Nekromanti Assassin

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Fick tag på ett Assassin i veckan. (Ett spel som kom till i början av 80-talet, men drogs tillbaka av Alga då det var för mycket lönnmord (!) )

Nån som har erfarenheter av spelet och vill dela med sig?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är ett väldigt roligt spel i mina ögon. Att handla med opium, konstförfalskningar och guld är alltid roligt, och det är ganska väl balanserat om vilka varor som ger bäst förtjänst. Vissa ger mer pengar, men är å andra sidan svårare att sälja, osv.

Själva lönnmörderiet är roligast, dock. Lönnmördarna är kategoriserade i tre grupper; A, B och C, och här har speltillverkarna tänkt helt rätt.

Visst, C-mördarna är generellt sett mycket bättre än A-mördarna (eller var det tvärtom?), men de å sin sida är ofta verkligen experter på sitt specialvapen. Det gör att man ändå kan fråga sig ibland om det inte är bäst med en A-mördare, trots att man har råd med någon ur C-kategorin. Roligast är dock själva korten. Informationen om mördarna är så suveränt utformade att man viker sig av skratt runt spelbordet. Svart humor när den är som bäst.

Åtminstone garvade jag som besatt när jag spelade det senast, fast det var säkert mer än tio år sedan.

---

Det innehåller kanske inte spelmässighet nog för att man ska fundera kring speltaktik och strategier, men det är ett litet mys-spel som både erbjuder spänning och skratt, så jag gratulerar dig verkligen till ett fint köp.

Dessutom är själva lådan skitsnygg, stilrent Saul Bass-inspirerad och hur klockrent som helst.

---

En spelklassiker.

/Rising
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Kul koncept, mycket roliga lönnmördardossier, svag spelmekanik och kan blir verkligen tråkigt om man är flera spelare och man åker ut först.

Interaktionen spelare emellan är den svaga länken. Det är ett spel som har en för hög faktor på tur för att hålla i längden.
 
Top