Nekromanti Astronomi och magiteori i Mundana - Spekulationer

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag funderade på några saker om astronomi i Mundana som det skulle vara intressant att höra andras åsikter och spekulationer om:

* Är solen, månen och stjärnorna de enda himlakropparna som har en egen magisk aspekt kopplad till sig? Har de andra planeterna i Mundanas solsystem (dvs. Mundana Fågel-, Strids-, Afton-, och Vandringsstjärnan) egna aspekter?

* Är stjärnorna avlägsna solar även i Mundana? Om inte, hur kommer det sig då att stjärnorna producerar Astro- och inte Heliotropi? Är Mundanas sol unik i universum eller beror detta på något annat?

* Producerar Mundanas måne sitt eget ljus eller är som i vår värld bara reflekterat solljus? Om det *är* reflekterat solljus, borde inte månljus producera heliotropi? Om det *inte är* reflekterat solljus, hur kommer det sig då att månen går igenom faser? Det finns enligt några av modulerna selenotropiskt högmagiska platser på Mundana där månen alltid är full och lågmagiska platser där den aldrig går upp, så det verkar som om månljus i Mundana är ett magiskt fenomen snarare än reflekterat solljus. Eller är det så att månen på något sätt "transformerar" solljus till månljus?

* Om man stod på Mundanas måne, skulle man i så fall kunna alstra "Mundanotropi" från ljuset från Mundana? Skulle man fortfarande kunna alstra selenotropi om man stod på månen eller heliotropi om man (på något sätt) stod på solen?

* Gällande de andra planeterna i solsystemet, är det möjligt att det finns liv på någon av dem, eller är de på något sätt fundamentalt annorlunda från Mundana? Finns det möjlighet att besöka några av planeterna med den magiska teknologin som är tillgänglig på Mundana i nuläget, och vore det i så fall möjligt att överleva på dem? Vad för slags liv borde finnas på planeterna?

* Är det möjligt att nå en annan himlakropp via ett annat magiskt plan? Kan man exempelvis gå in i skugglandet i Mundana och hoppa ut ur skugglandet på månen eller på Vandringsstjärnan? Är det möjligt för en shaman att lämna sin kropp på Mundana och ta över en kropp på Fågelstjärnan om det fanns ett levande väsen där?

* Uppenbarligen finns det helioner på solen och lunioner på månen, men är det möjligt att det t.ex. finns "stridsstjärnioner" på Stridsstjärnan? Och vad är i så fall en "mundanaon"? Är det ett annat namn på den geotropiska elementaren golem? Och om geotropi är ett annat namn för "mundanatropi", innebär det i så fall att de kosmiska aspekterna egentligen är en slags elementarkrafter?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag har inga de facto svar på någon av frågorna, utan bara egna spekulationer och kan bara vara vittne till hur jag kör i mina kampanjer.


ermine said:
* Är solen, månen och stjärnorna de enda himlakropparna som har en egen magisk aspekt kopplad till sig? Har de andra planeterna i Mundanas solsystem (dvs. Mundana Fågel-, Strids-, Afton-, och Vandringsstjärnan) egna aspekter?
Alla himlakroppar har viss betydelse för astrologin, men samtliga genererar inte egen magisk kraft per definition.

ermine said:
* Är stjärnorna avlägsna solar även i Mundana? Om inte, hur kommer det sig då att stjärnorna producerar Astro- och inte Heliotropi? Är Mundanas sol unik i universum eller beror detta på något annat?
Alla stjärnor är stellarer. Stellarer producerar astrotropi. Det är i praktiken inte alla stellarer man kan alstra från en stjärnklar natt, utan specifika väldigt potenta stellarer. En liten magnitud 4 som vi kna prutta fram på mundana är inte speciellt lätt att alstra från, men det går om man ger sig djävulen på det. Mundanas sol är den enda sol som existerar, och är i praktiken en gigantisk helion, liksom månen är en gigantisk lunion. Dessa rör sig dessutom, men är så avlägsna och rör sig så långsamt att en alv knappast hinner upptäcka något av rörelsen under sin livstid.

