Astromomiska resurser för att simulera fiktiva solsystem?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror att i en värld där magi fungerar, och du kan stöta på en livs levande eldsprutande drake runt varenda hörn, känner folk absolut ingen sorg över att iallafall himlavalvet är statiskt utan överraskningar!

Mer allvarligt: "fantasy" är en genomkonservativ genre, där "teknologisk/kulturell stagnation" passar som hand i handske. Den fantasymässiga lösningen på detta är inte att införa vetenskapliga underverk, utan att fokusera på magiska och sägenomspunna dylika!

Prova att släppa dina rationella och vetenskapliga glasögon och istället titta på din spelvärld ur den vidskeplige alkemikerns eller oraklets synvinkel. Tänk dig nu att det - iallafall ibland - verkligen fungerar att förvandla bly till guld, och att de svar du får i dina drömmar verkligen stämmer!

Helt plötsligt ter sig framtiden inte lika förutsägbar och ospännande, eller hur? :)
För egen del väljer jag snarare att inte ta så hårt på genrekonventioner. Jag gillar förmoderna miljöer, trolldom och alver – men inget i detta säger att jag också gillar genomkonservatism och stagnation. Det är så att säga inte ett paket man måste köpa som en helhet. Jag är också helt öppen för att fantasyvärldars kosmologi är helt utflippad, men jag föredrar i så fall att ingen kultur i spelvärlden har hela sanningen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
För egen del väljer jag snarare att inte ta så hårt på genrekonventioner. Jag gillar förmoderna miljöer, trolldom och alver – men inget i detta säger att jag också gillar genomkonservatism och stagnation. Det är så att säga inte ett paket man måste köpa som en helhet. Jag är också helt öppen för att fantasyvärldars kosmologi är helt utflippad, men jag föredrar i så fall att ingen kultur i spelvärlden har hela sanningen.
Ja, jag tycker att du har en viktig poäng här: genom att slå fast en förvetenskaplig tolkning av hur världen fungerar som sann blir världen mindre fantastisk än om man har en diffus och svårgripbar vetenskaplig förklaring, inte mer.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
För egen del väljer jag snarare att inte ta så hårt på genrekonventioner. Jag gillar förmoderna miljöer, trolldom och alver – men inget i detta säger att jag också gillar genomkonservatism och stagnation.
Det är givetvis helt okej - så länge du vet vad du ger dig in på.

Här tänker jag på hur framförallt amerikanare (läs demokrater) har allt svårare för fantasy precis på grund av detta.

Då menar jag att de uttrycker de gillar fantasy men ogillar rasism, konservatism och orättvisor i allmänhet.

Min invändning då är att det är just detta som utgör fantasygenrens fundamentala grund och botten!

Fantasy bygger (i allmänhet; det finns undantag) på idén att utforska "vi" och "dom", men att inte behöva placera detta i riktiga kulturer och religioner. Fantasy har en stark tradition av "zero to hero" och att vissa är Utvalda™ och mer generellt att hjältarna är Förmer™ än de flesta andra.

Jag har inga problem med detta därför att jag har inga problem skilja på fantasivärldar och verkligheten. (Jag älskar exempelvis Sword & Sorcery genren så som den exemplifieras av Conan & Co, men självklart hade jag hatat att själv uppleva den, veklig intellektuell som jag är, och jag förstår ju att genren är intellektuellt oförsvarbar. Tur då den är så köttslig och känslomässigt tilltalande jag kan slå av min kritiska körtel! :D ) Jag förstår vad genren innebär och jag väljer att omfamna snarare än att problematisera dess delar, eftersom jag inser att för att bli "politiskt korrekt" hade genren behövt förvandlats till oigenkännlighet.

