera väven (riva den).

Hjalle

Swashbuckler
Tänkvärt. Tror jag skall börja köra med +Ob2T6-slaget mot PSY när man skall se om Qadoshförlust uppstår - min spelares magiker har varit alltför oförsiktig på sista tiden... :gremwink:

-Hjalle, elak.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har jag inte haft nog med otur på senaste tiden?
Fumlade med en transformering utav fyra filament och inte nog med att dom blev kronotropi, utan dom dublerades också... och vem fan kan lyckas med Ob8T6 mot qadosh? så på fyra sek så var min magiker 16 år äldre.
+8år på grund av att det var kronotropi och ytligare +8år på grund av qadoshförlust.

//Vicotnik som börjar ogilla alla Hjalles elaka ideer

Syeth-hd

Warrior
Då en magiker går runt med en 10-20 magnituder i aktivverade personliga besvärjelser å nån lägger riva väv, och magikern fumlar med PSY slaget....så tynar han typ bort.
nej, inte riktigt. Effeken påverkar bara 1 annan effekt åt gången
n. så om en magiker har 10 effekter på sig så skulle bara 1 upplösas.

vid okontrollerad dissipation så tycker jag det är en tolknings fråga. får man qadoshförlust direkt och modifikationen rundan efter, eller om man kastar om lite? personligen tycker jag att ataxatropi är tillräkligt riskfyllt så att det räcker och blir över.

att riva väv på ataxotropiska besvärjelser ska orsaka okontrollerad dissipation låter korrekt. men jag tror inte att det var meningen att den skulle användas på det sättet. i så fall skulle effekten bli inbalanserad. men vill man utnyttja luckor i reglerna så bryr jag mej inte.

Praetori

Warrior
Självklart lägger man riva väv med areaeffekt, då torde den appliceras på samtliga effekter inom arean. Hur fungerar det annars? Vilken effekt rivs först, lägst magnitud? Om det är flera av samma magnitud då?

Archelon

Veteran
För att tillföra lite mera så kan ni jhu tänka på en ny effekt oxo. Den kallas "......" och är en försåtsminering för besvärjelser, den är ataxatropiskt och gör att samtliga filament i besvärjelsen dissiperar okontrollerat om någon försöker manipulera väven (riva den).

Varför ataxa? tycker det har fullt tillräckligt med efftekter. Dessutom förstår jag inte det kaosiga i din effekt... nåja, annars var det helt okey.
Här har du en av mina egna som skulle kunna råka användas som manipulerande effekt.

Magi Migration
Nomotropi 1+, beröring, momentan
Flyttar en besvärjelse eller effekt med magnitud under eller lika med denna effekts magnitud till ett nytt tillåtet mål inom besvärjelsens räckvidd. Exempel: om magikern håller ett föremål i var hand kan han flytta en besvärjelse som påverkar ena av dem till den andre.

nordan

Swordsman
Det torde vara så att areaeffekt inte kan användas med alla effekter. Vart gränsen går är dock svårt att säga. Min åsikt.

Syeth-hd

Warrior
Det torde vara så att areaeffekt inte kan användas med alla effekter.
rätt. annars skulle man ju kunna råfuska och kasta skärpa som provisorisk på dom 10 vapen som ligger där, fastän man bara kan ha 1 st av samma effekt aktiv åt gången. (har man osynlighet på sig själv så kan inte samma magiker göra en vän osynlig också.)

detta nämns/nämdes i drunoks drängar.

effekten riva sönder väv verkar vara en effekt som inte kan göras till areaeffekt. särskilt då det står. "effekten kan användas till att riva sönder EN magisk magisk väv". och att bara effekter som har samma magnitud eller lägre kan tas bort. vilket också pekar på att bara en kan tas bort.

liknande har diskuterats ofta på forumet och det innebär nog att neogames kan tjäna mycket på att ge ut en nyupplaga av Mystik&Magi som rättar till detta.
Vart gränsen går är dock svårt att säga.
då skulle dom kunna använda, "effekten kan inte göras permanent" och lägga "effekten kan inte göras till areaeffekt" på dom effekter som inte passar på areaeffekt.
tills dess så får vi nog anvämda logik till att bestämma vilka effekter som inte kan användas med areaeffekt.

då har jag sakt mitt. skippa areaeffekt på olämpliga effekter.

Enshadi

Warrior
Fasen!