ermine said:
* Producerar Mundanas måne sitt eget ljus eller är som i vår värld bara reflekterat solljus? Om det *är* reflekterat solljus, borde inte månljus producera heliotropi? Om det *inte är* reflekterat solljus, hur kommer det sig då att månen går igenom faser? Det finns enligt några av modulerna selenotropiskt högmagiska platser på Mundana där månen alltid är full och lågmagiska platser där den aldrig går upp, så det verkar som om månljus i Mundana är ett magiskt fenomen snarare än reflekterat solljus. Eller är det så att månen på något sätt "transformerar" solljus till månljus?
Månen producerar en egen kraft kallad selenotropi. Jag brukar köra att ljus är fototropisk resonans mellan selenotropin och andra aspekter. I mina världar finns det inget ljus (fotoner) så som vi tänker på det. Det finns heller inga atomer, molekyler eller övriga elementarpartiklar. Existerar helt enkelt inte. det är inte jorden, och det är inte vårt universum. Det finns filament, ett potentiellt oändligt antal per varje okänd kvantitet, alla med längden noll och utan vikt.

Om det inte går att alstra en sak, så beror det på att något blockerar alstringen, inte att magin saknas. magidöda områden är helt enkelt så lågmagiska att det inte går att mäta någon magi - men eftersom de existerar i form av geografiska och geologiska ursnitt så är det inte magidött i betydelsen "avsaknad av magi". Om magi helt saknas, så existerar det inte.

När det gäller just månen så blockeras vissa platser pga andra himlakroppar. Det finns flera, och samtliga är osynliga eftersom de bara producerar något vid specifika tillfällen. Ett exempel vore en av månarna som kallas Radh (finns kopplingar till Radh Kamra i mina kampanjer). Den röda Radhh syns bara några gånger per eon och varje gång leder det till katastrof. Denna himlakropp producerar nämnligen en aspekt som övriga mundana saknar, det finns inte ens ett namn på aspekten.

Aspekten orsakar alla möjliga underliga och bekymrande effekter eftersom det är en slags ledande aspekt (lätt transformering mellan samtliga aspekter), således kan man under den tid då månen visar sig transformera till både psykotropi, daimotropi och teotropi, om man vet hur.

Vilket tursamt nog väldigt få vet. I mina mundana världar har det funnits flertalet personer som vet hur man transformerar mellan psykotropi och daimotropi dock, med hjälp av den ledande aspekten från Radh, och det har såklart uppstått fruktansvärda situationer på grund av det.

Samma sak är sant för blockerade heliotropiska områden, och blockerade astrotropiska områden. När det gäller övriga aspekter kan det föreligga betydligt fler orsaker, t.ex slumrande varelser, enorma grottrum, underjordiska sjöar, besatta träd, etc etc.

ermine said:
* Om man stod på Mundanas måne, skulle man i så fall kunna alstra "Mundanotropi" från ljuset från Mundana? Skulle man fortfarande kunna alstra selenotropi om man stod på månen eller heliotropi om man (på något sätt) stod på solen?
Mundana är hem för de flesta aspekter, men producerar själv ingen. Selenotropi går att alstra om du står på månen, och heliotropi om du skulle stå på solen. Det är dessutom troligt att du skulle kunna alstra selenotropi på solen om månen var synlig, och tvärt om.

ermine said:
* Gällande de andra planeterna i solsystemet, är det möjligt att det finns liv på någon av dem, eller är de på något sätt fundamentalt annorlunda från Mundana? Finns det möjlighet att besöka några av planeterna med den magiska teknologin som är tillgänglig på Mundana i nuläget, och vore det i så fall möjligt att överleva på dem? Vad för slags liv borde finnas på planeterna?
Liv är lite väl hårt. Det finns saker med vilja på dem, men inte liv så som vi tänker på det. Alvernas eterseglare kan potentiellt ta varelser från mundana dit, men det skulle vara en besvikelse. Livsformerna där är så annorlunda vad vi betraktar som liv att de strängt taget inte kommer definieras som levande av besökare. Däremot finns det andra världar, i betydelsen andra universum, oräkneligt (men inte oändligt) antal. Dessa kan man besöka om man vill. Aeon har drömt ihop väldigt många världar, med väldigt många olika naturlagar, bland annat vår egen värld med big bang och vintergator och allt.

Dit vill man inte. De naturlagar som styr mundana är så sanslöst olika våra lagar att ett eventuellt möte garanterat skulle sluta i katastrof. Typ som ett tunnlande mellan falskt och sant vakuum med gemensam förintelse av båda universum.