Så det låter lovande att du inte verkar tillhöra dem (företrädesvis amerikaner) som jag mest vill säga till "du bara tror du gillar fantasy!"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Ursäkta, men jag begriper inte riktigt vart du vill komma. Vi pratade vetenskapliga kontra mytologiska kosmologier i fantasy, och sedan drar du in utvalda hjältar, amerikanska demokrater, och en mängd vagt kulturkrigsdoftande utsagor om vad fantasygenren "egentligen" är som jag knappast skulle vara så bergsäker på. Det är lite rörigt, helt enkelt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,967
Location
Örebro
Min invändning då är att det är just detta som utgör fantasygenrens fundamentala grund och botten!
Jag skulle inte komma med så bergsäkra utlåtande om vad fantasy är och inte är. Jag menar det går att tala om en tid före och efter Tolkien som tonsättare till exempel. Sen att fantasy genren har ett arv från romantiken får väl tala för sig själv, det arvet skulle jag dock säga mer handlar om att lyfta fram det vidunderliga och fantastiska mer än vad det handlar om dvärgar, alver, godhet och ondska. Fantasy, tänker jag, måste förstås utifrån sin kontext. Vad vi anser är fantasy i väst, i vår kultur, i vår tidsperiod behöver inte vara den enda formen av fantasy som finns i denna värld. Så bara för att någon utmanar din bild av fantasy innebär det inte att någon far med osanning om vad fantasy är och kan vara när vi ser det utifrån en bredare lins.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Jag skulle inte komma med så bergsäkra utlåtande om vad fantasy är och inte är. Jag menar det går att tala om en tid före och efter Tolkien som tonsättare till exempel. Sen att fantasy genren har ett arv från romantiken får väl tala för sig själv, det arvet skulle jag dock säga mer handlar om att lyfta fram det vidunderliga och fantastiska mer än vad det handlar om dvärgar, alver, godhet och ondska. Fantasy, tänker jag, måste förstås utifrån sin kontext. Vad vi anser är fantasy i väst, i vår kultur, i vår tidsperiod behöver inte vara den enda formen av fantasy som finns i denna värld. Så bara för att någon utmanar din bild av fantasy innebär det inte att någon far med osanning om vad fantasy är och kan vara när vi ser det utifrån en bredare lins.
Det är ingen som "utmanar" mig; det finns ingen anledning använda kodord för att göra detta personligt.

Jag bara noterar hur många som blir upprörda över element av fantasygenren utan att förstå genrens ursprung, genrens syfte.

Visst kan man omdefiniera namnet till att exkludera genrens byggstenar, men personligen undrar jag om det inte vore enklare att istället hitta på ett nytt namn; en ny genre, och för sig själv erkänna att man helt enkelt inte gillar fantasy.

Det gäller en hel rad saker. Från något så trivialt som att bli upprörd över att orcher egentligen är rasistisk kod för svarta (eller "others" generellt) utan att förstå att det finns något fundamentalt mänskligt över att dela upp världen mellan "vi" och "dom", och människans behov av att berätta historier där "dom" dehumaniseras.

Till hur (främst amerikaner) kan uppröras över att ett rollspel innehåller orättvisor såsom ojämlik behandling samtidigt som samma rollspels kraftiga innehåll av våld, mord och död helt slätas över...

Varför började jag prata om detta?

För att "genomkonservatism och stagnation" är ett av genrens grundfundament. (Jag försvarar inte genren här; men jag är kapabel för att se genren för vad den är)

Kalla det åtminstone någonting i stil med "postmodern fantasy" eller vad som helst som indikerar att du är medveten du gillar någonting som inte i sin grund är vad fantasy har innehållit i grund och hjärta sedan genren föddes. Det känns liksom så mycket enklare att kalla en berättelse med vissa "förmoderna" element (och alver och trolldom), men bara vissa - eftersom tidevarvets människosyn ska bytas ut mot en helt atypisk syn för tidevarvet ifråga.

Mer specifikt för rollspel (snarare än fantasy generellt) väntar jag bara på när poletten ska trilla ner och folk ska börja inse vad hit points (och levlar och klasser och förmågor bara rollpersoner får och SLPs och...) verkligen representerar. Återigen; mitt tips är att i tid acceptera fantasygenren för vad den är; jag har svårt för att se något alternativ där man inte lämnar genren helt och hållet.

TL;DR: hur kan man blanda in människors lika värde i sin fantasygaming när i princip alla spelets mekanismer är avsedda att motverka just detta?? Snacka om att inte förstå genrens syfte, ursprung och vad källan till underhållning kommer sig ifrån - att för en spelkväll transportera sig till en låtsasvärld där man får lov känna sig lite mer hjältemodig, lite viktigare, och lite bättre än andra.
 
Last edited:
Top