Betyder det att min ataxatropikerimprovisationist somd essutom var lärare i Kabalaorden inte kan komma så långt utan att förlora rejält med Qadosh (man dissiperar ju nån gång?). Har han tynat bort flera gånger om, ifall han är mellan 40 och 50 år?

lijat

Swordsman
och det innebär nog att neogames kan tjäna mycket på att ge ut en nyupplaga av Mystik&Magi som rättar till detta.
Borde man inte kuna fixa en namninsamling eller nått som ber neogames att göra det.

Lijat - som anser att mystik och magi är den mest användbara boken i eon.

lijat

Swordsman
Re: Fasen!

Bara om han är oförsiktig och kastar svåra besvärjelser. Med svåra så menas i dethär samanhanget ob3t6 eller mer om man har bra färdighetsvärden.

Enshadi

Warrior

Han lär ju börjat med magnitud 1 men de värsta han använder har en magnitud på 4 och då är detta kraftiga varianter av blixtar (nämnde jag att han är sådan magiker och luftmagiker också. han är ändå magi domi i kabalaorden).

Han anvädner effekterna luftstöt och blixt till attack. Samt riva sönder väven. Men magin är inte hans främsta vapen utan alla hans allierade (han är ond). Han har dessutom konstruerat primitiva flygmaskiner av tygvignar och det är egentligen hans stora skillnad med annat folk.

lijat

Swordsman

Riskmässigt är det skitfarligt att gå över 0b3t6 om man inte vill fumla jag som är paraniod brukar hålla mig till ob2t6 eller aldra helst ob1t6 med hjälp av ritualer och kongelat kan dom svårigheterna användas i dom flesta fall. Dessutom så är inte magiker krigare utan mer forskare eller hantvärkare alltså det är inte så konstigt att stridsmagi är farligt.

Lijat - som aldrig skulle använda ataxatropi i strid. (psykotropi och pyrotropi och nemutropi går bra hmm alla börjar på p anar en konspiration)

Enshadi

Warrior
Han är "bad guy"

Faktum är att han blev mycket besviken efter att nekats stiga vidare i graderna på grund av koplikationer i beteendet att han som hämnd tänkte gå till överrektorns beibliotek och sno lite material. Där blev han på kommen av lite mindre begåvat folk och genom sin improvisation lyckades han ta dö på dem.

Han var lärare osv men hade även tränat in lite blixtar (ofrivilligt eller ej, han är ju ändå improviationist) men det var nog inte i första hand för att använda dem på folk. Han är en jävel på ataxatropi iaf och har säkert - massor på Qadosh elelr något liknande.

lijat

Swordsman
Re: Han är "bad guy"

Förstår inte riktigt om detta var ett svar på mitt inlägg eller något allment. Om det var ett svar på mitt inlägg läs vidare nedan.

Det jag menade med att magiker inte är krigare är att magiker tar mycket stora risker i strid (fummel osv) och därför troligen inte har det som huvudsyssla. Magiker behöver däremot inte vara pacifister ta tex 6 nekrotropiska kongelat och gör en besvärjelse som alstrar två till innan offret får ob8t6 trauma (lönmord inga spår efekten ge trauma borde inte skada fysiskt). Eller gör ett elexir med efekten eld et filament så påverkas ofret av av en osläckbar låga i en minut (brinner up innom 30-40 sekunder om ingen motmagi kastas).

Vad vill jag då säga med detta jo att magiker inte skadar via direktkonfrontationer utom i nödfall då en armborst skytt gör grymt mycket bättre ifrån sig när man ska ha ihjäl folk öga mot öga.

Lijat - gilla småelaka magiker och änker aldrig berätta om eld elexiret i sin spelgrupp.

Praetori

Warrior
För att få en besvärjelse att verka inom ett område över tid så krävs jhu både provisorisera och areaeffekt. Min åsikt (baserad på hur de flesta skydds effekter såsom pentagram fungerar) är att det endast är föremål som befinner sig inom räckvidden är påverkade. Så fort ett föremål lämnar besvärjelsens area slutar objektet i fråga att påverkas.

Säg då att vi lagt skärpa över ett område på 4m/diameter, då påverkas allt inom den räckvidden under besvärjelsens varaktighet. Alla vapen som befinner sig inom räckvidden får således denna "bonus". Om det sedan gäller motståndarens vapen oxo är en fråga som kan debatteras (påverkar besvärjelsen även föremål som träder in i området EFTER det att besvärjelsen lagts?).

Om någon skulle ta med sig sitt vapen UTANFÖR besvärjelsens räckvidd slutar alltså effekten att påverka det vapnet (om inte besvärjelsen är "fäst" vid just det vapnet förstås, varvid alla andra vapen blir av med sin "bonus").