Men det finns också en hög världar vars lagar är identiska med mundanas, och dessa kan man resa till, om man vet hur. Det är inte säkert att man kan ta sig tillbaka, och den nya världen kan vara i ett skede som man kanske helst inte lever under (perpeti t.ex), men det -går- att göra. De världar man kan se från mundana när man blickar ut i etern, dessa är dock högst ogästvänliga och tomma i mina kampanjer.

ermine said:
* Är det möjligt att nå en annan himlakropp via ett annat magiskt plan? Kan man exempelvis gå in i skugglandet i Mundana och hoppa ut ur skugglandet på månen eller på Vandringsstjärnan? Är det möjligt för en shaman att lämna sin kropp på Mundana och ta över en kropp på Fågelstjärnan om det fanns ett levande väsen där?
Ja, och nej. Man kan nå de andra himlakropparna både rent fysiskt t.ex med eterseglare, och via magiska hjälpmedel som t.ex teleportation och dylikt. Man får vara försiktig bara, så den himlakropp man väljer ut inte råkar vara en stellar. Den kan bli... Aversiv.

ermine said:
* Uppenbarligen finns det helioner på solen och lunioner på månen, men är det möjligt att det t.ex. finns "stridsstjärnioner" på Stridsstjärnan? Och vad är i så fall en "mundanaon"? Är det ett annat namn på den geotropiska elementaren golem? Och om geotropi är ett annat namn för "mundanatropi", innebär det i så fall att de kosmiska aspekterna egentligen är en slags elementarkrafter?
Det kan finnas stellarer på stridsstjärnan, som i sig själv kan vara en stellar. Det finns i mina kampanjer inga mundanaoner eftersom mundana inte producerar någon aspekt. Kosmiska aspekter är sina egna, liksom elementaraspekterna är sina egna. Grupperingen av elementen är från vårat perspektiv och bara giltig ur människans ögon. T.ex är det tveksamt om varelser som lever på extremt varma platser, som t.ex nära eller i vulkaner, betraktar termotropi som värme snarare än som "normalt." Ungefär som vi betraktar biotropi. Nu är inte vandöda jättesugna på umgänge, men om de nu var det skulle de troligen betrakta biotropi ungefär som vi betraktar nekrotropi. En i allt korrumperande kraft (mossor sprids liksom!) som förstör det eviga och bryter upp ting som vill bli lämnade i fred.

That's my two cents.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Tack för det svaret!

Det känns som om det finns två olika sätt man kan bygga upp Mundanas kosmologi på:

1) Minimiuniversum-modellen, där det egentligen bara finns ett riktigt solsystem och universum kretsar kring Mundanas sol. Det finns en "superhelion" (solen), en "superlunion" (Mundanas måne) ett stort antal "superstellarer" (fixstjärnorna och eventuellt vandringsstjärnorna/ planeterna). Mundana är den enda planeten i hela universum som verkligen är anpassad för liv och förmodligen skapad av gudarna just för detta syfte.

Det känns som om den här modellen bäst förklarar de olika kosmiska aspekterna och astrologi.

2) Superuniversum-modellen är mer som vårt eget universum, där Mundanas sol bara är en av många olika stjärnor. Efter att ha postat öppningsposten såg jag i äventyret Katres Gåtor att det finns en box kallad "vad är en stjärna". Där förklaras ett antal teorier om stjärnornas natur som lags fram av de lärde i Mundana. En av dessa är följande: vissa stjärnor verkar vara stellarer, andra är lunioner och helioner och andra elementarer "av ofattbara magnituder" belägna extremt långt bort från Mundana. Ibland kan en gudomlig varelse eller andra väsen fängslas ute i mörkret av händelser på mundana eller andra världar, vilket förklarar varför vissa stjärnbilder har olika sorters astrologiskt inflytande på Mundana. Det spekuleras om att stellarer är de mest mångtaliga (och jag antar att man kan säga något i stil med att astrotropi har förmågan att färdas längre innan den dissiperar än t.ex. heliotropi, varför man inte kan alstra heliotropi från stjärnhimlen).

Katres gåtor förklarar dock inte vandringstjärnornas natur, om dessa är potentiellt levande planeter som Mundana eller om de själva är någon slags astrotropiska väsen/fenomen. Inte heller solens eller månens exakta natur. Det faktum att deras läge har astrologiska effekter på Mundana verkar tala för det senare.

