Nekromanti Astrologi

Lavskägge_UBBT

Veteran
Hallå där mitt i den tryckande svenska sommarvärmen. Sitter o kollar igenom den blå boken i Drakar o demoner Experts tidiga upplaga =) Färdigheten Astrologi anser jag vara ganska vagt beskriven o funderar på att skriva om den. Det finns säkert folk som tagit bort den eller gjort om den helt o hållet. Vad har man för nytta av Astrologi ? Ge mig massa exempel ? Berätta gärna när ni har användt den ?

Tacksam för svar

/Lavskägge

Rickard

Urverk speldesign
"Ge mig massa exempel ? Berätta gärna när ni har användt den ?"
Jag har i princip tagit bort den.. Det är inte direkt någon färdighet lämpad för äventyrare, så den föll bort när jag strippade ner antalet färdigheter.. Om man vill använda Astrologi till något vettigt, som att navigera efter stjärnorna, så kan man istället använda Överlevnad eller Navigering.. Vill man anknyta berättelser till stjärnorna så går Historieberättning eller Historia lika bra..

Men, men.. Jag har ändå bakat in den i en annan färdighet, nämligen en inrikting i Gyckelkonster som jag kallar för "spåkonst".. Här är ett utdrag ur regeltexten:

ur mina husregler said:
Spåkonst: Genom andar, ben, inälvor, kiromanti, kristallkula, runor, stickor, stjärnor, tarotkort eller te. De vanligaste spådomarna handlar om någons livsöde men kan även ge vägledning för viktiga händelser. Det finns många sätt att spå på och lika många tekniker att använda de olika sätten på. Te, inälvor och stjärnor tolkar man efter hur de ser ut medan ben, stickor och runor tolkas utefter hur de ligger efter att man har slängt ut dem på en plan yta. Runorna är oftast inristade på ovala, platta stenar eller på träbrickor och har ibland olika tecken på vardera sidan. Stickorna och benen kan även kastas ut med ett par stenar som kan få viktiga betydelser beroende på var de hamnar. Till tarot används kort som får betydelse efter var de läggs ut. Med kiromanti tolkar man de linjer som finns i handen och de olika linjerna har olika betydelser, antingen goda eller olycksfulla. Kommunicera med andar och få svar är vanligt i de mindre civiliserade trakterna men är ändå, liksom astrologi, en någorlunda utforskad vetenskap. De andra spåsätten kan följa vissa riktlinjer men är i stort sett skrock. Konsten är baserad två GE:er. Om det bara en charlatan så baseras färdigheten på INT, annars baserad den på PSY. SL bestämmer om spådomen är sann.
/Han som inte direkt hittat något bra användningsområde för spåkonst

Lavskägge_UBBT

Veteran
Man tackar han som nästan alltid e först med att svara på mina frågor =)

Jag tror fler har gjort som dig och har bakat in den i något annat paket eller strukit den helt. Lutar åt att jag bakar in den ungefär som du. Vore ändå spännande o höra vad andra har löst detta.

/Lavskägge

Jarfi

Veteran
Ingen direkt lösning, men jag har aldrig haft någon spelare som önskat inneha någon spådomsskicklighet, annat ren magi.
Själv skulle jag (och har) nog klassa det i två delar. de riktiga astrologerna som faktiskt kan få fram korrekt information i form av metafora bilder och vaga antydningar om vad som verkligen väntar, dels de som utför det för att luras. De riktiga kan ha en 'spådom' el dyl och basera på PSY (enl Han) emedan de som bara luras får använda någon lurendrejarfärdighet istället, baserad på KAR...

Snow

Swashbuckler
I mitt magisystem kan magiker använda astrologi för att hitta en gynsam tidpunkt att utöva riktigt tung magi på. Klarar man exempelvis ett svårt slag för astrologi slumpas det fram en tidpunkt 1T20 dagar och 1T20 timmar frammåt som ger +3 på slaget. Ska man lägga en fet ritual är det lämpligt.

Vi har bara använt den enkla varianten hittils som ger +1 inom 1T20 timmar om man klarar ett enkelt slag mot astrologi.

Jarfi

Veteran
Detta går ju att expandera till alla andra färdigheter också.
En Astrolog kan med ett lyckat slag få en gynnsam tid för något viktigt (+x ivad det nu är), tex kan härföraren rådfråga Astrologen när det är bäst för anfall, ska prinsen våga fria ikväll, när ska man egentligen göra den stora demonritualen utan att det skiter sig osv...
På det viset blir ju Astrologen lika viktig i spelet som han faktiskt ansågs på medeltiden..

Snow

Swashbuckler
ja och nej...

Om man skulle använda det hela tiden så får nog systemet vara lite roligare. Inte bara slå tärning, slumpa tidpunkt och få bonus. Det funkar för mig eftersom 95% av all magi måste kastas direkt. Så det används inte oftare än var femte spelmöte just nu. Mesta användningen blir om man mellan två kampanjer vill tillverka föremål eller kasta magi som absolut inte får gå fel. Och i det fallet kan det funka att utöka det till alla handlingar. Men med mer stämningsfulla regler. Kanske något i denna stilen:

Prinsen går till astrologen och frågan när han bör åka på sin friarresa. Det är så att enligt stjärnorna så finns en gynnsam tidpunkt (astrologi funkar alltså) ganska snart. Problem ett är att astrologen måste hitta den gynnsamma tidpunkten. Problem två är att för att det gynnsamma villkoret ska uppfyllas så måste prinsen utföra en viss handling. Han kanske måste resa om Byzantium eller bada i en skogstjärn i fullmåne. Det blir lite mer profetia över det ioförsig.

Bonus bör inte vara på ett enstaka slag, det är trist. Det kan vara en extra räddningschans (som ett antal omslag) som man får använda under ett äventyr. Okej... väntar vi i två veckor står stjärnorna rätt när vi går ner i gravkammaren och då får vi två omslag därnere.

Jarfi

Veteran
just vilken bonus man vill låta RP få när stjärnorna står rätt, vill jag låta vara osagt. Det kan ju vara vadsomhelst, delvis beroende på känslan som sagt och lite beroende på systemet och handlingen i sig.
Jag menar vilken färdighet slår du för att fria? Förföra?!? Övertala? Köpslå? :gremcool:

+ i CL, omslag, en temporär HP, fler XP om det går bra, lägre svårighetsgrad, extra dramatärningar...man kan hitta på mycket.