Den här modellen blir snabbt rätt krånglig, men den ger en hel del flexibilitet och får universum att kännas stort.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Med risken för att blanda ihop officiellt och egetskappat material, jag för mig att det står i någon av modulerna (L&H?), att det var någon gud som försökte gå så långt i sin strid att han var påväg att väcka drömmaren och blev då inlåst i någon stjärna långt borta från alla gudaspel.
Kanske är vandringstjärnorna gudar (eller demoner) som har blivit straffade när de har tagit eon-striderna för långt. Nu vandar de runt Mudana i väntan på att någon ska hjälpa dem att bli fria och åter ta upp kampen. Dock kan det bli svårt att förklara hur man kan alstra något annat än teotropi ifrån en gud.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Detta har nyligen diskuterats en hel del på Neogames inför Eon IV Magi. Jag kan inte öppet avslöja vad vi spikat och inte, givetvis, men här är några av mina tankar:


- De kosmiska krafterna som de upplevs i Mundana är enbart manifestationer av vad som i sina respektive himlasfärer är fullödiga kraftspektrum, om än naturligt med överskott av tex fototropi, ataxotropi och pyrotropi (i fallet solen), dvs den inbördes kraftbalansen inom dessa himlakroppars aspektspektrum är annorlunda från balansen på Mundana. Men en magiker som reser till månen kan alltså alstra biotropi som vanligt där, däremot inte selenotropi, utan chtonotropi eller något liknande, dvs en kraftkälla som är summan av de flöden från Mundana som uppfattas på månen. Detta är i synnerhet hur vi i min spelgrupp har rationaliserat Erebotropi, Urmörkrets kraftkälla från den döda världen Antichton. Din fråga om stjärnorna producerar heliotropi eller astrotropi skulle alltså med detta resonemang besvaras med att det beror på vad mundana magiker väljer att utläsa och definiera ur kraftflödet. De olika stjärnbildorna och stjärnorna har i min variant unika astrotropiska effekter kopplade till sig, men inte egna aspekter - på Mundana.

Dvs:

Om man stod på Mundanas måne, skulle man i så fall kunna alstra "Mundanotropi" från ljuset från Mundana?
Ja.

Skulle man fortfarande kunna alstra selenotropi om man stod på månen eller heliotropi om man (på något sätt) stod på solen?
Nej.

Denna idé är dock svår att reconcile:a med idén att himlakropparna residerar i sfärer som går att nå via sådana som har en mer omedelbar koppling till Mundana, tex skugglandet. Den är ursprungligen tänkt utifrån en bild av olika himlakroppar som separata 'psykosfärer', med sina egna andeplan, skuggland, dröm- och dödsriken, och i mitt eget Mundana kommer den tanken nog bestå då idén att Mörkret är Mundanas psykosfär som smälter samman med Antichtons är alldeles enastående. I det officiella Mundana däremot lutar vi åt att hålla det lite tvetydigt om det är en heliocentrisk, relativt fysikaliskt korrekt kosmologi som råder, eller en ptolemeisk och flummig med konstiga sfärer och plan där solen, månen och stjärnorna basically kan gå att promonera till från Mundana om man hittar rätt väg. Nytt i Eon IV är dock att etern fått en egen kraftkälla, så att de grundläggande kosmiska aspekterna uppgår i fyra. Med andra ord, som skribent av Eon IV Magi hoppas jag basically slippa behöva besvara frågan om stjärnor är avlägsna solar eller inte; jag betraktar den som spännande men irrelevant att besvara, och är mer intresserad av mundana lärdes diskussioner i frågan än det faktiska svaret. I min egen spelvärld måste stjärnor på något sätt uppenbarligen vara avlägsna solar, annars skulle Mörkret Redux Grande Tortilla inte mäjka sense.

* Gällande de andra planeterna i solsystemet, är det möjligt att det finns liv på någon av dem, eller är de på något sätt fundamentalt annorlunda från Mundana? Finns det möjlighet att besöka några av planeterna med den magiska teknologin som är tillgänglig på Mundana i nuläget, och vore det i så fall möjligt att överleva på dem? Vad för slags liv borde finnas på planeterna?
I de här fallen skulle spelledaren tvingas ta ställning till hur kosmologin verkligen är befattad, men att det är teoretiskt möjligt att besöka dessa sfärer eller världar torde det inte råda någon tvivel om då alverna en gång hade eterseglare, och verkar jobba på att bygga nya. Jag och Lycan har skapat diverse kosmotropiska effekter för att resa i etern om man på något bisarrt sätt skulle lyckas ta sig dit. Jag tänker mig att kosmiska varelser såsom lunionen, stellaren etc i själva verket är besjälade och har någon slags samhällen i sina respektive sfärer, lydande under mäktigare kosmiska väsen. Mer avlägsna världar kan tänkas vara bebodda av uralver (oavsett kosmologiversion) eller bisarra väsen från primalsfärerna, såsom vestalerna och thesmofylakerna som jag skrivit om annorstädes (rimligast med den mer fantasy:iga ptolemeiska kosmologin). I min personliga Mörkret Redux Grande Tortilla-kosmologi hade ett besök på fjärran världar krävt att man bröt sig ur Mundanas psykosfär, ett feat normalt sett bara drakarna klarar då de tex kan tänkas teleportera sig ut ur Mundanas gravitation och ha medfödd förmåga att överleva i etern. I det gamla Eons kosmologi där alla fysiskt levande varelser är daimo/teotropiskt manifesterade i khoran (den fysiska världen) men har sina andar på andeplanet innebär detta ett problem då det blir lite oklart vad som borde hända med själen om kroppen på detta sätt lämnar Mundanas världssystem. Jag antar att själen via silvertråden som knyter samman kroppen och själen helt sonika slits med kroppen ut, ut ur Mundanas psykosfär och in i nya andeplan och drömvärldar, eller en sinnesnedbrytande brist på sådana i tomrummet. (Oavsett är det en spännande tanke att den uppenbarqa frånvaron av många av Draksångens drakar i Mundana beror på att de kanske flugit iväg till andra världar för att hjälpa varelser där).

I denna variant får man förmoda att hela solsystemet existerar inom Mundanas psykosfär, dock inte Antichton då den världen är bunden till en döende tvillingstjärna i eccentrisk bana. Denna stjärna upprätthåller en egen, förvriden psykosfär, men som ursprungligen var del av Mundanas och under peripetierna återigen blir det.

med denna modell mäjkar astrotropi dock inte sense överhuvudtaget, då stellarer borde vara cthuluoida aliens från främmande världssystem.

En alternativ variant är att alla planeter och astronomiska kroppar upprätthåller egna psykosfärer, men att dessa tellurium existerar inuti en gemensam krets av astrotropiska och eteriska plan samt primal- och elementarsfärer där urkrafter, gudar och elementarer residerar. Det är det enda som mäjkar sense med 'Mundana är en planet i en oändlig rymd'-varianten' om man dessutom vill få in demiurgen i den, då det inte är rimligt att demiurgen bara drömt fram Mundana, utan måste ha drömt fram hela universum och således måste existera utanför det på något vis. Men om man tänker sig en fysisk och stor rymd eller iallafall ett solsystem fullt av planeter måste dessa planeter självfallet vara som man tänkte sig dem på 17-1800-talet i vår värld, dvs beboeliga och fulla av märkliga människolika varelser med civilisationer, högkultur och språk. Att Venus och Mars inte var nån slags kusiner till jorden med balla civilisationer på är för mig vetenskapens största besvikelse någonsin, astronomerna trodde fortfarande på det i min naturvetenskap-bok från 1890...


* Är det möjligt att nå en annan himlakropp via ett annat magiskt plan? Kan man exempelvis gå in i skugglandet i Mundana och hoppa ut ur skugglandet på månen eller på Vandringsstjärnan? Är det möjligt för en shaman att lämna sin kropp på Mundana och ta över en kropp på Fågelstjärnan om det fanns ett levande väsen där?
De mångtaliga harmoni-effekterna implicerar att det borde vara teoretiskt möjligt på något vis, i det att samtliga dessa sfärer går att "kontakta" från Mundana i tillräcklig grad för att man ska kunna gestalta, manifestera eller nedkalla varelser från dessa sfärer i khoran. Det verkar teoretiskt rimligt att processen skulle kunna fungera omvänt också, så att mundana varelser blir åkallade till andra sfärer. As for Skugglanden hade vi först behövt diskutera om Skugglandet har en egen måne, eller flera; i mitt Mundana är Skugglandet ett sår i världen som uppstod när de två psykosfärerna möttes, och jag kan därför tänka mig att Skugglandet har en natthimmel som är en mix av Mundanas och Antichtons, med två eller tre månar. Med en eterseglare går det rimligen att resa till dessa, men om man kan dit, det beror som sagt möjligen på hur "vetenskaplig" man tänker sig kosmologin. Får jag välja behöver det aldrig besvaras kanoniskt, eftersom folket på Mundana ändå inte har en aning. En tillräckligt mäktig schaman borde kunna resa vart som helst i Mundanas psykosfär, och kanske också bortom, men man kan tänka sig att det blir svårt att upprätthålla silversträngen om hen börjar söka sig ut från Mundanas psykosfär, och att hen därför hade behövt klippa bandet till den fysiska kroppen om målet var att tex kunna kommunicera med andar i solens sfär. Däremot hade schamanen på slump eller flyt kunnat påträffa sådana andar som redan befinner sig i Mundanas tellurium, likt gåtfulla vandrare från fjärran.

Producerar Mundanas måne sitt eget ljus eller är som i vår värld bara reflekterat solljus? Om det *är* reflekterat solljus, borde inte månljus producera heliotropi? Om det *inte är* reflekterat solljus, hur kommer det sig då att månen går igenom faser? Det finns enligt några av modulerna selenotropiskt högmagiska platser på Mundana där månen alltid är full och lågmagiska platser där den aldrig går upp, så det verkar som om månljus i Mundana är ett magiskt fenomen snarare än reflekterat solljus. Eller är det så att månen på något sätt "transformerar" solljus till månljus?
Månen är associerad med axatotropi, hallucinationer och vansinne, så jag menar att frågan inte behöver besvaras. Selenotropi/månljus är vad Mundanas magiker tolkat att det är, vilket inte nödvändigtvis motsvarar kosmos sanning. Men jag är öppen för alternativa förklaringar.

Uppenbarligen finns det helioner på solen och lunioner på månen, men är det möjligt att det t.ex. finns "stridsstjärnioner" på Stridsstjärnan? Och vad är i så fall en "mundanaon"? Är det ett annat namn på den geotropiska elementaren golem? Och om geotropi är ett annat namn för "mundanatropi", innebär det i så fall att de kosmiska aspekterna egentligen är en slags elementarkrafter?
Ja, det verkar väl inte helt orimligt. And that's fucking awesome :gremlaugh: Vill man flumma lite med de uppenbart väldigt impopulära antiaspekterna kan man alltid tänka sig att den dominerande egentliga kraften i selenotropin är nån slags antigeotropi. Kosmotropin är då givetvis antipneumotropi, astrotropin och heliotropin däremot...uhm...jadu :gremsuck:

En alternativ lösning på heliotropi-astrotropi-paradoxen vore att säga att det handlar om spektralklasser eller kanske mer hanterligt, stjärnpopulationer. Population III-stjärnor existerar i denna variant på ett sådant magiskt våglängdsspektrum att de producerar heliotropi, men Mundana ligger i ett konstigt kluster av ålderdomliga stjärnor, och de flesta ljusstarka kroppar som kan ses från Mundana är Population II-stjärnor som producerar astrotropi. Population I-stjärnorna är döda och producerar därför antiastrotropi eller antipyrotropi eller något annat cthulhu-knarkigt.


Som en än mer radikal men knarkig lösning kan man förena alla olika varianter jag pratat om så att de alla är kanoniskt sanna på samma gång. Mundana kan tex befinna sig mitt i en ofullbordad vakuumkollaps, eller en inkonsekvens i demiurgens dröm, som gör att himlakropparna på samma gång är fysiska gravitationsbundna kroppar och astrala magiska existensplan bundna till skugglandet, andeplanet och underjorden, och att detaljstudier av magiflödet påvisar en för Mundanas magiker extremt förbryllande paradox som antyder detta bisarra förhållande.

Vakuumkollaps
Ataxatropi: 6, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten arrangerar om filamenten inom en radie av en meter i nya bisarra former som inte tvunget är kapabla att härbärgera någon som helst form av liv eller ens andlig existens. Allt levande inom denna radie tar Ob2T6 trauma i skada, och all icke-levande materia slår Ob2T6 mot BRYT för att inte omintetgöras. För varje runda därefter som ett kollapsat vakuum upprätthålls ökar traumaförlusten med Ob1T6 och svårigheten för BRYT-slaget med Ob1T6, medan effektens radie ökar med Ob1T6 meter. Aspekter som vävs inuti en vakuumkollaps transformerar spontant till en annan, slumpmässig, aspekt, och filament dissiperar alltid okontrollerat. Hamnar magikern som vävde effekten utanför effektens räckvidd upphör vakuumkollapsen, detsamma sker om magikern dör, vilket innebär att magikern generellt inte kan upprätthålla effekten särskilt länge eftersom han själv snart hamnar innanför dess radie. Skulle någon komma på ett sätt att ta sig runt denna begränsning, emellertid, hade hela Mundana varit i dödlig fara, och snart nog också mörkret och stjärnorna bortom.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
I mitt huvud är Mundana en livlig planet i ett solsystem. Mundana seglar genom det som alverna kallar etern (dåligt namn, men jag återkommer till det), vilket är en blandning av framförallt Kosmotropi (den tomma rymdens aspekt) och Topotropi (rumsdimensionernas aspekt). I detta 'hav', som vi kallas för Kosmos, så flödar aspekter från framförallt solen och bildar ett flöde som kan nyttjas om man vet hur. Helt enkelt magiska solvindar.

Kosmos innehåller Mundana, Solen, Månen och många andra himlakroppar, det är dessa övriga himlakroppar som avger astrotropi (den fyllda rymdens aspekt). Vissa specifika himlakroppar kan vara källor till mer specifika aspekter, men deras magifysiska existens och deras rörelse eller fixering i kosmos ger upphov till astrotropi.

Åker man tillräckligt långt ut i kosmos kan man närma sig de övriga himlakropparna. Dessa skulle ha helt egna aspektuppsättningar och från dessa skulle man kunna alstra från Mundana, antingen Mundanatropi, om man är nära nog, eller astrotropi, om man är långt bort.

Åker man ännu längre så sker någonting väldigt udda. Man kommer nämligen till himlavalvet. Himlavalvet är där kosmos möter den sanna etern. Varje kosmos är nämligen en liten bubbla av aspekter som omger en Sol. Detta kosmos upprätthålls av drömmaren i form av ett konstant flöde. Mest tydligt är detta flöde i Solen. Dock så går flödet förr eller senare ut till den sanna etern. Den sanna etern är formlös, aspektlös och ogästvänlig. Endast genom det konstanta flödet av konkreta aspekter hålls kosmosbubblan ihop. Saker som passerar himlavalvet reduceras oftast till formlös eter. Sönderfallet är dock inte blixtsnabbt och större föremål kan flyta ut i etern och kanske ta sig in i ett annat kosmos. Avstånden i den sanna etern är dock inte bundna av topotropins längdmått. Avståndet mellan två kosmos kan vara oändligt, eller ändligt.

Teotropi är den aspekt som gör det möjligt att ta tom eter och forma den till en aspekt. Det är detta som gör att gudar kan skapa saker, till synes ur intet. Avgrunden är ett hål i kosmos. Om man slungar någonting genom hålet kommer tom eter att slungas upp, och etern kan bli vadsomhelst, vilket inte sällan blir vådligt för den som företar sig att 'offra' till avgrunden. Avgrundsoffer är långt värre än vanliga själaoffer eftersom det som offras försvinner, mycket likt de som tappar för mycket quadosh.
Quadosh är för mig ett mått på hur mycket gudarna vill att du skall existera, och de kan tänka sig skjuta till lite kraft från etern till en favoriserad själ, vilket ger sig till känna genom längre liv, ungdomlighet och ibland magiska förmågor.

I böckerna så sägs det att det finns olika dimensioner och plan som skapas och förstörs lite pö om pö. Vad gör Mundanas kosmos så speciellt? Jo, det är så att Mundanas kosmos är förhållandevis stabilt. Trots rytmiska bristningar (peripetrier) verkar det inte förgöras som andra plan gör. Det finns andra, väldigt stabila plan och dimensioner, såsom de olika elementarplanen.

Mer kommer kanske sen när jag inte måste sova.
 
Top